Konvertere til stereo eller fortsette med surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 105
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konvertere til stereo eller fortsette med surround?

Jeg vurderer å bytte ut min trofaste Denon AVR1907. På ønskelisten står internettradio, Bluetooth, Spotify, hdmi-innganger.

Men jeg vurderer også om jeg i det hele tatt trenger surround. Har aldri hatt mer enn 3.0 oppsett, selv om jeg har høyttalere til å kjøre 7.0 hvis jeg vil.

Anlegget brukes til musikk, tv og film.

Har sett litt på Harman Kardon HK3770 som et alternativ i prisklassen min, rundt 5000,-. Andre forslag eller innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om de er multikanals, så har du en del fordeler med surroundrecivere. Spesielt hvis man tenker på HDMI og integrering til tv. Så ikke ut som den HK reciveren hadde HDMI... Her er iallefall et par alternativer i prisklassen +/- https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    https://www.hifiklubben.no/streaming...ekinoreceiver/

Personlig så skjønner jeg ikke hvordan du har overlevd uten å bruke bakkanalene på film... Det er dritfett når Smaug i Hobbitten Går og snakker over hodet mitt i mine fire bakkanaler
    Men... Noen syns jo lyden i en lydplanke holder, så man venner seg til det meste
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man aldri har hatt bakkanalene i drift, så vet man vel ikke hva man går glipp av! :-)

Jeg har kjøpt forsterkere fra Denon i 20 år, så de to du linket til er absolutt aktuelle. De har stort sett alle de funksjonene jeg trenger også.

Det eneste jeg har savnet er litt ekstra trøkk i bassen når man skrur opp volumet på musikk og film. Jeg vet at mine to Qln Artech 6 kan levere dette. Det har jeg selv hørt da de var koblet til en Nad-forsterker hos min svigerfar for noen år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale et stereo-oppsett med fokus på streaming? Bør oppfylle følgende krav:
    Internett- eller DABradio
    Bluetooth eller innebygd mulighet for Spotify
    Helst digitalinnganger (minimum 1)

Skal drive mine Qln Artech 6.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kanskje også ha sett på storebroren til disse reciverne jeg linket til.(AVRX3100) Den har pre out for effekttrinn- noe som vil løfte lyden betraktelig på krevende høyttalere(Har to Nad effektblokker selv og en Denon surroundreciver) Men dette blir over det budsjettet du har satt på 5000, Men kan hende denne reciveren er kraftig nok alene. Ville ha sjekket den ut iallefall

Nad sin C375, er en kraftig integrertforsterker på 2x150w, og med f.eks en Sonos Connect, så har du det du trenger streamingsmessig, og du kan bygge inn DAC for å få tv lyd osv. Dette alternativet blir vel over det dobbelte av ditt budsjett da hvis du kjøper nytt...
    https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/
    https://www.hifiklubben.no/streaming...sikkavspiller/
    https://www.hifiklubben.no/stereo/da...-da-konverter/
    Et rimeligere alternativ her:
    https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/
    https://www.hifiklubben.no/stereo/da...-da-konverter/
    https://www.hifiklubben.no/streaming...usikkstreamer/

Mulig du kan finne kurante ting på brukten som spiller bra. Brukt Nad er alltids et sikkerstikk
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min AVR1907 har pre-out på alle kanaler unntatt senter. Kanskje jeg kan beholde den og heller kjøpe effektforsterker til frontene?
    Streaming får jeg vel med en av de Sonos eller Argon boksene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10 Vis post
    Min AVR1907 har pre-out på alle kanaler unntatt senter. Kanskje jeg kan beholde den og heller kjøpe effektforsterker til frontene?
    Ja, det vil klart gi et løft med effektforsterker. Ja, De boksene streamer stort sett det meste. Iallefall Sonos har alle muligheter

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du tar med radio på kravlisten,er det mye som faller ut. Ikke så mye stereoprodukter med Spotify heller.

Her er en med det meste, med unntak av særlig med krefter:

Marantz MCR610 CD-RECEIVER - Sort

Ellers er Nad D7050 et alternativ, ikke radio, og ei særlig kraftig.

Tror en ekstern streaming-boks som Apple TV eller noe er veien å gå, i kobo med en god forsterker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke snakk om å konvertere til stereo hvis du aldri har kjørt noe annet enn frontrekka. Da har du aldri opplevd surround. Jeg har gått tilbake til stereo ved et par anledninger, men har begge gangene endt opp med bakhøyttalere igjen, det er stor forskjell når man ser film og serier
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det fortsatt trådløse bakhøyttalere? Det ville isåfall vært et alternativ for å slippe all kabeltrekkingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det fortsatt trådløse bakhøyttalere? Det ville isåfall vært et alternativ for å slippe all kabeltrekkingen.
    Nei, det lar seg ikke gjøre om man skal ha skikkelig surround Det finnes kvasiløsninger med alt i ett plastanlegg osv der du har trådløs sender/mottaker på aktive høyttalere, men dette fungerer heller dårlig...

En enkel kabellist kjøpt på Biltema/jula Clas Ohlsson o.l. funker glimrende for å skjule kabler over listene sov

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har rene watt å si for lyden?ser at f.eks avrx2100 leverer 10watt mer enn min 1907 med 2 kanaler i drift.

Som nevnt savner jeg litt trykk i bassen som jeg vet høyttalerne er i stand til å levere med riktig forsterker. Vil 10 watt være nok?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt å spare til Effektforsterker, siden ville jeg nok sett etter et par gode kompakte surroundhöytalere til å henge på vegg. Det finnes vel trådlöse höytalere men de koster skjorta.

Nad effekt gir massevis av watt for pengene, ellers har Surround.no XTZ effekt til bra pris, mange på AVforum velger også Emotiva effekt som også er valuta for pengene. Dette er alle budgett effekt som fungerer bra og har god kraft.

10watt?? Nei, for lite. Mulig jeg misforstår deg. Sånn jeg ser det så kommer det an på ökonomi. Du vil tape mye kroner på å selge hjemmekino og kjöpe ny stereo.

En effektforsterker av de nevnte med god wattstyrke ligger på 5000-6400kr ish..

Dersom man önsker å skjule kabler til surround, så ville jeg kjöpt en sånn kabelstifter, da blir det ryddig, og kan enkelt fjernes med en hammer om du skulle velge å ta de bort.

Selv har jeg höytalerkablene langs ledningen på venstreveggen ved listen, men jeg har ikke giddet å stifte de fast.
    Sist endret av Danke; 02-12-2015 kl 18:00

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround har ikke XTZ Class AP100 på lager. I følge de selv så er det problemer med leveranser. Jeg kjøpte en før jul fra Fyndbörsen. Den var på tilbud og de trakk selvsagt fra svensk mva. Den kom seg på litt under 6000kr med frakt og mva.

XTZ Class-AP100 Silver/Black - Fyndbörsen

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Surround har ikke XTZ Class AP100 på lager. I følge de selv så er det problemer med leveranser. Jeg kjøpte en før jul fra Fyndbörsen. Den var på tilbud og de trakk selvsagt fra svensk mva. Den kom seg på litt under 6000kr med frakt og mva.

XTZ Class-AP100 Silver/Black - Fyndbörsen
    Ok men da er det iallefall mulig med Fyndbörsen XTZ eller Hifiklubben/NAD..... Emotiva må vel kanskje importeres også, husker ikke...
    Sist endret av Danke; 02-12-2015 kl 23:22

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk fort og greit å få den fra Sverige. Emotiva må også importeres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på baksiden av 1907en igår og oppdaget at den kun har 2 digitalinnganger. Jeg trodde den hadde flere. Det er egentlig med å vippe avgjørelsen mer i rettning av utskifting tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synspunkter på Harman Kardon AVR 171?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare nevner at Norby digital selger Xtz for 4995, grei pris...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Konvertere til stereo eller fortsette med surround?-image-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjørt kun stereo på 1907en i en ukes tid, og har kommet fram til at jeg ikke trenger flere høyttalere. Ser også at Nad tilbyr en modul for å få Spotify Connect på sine forsterkere:
    https://www.hifiklubben.no/tilbehor/...-oppgradering/

Spørsmålet er vel egentlig da hvor stor Nad-forsterker jeg skal gå for? C356BEE eller C375BEE.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Netflix eller fortsette med blueray
    By nugstarr in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 12-09-2013, 00:18
  2. Stereo eller surround
    By Kvilt in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 85
    Siste melding: 07-27-2013, 22:50
  3. Fra PJ til TV? Eller fortsette med PJ?
    By tonern in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 07-15-2010, 22:05
  4. Stereo eller surround?
    By xESS in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 03-25-2010, 17:28
  5. Hvordan konvertere fra stereo til surround?
    By gut_man in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 05-19-2005, 09:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •