Konvertere til stereo eller fortsette med surround? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 105
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av p10 Vis post
    Og ett spørsmål til: NAD C356BEE leverer 2x80 watt i 8ohm med 2 kanaler i drift. Min Denon AVR 1907 leverer 2x85 watt i 8ohm med 2 kanaler i drift.

Vil NADen gjøre en merkbart bedre jobb med å drive mine 6ohms QLN Artech 6?
    Ja Nad 80 watt stereo er sinnsykt mye mer enn de fislesmå 85 watt som Denon hjemmekino liksom skal levere, skrur du av topplokket på begge to så ser du en gigantisk forskjell på elektronikk og transformator og forsterkerkraft.

Denon sine er knöttsmå og bare målt til å levere lyd til film som bare ofte er tjo og hei en gang i blandt.

NAD er KONTINUERLIG og kan spille fletta vannvittig höyt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Regnet med det. Vil de 80 NAD-wattene spille bedre enn de 105 wattene med 2 kanaler i drift i 8ohm som Denon AVR X3100 leverer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Regnet med det. Vil de 80 NAD-wattene spille bedre enn de 105 wattene med 2 kanaler i drift i 8ohm som Denon AVR X3100 leverer?
    I stereo, så vil lydkvalitetsmessig Naden spille litt bedre. Dette kommer også litt an på hvilke høyttalere du velger, og hvilke krav de har. Men X3100 spiller såpass godt, at fordelene med denne kontra ulempene er langt fler med tanke på wifi, spotify hdmi, integrering mot tv o.l.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg også tenker om X3100W. Den har så mange tilkoblingsmuligheter, at dersom den klarer å skape litt mer trykk i bassområdet enn det 1907en gjør, så ville jeg valgt den fremfor Nad-stereo. Med pre-out kan jeg alltids fylle på med effektforsterker senere, eller eventuelt en sub.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg også tenker om X3100W. Den har så mange tilkoblingsmuligheter, at dersom den klarer å skape litt mer trykk i bassområdet enn det 1907en gjør, så ville jeg valgt den fremfor Nad-stereo. Med pre-out kan jeg alltids fylle på med effektforsterker senere, eller eventuelt en sub.
    Du får som du nevner mye fler muligheter med en receiver ja.
    Men hvis det er Denon du vil ha , så hadde jeg sterkt vurdert å ta spranget opp på x4100 - da får du mye bedre Rk , og det er kan være ganske viktig. Kanskje du slipper effekt-trinn også , og heller kan bruke pengene på en god sub.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X4100 er nok utenfor budsjettet mitt akkurat nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens vi er inne på receivere som er utenfor budsjettet; Nad T758? Hvis man ser bort fra at den ikke har alle de avanserte funksjonene og mulighetene til Denon-receiverne, spiller den bra? Liker tanken bak modulene deres. Vil i teorien bety at den kan holde følge med utviklingen i tiden framover.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens vi er inne på receivere som er utenfor budsjettet; Nad T758? Hvis man ser bort fra at den ikke har alle de avanserte funksjonene og mulighetene til Denon-receiverne, spiller den bra? Liker tanken bak modulene deres. Vil i teorien bety at den kan holde følge med utviklingen i tiden framover.
    Jeg vet ikke hvordan NAD hjemmekinoene er nåtildags, för var de iallefall preget av å väre litt på etterskudd og lite funksjoner men bra effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad er ikke ille recivere. Strømsterke som fy. T 758 kan jo bygges ut med spotify, hdmi oppgraderinger o.l.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er svært frustrerende! For en ukes tid siden var jeg sikker på at det var stereo jeg skulle ha. Men jo mer jeg tenker over det blir jeg overbevist om at jeg kommer til å savne tilkoblingsmulighetene en AVR gir!

Nå er jeg mer inne på tanken om å kjøpe Denon X3100W og kanskje kjøre 3.0 eller 3.1 oppsett. Eller kanskje for en gang skyld 7.0 eller 7.1 siden surroundhøyttalerne ble handlet inn for 4 år siden!

Denon X3100W er førstevalget fordi den har alle de funksjonene jeg trenger. Den ligger også akkurat passelig mye over budsjettet!

Nad T758 er også aktuell. Den er i utgangspunktet for dyr og mangler de funksjonene jeg ønsker meg. Men jeg liker nads modul-oppbygging. Det betyr i teorien at den kan oppgraderes med nye funksjoner i fremtiden. I tillegg tror jeg at Nad lydmessig ligger nærmere det jeg liker.

Men hvem vet! Om en ukes tid har jeg sikkert helt andre planer og ideer!
    Sist endret av p10; 03-09-2015 kl 20:10

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo åpent kjøp hos Hifi klubben, så hvorfor ikke teste x3100, eller t758? Om det blir voldsomt med 7.1, så kan du jo alltids kjøre 5.1 og teste ut surround i første omgang

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine tanker om stereo vs surround kan oppsummeres slik så langt:

Stereo:

Pluss:
    Forsterkerne er laget med fokus på musikk.
    Man får en bedre forsterker enn det en surroundreceiver i samme prisklasse har.
    Tar mindre plass
    Kan integreres i et surroundanlegg.

Minus:
    Begrensede tilkoblingsmuligheter.
    Få eller ingen digitalinnganger
    Få ekstra funksjoner

Surround:
    Mange tilkoblingsmuligheter
    Mange funksjoner
    Større valgfrihet med tanke på høyttaleroppsett

Minus:
    Man betaler for mange funksjoner, med andre ord er selve forsterkerne mindre påkostet.
    Anlegget tar litt større plass.

Til syvende og sist blir det et spørsmål om hva man setter øverst på prioriteringslisten.
    Hadde min nåværende surroundreceiver hatt hdmi, så hadde jeg beholdt den og satset på effektforsterker til frontene, eventuelt oppgraderinger på høyttalersiden. Akkurat nå heller jeg mot at hdmi er nødvendig og bør prioriteres prioriteres...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får jo enkelte stereo med HDMI også idag, bare det at de er så himla dyre.

Dette må vel väre noe som kommer til forsterkere framover også? Eller er ikke folk med stereo opptatt av HDMI?

Det er vel ikke akkurat dyrt med HDMI? Når man får en receiver til 1800 som har det tilogmed.

Ellers kan man vel idag få DACs med hdmi?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er saker for oss analoge stereofreaks:

https://www.hifiklubben.no/stereo/da...-da-konverter/

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger bare en effektforsterker da, og en laptop etc...

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, eller koble den til en analog stereoforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom den lokale HFK idag. Blir egentlig mer og mer sikker på at det er surround jeg skal satse på. Har faktisk koblet opp bakhøyttalerne i stua nå og tester ut 7.0 på 1907en.

På HFK kikket jeg nærmere på Denon AVR X3100W. Det er den som leder kampen for øyeblikket. Som nevnt tidligere har den alle funksjonene jeg trenge, i tillegg til at den ligger akkurat passelig mye over budsjettet.

Denon AVR X2100W står fram som det økonomisk mest fornuftige valget.

Men så lurer NAD T758 i bakgrunnen. Den oppfyller ikke kravene kravene mine, koster nesten det dobbelte av budsjettet, men har av en eller annen grunn en nesten magisk tiltrekningskraft!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom den lokale HFK idag. Blir egentlig mer og mer sikker på at det er surround jeg skal satse på. Har faktisk koblet opp bakhøyttalerne i stua nå og tester ut 7.0 på 1907en.

På HFK kikket jeg nærmere på Denon AVR X3100W. Det er den som leder kampen for øyeblikket. Som nevnt tidligere har den alle funksjonene jeg trenge, i tillegg til at den ligger akkurat passelig mye over budsjettet.

Denon AVR X2100W står fram som det økonomisk mest fornuftige valget.

Men så lurer NAD T758 i bakgrunnen. Den oppfyller ikke kravene kravene mine, koster nesten det dobbelte av budsjettet, men har av en eller annen grunn en nesten magisk tiltrekningskraft!
    T758 er en god reciver lydmessig. Det man mister er jo nettverk, og hdmi oppskallering, samt en god on screen display...Men så er den jo kun en 1000 lapp under Denon X4100 Som har absolutt alt Men hvis budsjettet er strukket på 6500 som X3100 ligger på, så ville jeg ha gått for den. Da får du jo utbyggingsmuligheter for effekttrinn+ alt snacks i form av wifi, bluetooth osv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    Det er jo ikke snakk om å konvertere til stereo hvis du aldri har kjørt noe annet enn frontrekka. Da har du aldri opplevd surround. Jeg har gått tilbake til stereo ved et par anledninger, men har begge gangene endt opp med bakhøyttalere igjen, det er stor forskjell når man ser film og serier
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Personlig så skjønner jeg ikke hvordan du har overlevd uten å bruke bakkanalene på film... Det er dritfett når Smaug i Hobbitten Går og snakker over hodet mitt i mine fire bakkanaler
    Men... Noen syns jo lyden i en lydplanke holder, så man venner seg til det meste
    Jeg har nå testet ut 7.0 i en ukes tid. Tidligere har jeg vært av den oppfatning at bakkanalene kun hadde noe å si når man så på film.

Jeg har gjort meg følgende erfaringer: bakkanalene gir en mye mer engasjerende opplevelse av all tv-titting! Man får følelsen av at man er mye tetter på det man ser på. Melodi Grand Prix i surround var som om man satt blandt publikum! Team Backstad på tur i en utslitt brannbil var også en ny opplevelse. Ved en ttilfeldighet hørte jeg på musikk i surround idag uten at jeg var klar over det. Ble veldig overrasket da jeg oppdaget det!

Konklusjonen er vel klar: det er ingen tvil om at jeg kommer til å fortsette med surround!

NB! Jeg har enda ikke testet ut film i surround, men kjennet at jeg gleder meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i surround er jo enda bedre Sepsielt fra Blu-ray, eller Hd filer på pcn der du minimum har Dolby, eller DTS digitallyd

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Netflix eller fortsette med blueray
    By nugstarr in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 12-09-2013, 00:18
  2. Stereo eller surround
    By Kvilt in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 85
    Siste melding: 07-27-2013, 22:50
  3. Fra PJ til TV? Eller fortsette med PJ?
    By tonern in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 07-15-2010, 22:05
  4. Stereo eller surround?
    By xESS in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 03-25-2010, 17:28
  5. Hvordan konvertere fra stereo til surround?
    By gut_man in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 05-19-2005, 09:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •