justere avstand til ht etter audyssey setup

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

justere avstand til ht etter audyssey setup

hei

hvis avstand på frontene ikke ble helt korrekte med autosetup,er det noen grunn til at jeg ikke skal forandre på dem?
    jeg tenker på om avstanden er blitt som den er pga rommets akustikk feks...?

ht står i en L-stue så den ene fronthøytaleren står ikke i ett hjørne..men avstand fra begge ht til sweetspot er korrekt på en cm!

skal også legge til at ved tidligere utført autosetup i denne stuen har jeg fått frontene korrekt..

bør jeg gå igjennom en ny runde med autosetup?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand som romkorreksjon setter er ikke i cm fra mic til høyttaler. Det er mye mer enn som så og bør derfor ikke røres :-)
    Om du ikke er fornøyd med resultatet så kjører du en ny romkorreksjon og ser om resultatene varierer nevneverdig mellom gangene.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh Vis post
    Avstand som romkorreksjon setter er ikke i cm fra mic til høyttaler. Det er mye mer enn som så og bør derfor ikke røres :-)
    Om du ikke er fornøyd med resultatet så kjører du en ny romkorreksjon og ser om resultatene varierer nevneverdig mellom gangene.
    Kunne ikke verdt mer uenig, at en automatisk rk bommer på dette er det hyppigste grunnen til et dårlig resultat, første jeg sjekker etter kalibrering er kanal nivå (med eget db meter) og avstand med målestokk, man må ikke nødvendigvis være på cm, bare og lene på hodet flytter på ørene mer enn som så :P

Og du er nok helt inne på dette med at akustiske refleksjoner spiller inn her, ofte vil en slik målemic fange opp en refleksjon som forskyver resultatet, kan være gulv\tak eller andre flater. At den f.eks klarte det før men ikke nå rimer helt med denne teorien (variabelt resultat)
    Du kan selvsagt prøve og kjøre ny kalibrering men jeg ville bare testet og justere manuelt først.

All Rk er bare verktøy, men i motsetning til mange verktøy er det ikke du, men audio ingeniøren og et kobbel software programmører som styrer den, om du f.eks skulle ha et rom de ikke har hatt budsjett til og beregne algoritmer for så må man steppe inn og justere på egenhånd, derfor synes jeg f.eks audyssey er litt for låst inn i måten man kan tweake på egen hånd, men tilfeldigvis så har den fungert veldig greit hos meg, trengte bare og etterjustere avstand på subbene med en meter etter kalibrering.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På fronter er det greit å holde seg til målestokken. Men ofte kan reciever justere kortere eller lengre avstander for å få responsen til å summere bedre med rommet. Skal du derimot justere med subber o.l så ville jeg vært litt mer forsiktig ettersom det ofte er innebygget delay o.l i dsp/forsterker på subben. Er antagelig også derfor du måtte justere en ekstra meter avstand på subben tortorden. Pga den aktive innebygde forsterkeren har litt delay innebygget.
    Sist endret av thohaug; 01-28-2015 kl 16:03
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Dette er jeg ikke helt enig i, i mitt tilfelle med onkyo nr 626 og concept 6 så setter audessey ene fronten til 3m og den andre til 3.30. Det ER lik avstand til sofaen, men rommet er ikke rektangulært, og den kanalen som settes til 3.30 er 1m fra sidevegg. Dette høres definitivt ikke bra ut. Hele lydbilde sklir ut og ingenting plasseres "sentrert" mellom høytalerene. Spesielt på musikk i stereo høres dette helt fjernt ut.

Jeg syntes og bak-kanalene blir for svake med auto oppsettet, så de får +1db. Beste kalibreringsverktøyet jeg har sitter på hver side av hue mitt

Pete

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det med posten min som var så vanskelig å lese? Om man ikke blir fornøyd med resultatet, prøv igjen? Jeg har et rom som er altfor lite og vanvittig med problemer så jeg har tullet fint mye med romkorreksjon. Noen ganger blir resultatet helt på trynet andre ganger sitter det som det bare det.

Det spiller også en stor rolle om det er MultEQ, MultEQ XT, MultEQ XT32 eller Pro.

Jeg bruker også ørene, samt UMIK-1 og REW. Jeg sa aldri at romkorreksjonen gjorde det perfekt eller at det fungerte for alle.

Så kommer det som heter referanse vs preferanse også inn i bildet. At du synes bakkanalene blir for svake og legger på en dB betyr ikke at det er korrekt, men om det er din mening og ditt lytteintrykk så er det korrekt for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det med posten min som var så vanskelig å lese? Om man ikke blir fornøyd med resultatet, prøv igjen? Jeg har et rom som er altfor lite og vanvittig med problemer så jeg har tullet fint mye med romkorreksjon. Noen ganger blir resultatet helt på trynet andre ganger sitter det som det bare det.

Det spiller også en stor rolle om det er MultEQ, MultEQ XT, MultEQ XT32 eller Pro.

Jeg bruker også ørene, samt UMIK-1 og REW. Jeg sa aldri at romkorreksjonen gjorde det perfekt eller at det fungerte for alle.

Så kommer det som heter referanse vs preferanse også inn i bildet. At du synes bakkanalene blir for svake og legger på en dB betyr ikke at det er korrekt, men om det er din mening og ditt lytteintrykk så er det korrekt for deg.

Ingenting i posten var spesielt vanskelig. men "Det er mye mer enn som så og bør derfor ikke røres" høres bastant ut. Det er fint å høre at du har hatt bra resultat med romkorreksjon. Selv har jeg og ett problemrom med slab ekko, stående bølger, kansellering av bass, og gudveit av elendighet. Dempematter er underveis. Romkorreksjon har aldri truffet jackpot for min del, selvom det hender det får avstand til frontene lik. jeg syntes og forøvrig den der dynamic eq funksjonen og "movie" og "music" mode ødelegger lydbildet.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper de dempemattene er tykke dersom du skal absorbere bass og stående bølger.
    Det beste verktøyet for kalibrering forøvrig er å ha en målemikrofon som man bruker sammen med ørene. med det er det mye enklere å finne ut hvor feilene man hører ligger ved å måle seg frem til det. Det er også kjekt for å få plassert akustikk i førsterefleksjon o.l siden ørene klarer ikke dette og speilmetoden er ganske unøyaktig og man er avhengig av høyttalerenes spredningskarakteristikk for å treffe.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Håper de dempemattene er tykke dersom du skal absorbere bass og stående bølger.
    Det beste verktøyet for kalibrering forøvrig er å ha en målemikrofon som man bruker sammen med ørene. med det er det mye enklere å finne ut hvor feilene man hører ligger ved å måle seg frem til det. Det er også kjekt for å få plassert akustikk i førsterefleksjon o.l siden ørene klarer ikke dette og speilmetoden er ganske unøyaktig og man er avhengig av høyttalerenes spredningskarakteristikk for å treffe.
    Bass og stående bølger er bare å glemme.. Ift bør vel plassering og bassfeller være remediet men dette er en vanlig stue i en 60 kvadrat leilighet med åpen kjøkkenløsning. Det jeg vil oppnå er å dempe det voldsomme ekkoet som oppstår mellom veggene. Syntes det er det som ødelegger mest for musikk. Er nok å heve stemmen i stua så hører du reverb. 50mm akustikkplater fra dynavoice for duge i første omgang
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder justere avstand til ht etter audyssey setup-screenshot_2015-01-14-21-45-08-jpg  
    Sist endret av Petecomplete; 01-29-2015 kl 15:04

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de 50mm platene fra dynabel tar vel ned til 1khz eller noe slikt om de monteres rett på vegg. Decay i bassen og "en note bass" er bare å glemme som du sier. Burde være mer behagelig å prate i rommet med disse da.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    de 50mm platene fra dynabel tar vel ned til 1khz eller noe slikt om de monteres rett på vegg. Decay i bassen og "en note bass" er bare å glemme som du sier. Burde være mer behagelig å prate i rommet med disse da.
    Ja. problemet er at alle lyser toner i musikk, som stemmer, gitar, highhat osv blir veldig skarpt å bråkete ved høyere volum. Har målt reverbtid på opp mot 1.8 sec.

her er spec på dynavoice platene:

Montert rett på vegg:
    63 Hz: 0%
    125 Hz: 15%
    250 Hz: 50%
    500 Hz: 90%
    1000 Hz: 100%
    2000 Hz: 100%
    4000 Hz: 100%
    8000 Hz: 100%

Montert med 25mm spacer:
    63 Hz: 10%
    125 Hz: 30%
    250 Hz: 70%
    500 Hz: 100%
    1000 Hz: 100%
    2000 Hz: 100%
    4000 Hz: 100%
    8000 Hz: 100%

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er litt "drømme" specs skal jeg være helt ærlig. Mine 5cm rockfon plater med 5cm luft klarte såvidt ned til 500hz. Skal du ha god absorbsjon ned mot 200hz må du opp i noe ala det jeg bruker nå:

justere avstand til ht etter audyssey setup-1490628_10152390465890148_565035225547038396_o-jpg

Denne er 25cm tykk og er en av side akustikkplatene mine.

Husk også at størrelsen på selve plata ha betydning når man kommer nedover i frekvens. Det om man har ramme eller ikke bestemmer også en del. Derfjor jeg valgte så åpne rammer som mulig, samt bruker kun hyssing for å holde rockfonen på plass.

Sålenge problemene ligger i HF, så bør mye kunne ordnes ved hjelp av de platene du har bestilt Mye bedre enn bare vegger i hvertfall!
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg merket at stemmer ble mer i center ved å justere avstand til frontene likt,så jeg kjørte ny kalibrering og fikk jevnere resultat denne gangen,forskjellen på hf og vf ble 3cm...jeg endret forskjellen til 2cm.

venstre bakhøytaler blir alltid 5-6cm off men den rører jeg ikke da de står veldig forskjellig mtp vegger og tror dette har noe med akustikken å gjøre...når jeg bruker teststemmer fra avia virker stemmer sentrert foran og bak.. audyssey xt32 velger alltid 1db for høyt i bakkanalene i forhold til frontene(målt med radioshack).
    leste ett sted at dette er på grunn av hjernens oppfattelse av lyd bakfra er mindre,jeg velger å skru ned 0.5db bak siden jeg har bakhøytalere på sidevegger og syntes det blir for mye fokus på bakht.

Lignende tråder

1. Uklar lyd i senterhøytaler ettrr Audyssey auto setup
    By chickenpox in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 3
    Siste melding: 11-05-2011, 17:47
  2. Svar: 5
    Siste melding: 02-27-2009, 00:01
  3. Audyssey - Justere nivå i etterkant?
    By Nordbø in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 6
    Siste melding: 02-08-2009, 18:45
  4. Sub fungerer ikke etter Audyssey
    By Haugen in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-23-2007, 13:53