Kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Kino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino

Hei!

Har tenkt å bygge meg en "kino". Skal være nede i et kjellerrom. Rommet er på 30kvm. Skal brukes hovedsaklig til film, men også tv titting, spilling, fotball og musikk. Er usikker på om jeg skal velge tv eller prosjektor. Hvis det blir tv tenker jeg rundt 60''. Hvis det blir prosjektor blir det 90-100''.
    Må også ha anlegg til dette. Dette har jeg veldig lite peiling på, så lurte på om jeg kunne få litt hjelp til dette her...

Butsjettet mitt er begrenset til 25k, så er ikke så veldig mye akkuratt.

Takker for svar!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei mugaren,

Siden rommet skal brukes mest til film vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gå for projektor. Det er bra størrelse på rommet også så det er ikke utenkelig at du kan få til to rader med seter. Stemningen ved spilling og fotball blir også veldig forsterket med et 100" lerret. Det er tross alt nesten 3 ganger større billedflate på 100" kontra 60".

Min sønn kan skrive under på at xbox 360 er mye kulere på 123" i kjelleren enn på 70" på rommet. (ja vi har flere projektorer i huset )

Hva du skal legge pengene i er smak og behag men det koster litt med dagens standard for surround lyd. Mellom 7000-10000 for projektor og lerret med resten på lyd kan være et alternativ. Om du skal gjøre noe med akustikken i rommet må du fordele budsjettet deretter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har veldig lyst på prosjektor. Har sett på denne BenQ W1300 | Lyd & Bilde prosjektoren. Den koster bare 8000 kroner, og har fått relativ god kretikk. Ser den bra ut?
    Hvilket lerret ville du anbefale til denne? har lest at det er å foretrekke å ha et rammelerret, så tror jeg skal ha det. Jeg kan blende vinduene fullstendig. Rommet er malt hvit, men skal vurdere å male dette en mørkere farge.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mørkere farger på vegger, og om du kan, i tak så vil du få meget gode bilder med denne på et hvit lerret. Når det gjelder fotballkamper så hører jo gjerne det brune brygget til samt litt snacks og da er det greit med litt lys i rommet. Et grått lerret vil kunne gi et noe bedre antatt sortnivå og bedre farger med lyset på.

Jeg er storfornøyd med helt hvitt lerret, vegger og tak i sort velour (fra jysk) tre meter ut på hver side, og svak belysning bakerst i rommet. 8000 høres ut som en god pris på den projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til et lerret du vil anbefale?
    Kan eventuelt bare dimme lyset ned hvis det trengs. Har du sort veour på siden av lerrete, eller hele veggen og taket i dette?

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen bak lerret er malt med mørk grå lady pure colour. Veggene på siden og tak frem mot lerret har 3 meter med velour. Dette for å dempe strølys tilbake til lerret. Det ble et mye bedre bilde hos meg med dette billige oppsettet. Mener velour koster 40 kr for 1,5x3 meter.

Her er et forslag til lerret. Det er motorisert og tab tension som strekker lerretet for å unngå bølger: Kingpin Screens TAB240-16:9 - 104" motorisert tab tension-lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil et slikt lerret bli slitt/ødelagt av å blir heis opp og ned?
    Finnes det eventuelt billigere altarnativer der man ikke går ned så mye i kvalitet? Synest 5500kr var litt me for et lerret... men kan selfølgelig ta feil...

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du mener. På budsjett er det greit å spare der man kan. Her er en link til et enkelt lerret på finn: FINN.no - Mulighetenes marked

Ellers om du har litt tålmodighet og fingerferdighet så kan du gå for samme lerret som jeg lagde meg. Det fordrer dog at veggen du skal bruke er helt slett og flat: http://avforum.no/forum/lerret/13393...ie-lerret.html

Der ser du også den grå veggen med lerretet på. Sidevegger, tak og bord er i dag dekket med den nevnte velouren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer bare på en liten ting. Hvor ofte må man bytte pærer på en prosjektor. Vil blir brukt gankske så mye i løpet av helgene og ferier, så er litt bekymret på pæreufgiftene....

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På eco mode skal den projektoren du nevner kunne nå 6000 timer på en pære. Dette er nok i realiteten 3-4000 timer.

Om du ser 10 timer per helg og 2 timer per dag så når du 500+700 -> røflig 1200 timer på et år. Dette er mye bruk i forhold til meg selv som knapt får tid til 5 timer i uken.

Med 1200 timer i året blir du å skifte pære sånn ca hvert tredje år. Pæren koster rundt 1800 pluss frakt i Norge.

Skal du montere den i taket eller skal den stå på hylle bak i rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke så dyrt med pære heldigvis...
    Tenkte å montere prosjektoren i taket. Men er ikke et problem å montere i hylle hvis dette er bedre.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler fungerer fint så lenge du er innenfor lerretet og ikke er i ytterkant av zoom området. Enkelte forstårsegpåere over hos avsforum mener at projektoren skal monteres så nærme lerretet som mulig med ca 10% igjen av max zoom. Dette for å få best lys-utbytte.

Når du setter projektoren nært lerretet kan det gå ut over uniformitet i bildet. Ikke glem at projektoren må stå/henge med senter av linse (ikke senter av projektor) 90 grader på senter av lerret horisontalt.

Vertikalt har denne projektoren linseskift som gir deg et visst spillerom og innstillings mulighet. Den må også henge/stå helt plant/vatret for at bildet skal fremvises helt rektangulært. Det gir seg selv at lerretet også må henges i vater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går til inkjøp av Benq w1300 og et hvit lerret.
    Som høytalere har jeg valgt disse: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...yttalersystem/
    Som reciver har jeg valgt denne: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Noen som har noe annet/bedre?

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydpakken ser ut som et fornuftig valg for ditt budsjett. Har du tenkt å legge til to ekstra høyttalere for å få 7.1?

Om du vil litt ned i pris så kan denne pakken være et alternativ. Onkyo TX-NR636 / Dynavoice Magic F-6 EX Black High Glossy 5.1 Pakke - Surround

Har selv disse høyttalerne (uten sub) paret med en Yamaha receiver. Fungerer utmerket i kjellerstuen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke 7.1 da rommet ikke er veldig stort. Kan eventuelt oppgradere til 7.1 senere.

Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Om du vil litt ned i pris så kan denne pakken være et alternativ. Onkyo TX-NR636 / Dynavoice Magic F-6 EX Black High Glossy 5.1 Pakke - Surround
    Dette så interessant ut. Spiller dette bra? Fungerer det til både musikk og film? Er receiveren som følger med i pakken god?

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice er et billigmerke som har høstet mye god kritikk for lyden de lager for pengene. Spesielt magic f-6 har fått mye skryt. Jeg er fornøyd med lyden fra de men kan ikke si så mye om hvor bra de spiller musikk. http://avforum.no/forum/h-yttalere/1...ller-rlig.html

Onkyo har lenge vært et budsjettmerke som lager gode receivere. Akkurat denne receiveren scorer overraskende bra hos lyd og bilde og ser ut til å være veldig fremtidsrettet og klargjort for dolby atmos. Onkyo TX-NR636 | Lyd & Bilde

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •