Audyssey ikke enig med egen målemic. (Onkyo Autosetup)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey ikke enig med egen målemic. (Onkyo Autosetup)

Har lenge slitt med å få mine to XTZ subwoofere til å integreres ordentlig i mitt opsett. Litt pga jeg ikke er veldig enig med hva Audyssey setter mine subwoofere til. Og litt pga Jeg sliter med å finne ut av hva som egentlig er best, Dynamic EQ on eller off. Dynamic volume on eller off. Er så stor forskjell med disse funksjonene på eller av.

Når jeg skal kjøre romkorreksjon på min Onkyo 1010 så ber den meg først stille inn subbene slik at de spiller med 75DB hver.
    Greit nok, stiller de inn med knotten bakpå subbene. Det første jeg legger merke til er at jeg nesten må skru volumet nesten av på subwooferne før Audyssey mener at de spiller 75DB. Dette har jeg alltid stusset på, så jeg kjøpte en egen lydmåler fra biltema. Her kommer det rare. Denne mikrofonen viser rundt 55db når Audyssey mikrofonen påstår at det er 75. Her er det vel noe rart?

Hvis jeg kjører ferdig opsettet ved å følge Audyssey sin måling. Så låter det meste greit i forhold til surroundlyd, bredt lydbilde osv.
    Jeg setter alltid høyttalerne til small og 80hz etter opsett. Men problemet er at det finnes ikke bass. ikke noe i det heletatt, er akkurat som om subbene er nermest avskrudd. I nivå instillingene til høyttalerne så setter den også subbene til typisk minus 5-10db. Hva er det som skjer?

Det neste jeg nå gjør er å ignorere Audyssey sine instillinger. Finner frem min egen lydmåler og stiller alle nivåer på alle høyttalere + subber til det spiller på 75DB med test tonen. Dette låter også forferdelig. Subbene låter grøtete og ikke definert i det heletatt. Sikkert pga at Auddysey sin EQ blir ukalibrert da jeg gjør slike endringer. Men klarer ikke finne noen vei rundt dette.

Er det noen som har noen inspill på hva som kan være galt?

Jeg vil også påpeke at dette ikke var noe problem på min tidligere Yamaha forsterker. Det satt jeg gain bryteren på subbene til ca ti på tolv. Og Yamaha sin romkorreksjon var noenlunde enig i dette. Følte da selv at de var godt integrert. Dette er noe jeg har slitt med så lenge jeg har hatt Onkyoen, og har hørt andre som har hatt samme problemer med Audyssey. Men jeg klarer ikke forstå hvor feilen kan ligge.

Her er link til en tråd, hvor en annen bruker ser ut til å ha samme problem.
    https://www.avforums.com/threads/wha...#post-17283748
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du stiller nivået på subkanalen , så skal vel ikke EQ innstillingene RK har gjort bli påvirket.
    Men hvis det blir grøtete , så har du vel justert opp litt for mye etter din smak..??
    Duger det ikke med noe midt i mellom da..?
    Eller du kan jo også heve nivået på selve subene en smule - skulle ha bra kontroll på det når du har db måler.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd: Dynamic EQ og Dynamic volume: off

Har du prøvd å endre fase på subene? Onkyo roter fælt med slikt og jeg må ihvertfall endre fase dersom jeg f.eks. endrer fra 40 til 80 hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post

Har du prøvd å endre fase på subene? Onkyo roter fælt med slikt og jeg må ihvertfall endre fase dersom jeg f.eks. endrer fra 40 til 80 hz.
    Dette kan være et gpdt råd ja.
    Har også funnet ut at man ofte må ha en annen avstand til sub i receiver , dersom man bruker en annen x-over.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd: Dynamic EQ og Dynamic volume: off

Har lurt litt på dette med fase. Men hvordan finner jeg egentlig ut hva som er korrekt her?
    Tipset jeg har hørt er å justere dit man hører mest bass. Men for å være ærlig så hører jeg fint liten forskjell, og mine ører er ihvertfall ikke gode nok til å høre hva som er rett og galt. Har i tilleg som sagt 2stk subwoofere. Disse må jo også spille i fase av hverandre, vet ikke om det er nok at begge står likt jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har noen av dere hatt onkyo reciver tidligere?
    For det jeg lurer mest på er hvorfor audyssey måler 75DB under instillingene mens, min egen db måler kun viser noen å 50.
    Har dere evt justert slik at den viser 75db etter Audysseys mikrofon. Eller har dere bare ignorert denne biten?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post
    Har lurt litt på dette med fase. Men hvordan finner jeg egentlig ut hva som er korrekt her?
    Tipset jeg har hørt er å justere dit man hører mest bass. Men for å være ærlig så hører jeg fint liten forskjell, og mine ører er ihvertfall ikke gode nok til å høre hva som er rett og galt. Har i tilleg som sagt 2stk subwoofere. Disse må jo også spille i fase av hverandre, vet ikke om det er nok at begge står likt jeg?
    Hvis du deler på 80 hz , så kan du f.eks kjøre en sinustone på 50-60 hz. Så setter du deg i sweetspot med db måleren og justerer avstand til sub til du får høyest utslag på måleren. Har du to individuelle sub utg. på receiveren , så bør du kanskje gjøre dette for begge subene. Men slå av den ene mens du justerer den andre.
    Kan hende du bør øke nivået på den suben du justerer slik at det samsvarer med frontene. Så kan du heller justere det ned igjen når du er ferdig med å justere , og skal koble inn igjen begge subene.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette kan være et gpdt råd ja.
    Har også funnet ut at man ofte må ha en annen avstand til sub i receiver , dersom man bruker en annen x-over.
    Det å endre avstand vil kunne gi omtrent samme resultat som å endre fase.

Men har noen av dere hatt onkyo reciver tidligere?
    For det jeg lurer mest på er hvorfor audyssey måler 75DB under instillingene mens, min egen db måler kun viser noen å 50.
    Har dere evt justert slik at den viser 75db etter Audysseys mikrofon. Eller har dere bare ignorert denne biten?
    Jeg har Onkyo 5010. Dette med db betyr ingenting, rimelig sikker på at eneste forskjell i praksis er at dersom du måler 75 vil sub nivå bli rundt 0 etter kalibrering, er detn 85db vil sub nivå bli -10.

Normalt vil det være stor forskjell på korrekt og feil fase, hører du ikke forskjell er jeg fristet til å si det er noe annet galt. Du er sikker på at subene dine spiller i fase? Hva skjer dersom du slår av den ene og spiller med kun en sub?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne http://biltema.no/no/Verktoy/Malever...ydmaler-15342/ måleren ?

• Måleområde: 40–130 dB
    • Frekvensområde: 31,5 Hz–8 kHz
    • Oppløsning: 0,1 dB
    • Nøyaktighet: ±3,5 dB
    • Mikrofon: ½” kondensatormikrofon
    • Filter: A
    • Batteri: 9 V
    • Mål: 210 x 55 x 32 mm
    • Vekt: 135 g
    Om så er tilfelle så er den kun oppgitt med og bare måle ned til 40hz, og med a-filter på målingen, for hifi og spesielt bass måling bør man ha c-vekting eller såkalt c-kurve på måleren.

Og måler man med a kurve med db meter på disse lavere frekvensene som en subwoofer spiller er det helt normalt at dem leses ut som ca 20 decibel lavere enn hva de er i forhold til c-kurven som jeg er ganske sikker på audyssey bruker.

A-kurven er veldig vanlig brukt for grov måling av generell støy (industri lokaler etc).
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips og inspill i saken, har ikke fått tid til å gå igjennom og svare før nå.

Jeg har prøvd ut litt forskjellige ting etter siste inlegg. Jeg har forsøkt og flytte litt på subbene. Og jeg har forsøkt å stacke de.
    Etter det så forsøkte jeg og nulstille hele reciveren, og kjøre alt på nytt. Dette hjalp ganske mye på lyden. Jeg fikk nå musikk til å låte relativt bra i mine ører. Jeg hører på en del elektronisk musikk, og liker at det skal være litt fart i bassen. Problemet her var at det ble for mye til film, og det hele ble ganske rumlete og udefinert. Ikke den litt mer "tørre" bassgjengivelsen jeg var ute etter.

Nå skal det også sies, at jeg vet med sikkerhet at det er mye rommets feil at jeg ikke får det til å funke. For jeg har nylig flyttet, og i den gamle leiligheten så var det en mye større stue, med god plass under taket, og høyttalerne hadde godt med luft rundt seg. Stuen jeg nå har er mye mindre egnet, og jeg har veldig begrensede plasseringsmuligheter. Jeg hadde håpet romkorreksjonen kunne hjelpe meg mer her, men det ser ikke slik ut. <b>TorTorden</b> Takk for oppklaring i forhold til mikrofonen, det forklarer hvorfor jeg ikke fikk det helt til å stemme

Jeg bestemte meg for å selge Onkyoen, og heller kjøpe meg en litt rimeligere reciver fra Yamaha, og legge de resterende pengene i skifte av subwoofere. Har alltid vært fornøyd med Yamaha uansett romtype, så håper jeg kan bli det samme nå.

Ser for meg en Yamaha A740 og bi ampe frontene. Samt eksperimentere litt mer med subbene, stacking eller ikke osv. Om jeg fortsatt ikke synes subbene blir integrert som jeg vil, så kommer jeg til å forsøke å kjøre kun 1 subwoofer, for å så se om jeg kan få det til bedre da.

Lurer forøvrig på om kanskje det kan være noe galt med en av subbene (usikker på hvilken) da jeg synes det virker for udefinert og rumlete i forhold til hva jeg har fått til før. Spesielt scener i filmer hvor bassen går veldig dypt, da kan det virke som bassen faller helt sammen, og bare blir til støy. Slik var det definitivt ikke i forrige leiligheten. Skal teste ut litt mer før jeg konkluderer med noe.

Setter forøvrig pris på om noen har inspill på hva som kan forårsake denne ukontrollerte bassen.
    rumlebass, bløt, udefinert er stikkord jeg vil beskrive det med.

-wefsdf-jpg
    Sist endret av Arnesen1; 11-28-2014 kl 15:25

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du helt i bakveggen ? I så fall kan nok det skyldes mye av problemene du beskriver.
    Men det kan nok være lurt som du selv er inne på , og prøve å få det til å funke med en sub først. For det ser ikke ut til at du får helt symmetrisk plassering av subene , og da er det ikke alltid enkelt å få dem til å spille 100% i fase over hele registeret.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd: Dynamic EQ og Dynamic volume: off.
    Fått det til å låte bra enda?

Prøv gjerne med 1 sub om gangen for å finne ut om den ene er "syk"eller ikke.

Og når du har 2 subber så juster dem slik at de spiller 75 db+ på Audyssey. De fleste subber havner på rundt kl 12.
    Når audyssey er ferdig så får du spørsmål om dynamic eq on-off.
    Velg av.

Så går du inn i menyen og setter delefrekvensen der du vil ha den,slik du selv beskriver.

Så går du inn i menyen : nivå kalibrering/justering

Da tar du fram db måleren din og sammenligner subb nivået med frontene. Siden du har 2 så skal de teoretisk ligge
    4,5 db lavere. Dette fordi når de spiller sammen så får du en gain på ca 4,5 db.

Da er du ferdig med ett nøytralt oppsett.

Når det er sagt så sitter du i bakvegg og opplever enda en forsterkning på ca 6 db.
    DEtte er i lukket rom,du har åpning på siden i følge tegning.

Men de er greit å justere ned litt. Da vil det selvfølgelig låte litt tamt midt i rommet.

Når det gjelder fase så kan dette være vanskelig. Stort sett opplever jeg min 1010 til å klare dette fint med 2 subber.

Når det gjelder fase justeringa bak på subben så la disse stå i null før justering Audyssey. De bør også stå veldig likt hvis du prøver å justere på de.

Du kan jo prøve å sette en på 0 i fase og den andre 180.
    Da vil de to utfase hverandre. Lydmessig tause. Dette selv når du spiller så høyt at elementene må jobbe litt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med samme erfaring med bassmangel med onkyo tx-nr1010.

Audyssey setter fronter til 40hz, har basselementer 2*6,5 i hver så syns det er vel drøyt. Justere alle høyttalere opp til 80hz men det er veldig tamt, merker det spesielt på musikk. Går ikke å ha det slik.
    Har jo mere pønsj på "pure", men ha noe volum før det skjer noe der.
    Har måttet justere delefrekvensen ned til 40hz, da er det bass igjen, men det virker helt latterlig at at subben kun skal jobbe med <40hz og la frontene slite med resten.

En kamerat som driver med lyd, kjørte noen målinger for meg med REW og MiniDSP og der var kurvene overraskende jevne med deling på 40hz. Jeg har ikke satt meg helt inn i REW så har ikke helt kontrollen på det.
    Eneste jeg tydelig ser er at jeg sliter med er en utfasing på 71hz, men der virker feilen til å ligge mellom gulv-tak.
    Er helt stille i rommet på 71hz i lytteposisjon og mye lyd ved gulv og tak hvis du kjører sinustone. Men det har ikke noe med problemet her å gjøre.
    Subben stemmer på volum med MiniDSP, og fase er helt korrekt, fikk en gain når jeg lot frontene gå full band og så slo på subben, ble værre når jeg endret fase.
    For min del så har jeg nok bass i bunn, tok helt av på waterfallmålingen, men mangler den du kjenner i brystkassen, men vet at frontene mine kan produsere den siden jeg får den når jeg lar frontene gå full band.

Jeg har valgt å kjøre Audyssey av når jeg hører musikk(så sant det ikke blir pure), blir tamt og spisst i toppen når audyssey står på uansett om jeg velger Movie eller Music.
    Dynamic EQ står gjerne på, spesielt ved lavt volum. Får lurt ut litt mer dynamikk i lyden, men det har en tendens til å ha litt mye pondus...
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei min gjør også dette. Har selv audiovector m3 med to 6,5" i bassen. Setter også til 80 hz så jeg kan få trøkk i brystkassa.
    Men subben din,hvor har du satt delefrekvensen på den?
    Kanskje du har glemt å sette denne til 80 hz også.

Du skal ha seriøse problemer for å få mindre bass med 2 subber.
    hvilke subber er det snakk om?
    Og er fase på subbene stilt likt?
    Og hvis subbene har samme avstand setter audyssey disse til samme avstand?
    Hvis noe av dette er feil så kan faktisk bassen forsvinne helt.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor anbefaler folk å slå av dynamic eq?
    Syns det låter bra med det på jeg. Liker den ekstra piffen jeg får i bassen.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Hvorfor anbefaler folk å slå av dynamic eq?
    Syns det låter bra med det på jeg. Liker den ekstra piffen jeg får i bassen.
    Receivere nå til dags har jo snart flere tusen funksjoner, og trikset er og finne hva man liker av innstillinger, det blir sånn sett ganske merkelig for at folk på nett skal være så intense på bruken av enkelte funksjoner som f.eks dyn eq, jeg kjenner verken til ditt annlegg ellers, eller ditt rom, ikke smaken din engang vil jeg kunne uttale meg om så hvorfor skal man sitte og beordre folk til og slå av funksjoner de selv har vurdert til at man liker ?

Jeg har forsåvidt eksperimentert litt med og slå av denne jeg og i det siste, og må faktiskt innrømme den gjør litt krumspring på lyden.
    For det første det kommer ann på hvor høyt man spiller, krabber man litt opp i nivå, kanskje -15 til -10 på db off set så merker man veldig lite til den, rundt -25 til -30 derimot er den for min del langt mer velkommen.

Det den gjør som jeg best kan beskrive er at enkelte toner og instrumenter kan begynne og 'skjelve' litt med dynamisk eq på, men det kan bare være min innbilning, den vil også strippe en smule dynamikk fra bunn registeret. Men dette er så hårfine grenser at det og høre etter slike bevringer i tonene er en smule nevrotiskt av meg.

Men mest av alt, det kommer an på kilden, om det er musikk, pop, elektronika etc så for all del dynamisk eq på og jeg dytter gjerne subbene opp en ekstra 3 db. For klassisk eller mer melodiøs musikk så roer jeg ned og slår av dyn eq, men da pleier også volumet og nærme seg -10 også.

Kan si det sånn, dyn eq har fått sin egen knapp på fjernkontrollen min nå og den slås av og på etter smak, men den står nok litt mer av enn på i det siste.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt kort med forklaring på dynamisk eq.
    Jeg skrur denne av for å justere anlegg til rommet og min smak. Så er det greit å bruke det etterpå ved behov :-)
    Da jeg hadde to små subber kasser på rundt 25 liter med 10" og slave,da brukte jeg dette. Men fikk lett problemer med bassen når jeg skrudde opp høyere enn 22.
    Med litt større kasser 42 liter og 12" gikk det bedre. Men synes eq ødelegger for mye i nedre mellomtone. Akkurat som bassen skygger for mellomtone .
    Nå har jeg laga nye kasser på 120 liter og behovet er helt borte.
    Da øker jeg heller på volumet på bassene med 2-4 db. Men det er sjeldent nå.

Så bruk det gjerne. Det kan gi ett løft der nede: -)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når en setter crossover til 80hz istedet for 40hz (som receiver ofte velger med litt større høytalere) er det vanlig at en må etterjustere fase ved forandring av crossover ,eller er dette noe spesielt onkyo har problemer med?jeg har denon x4000 og setter alltid crossover til 60-80 hz kontra 40hz som denon velger ved autosetup..

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Mulig dette er ett problem på noen Onkyoer.
    Men slik jeg skjønner det så er avstands målingen den som bestemmer fasen.
    Og min Onkyo har alltid fått til riktig avstand på begge subbene på 40 hz.
    Når man da setter systemet til 80 hz så er fortsatt avstanden den samme i menyen.
    Da er vel alt riktig?! Slik jeg ser det.
    Hvis avstand forandrer seg i menyen er det bare å sette den riktig.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey setter vel bare en fase. Tror ikke den er så avansert at den har variabel fase ved forskjellige frekvenser??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Audyssey XT32 gir for skarp lyd (Onkyo)
    By Midas in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 28
    Siste melding: 10-02-2013, 20:30
  2. Målemic til Onkyo 876
    By JIN189 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 08-15-2011, 22:18
  3. Onkyo 805, problemer med Audyssey
    By Sjom in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 05-10-2008, 17:53
  4. Onkyo TX-SR604E- Med Audyssey 2EQ
    By JD in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-31-2006, 13:06
  5. 2 nye kategorier, og jeg er ikke enig...
    By TorAtle in forum Nye kategorier
    Svar: 6
    Siste melding: 04-23-2004, 14:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •