Hjelp til kjøp av HiFi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av HiFi

Heisann!

Har bestemt meg for å kjøpe litt lyd etter 2år uten noe annet enn trasig TV lyd. Var innom HIFI-klubben i september og fikk en demo av Sonos sin lydplanke med sub, og ble såpass imponert at jeg dro innom HIFI-klubben på fredagen for å bestille:
    Sonos soundbar
    Sonos sub
    Sonos bridge
    2 stk Sonos Play:1 for å sette opp i surround. Det skulle bli totalt ca 15000,-

Jeg snakket med samme selgeren jeg snakket med i september, og etter en lang prat i butikken om stereo begynte jeg å tvile på Sonos som jeg egentlig hadde bestemt meg for.
    Vi gikk inn i lytterommet og kjørte i gang Nad 356 BEE og B&W 685 S2. Jeg ble helt sjokka over lyden, det var virkelig et lydbilde jeg ikke hadde sett for meg! Detaljert og bredt lydbilde med litt trykk i de nedre frekvensene uten sub.
    Siden jeg vil ha litt mer trykk i de nedre frekvensene blir det nok en liten sub i tillegg, der selger anbefalte Cambridge X300 varmt.

Jeg burde kanskje dra innom Soundgarden for å se hva de kan levere for ca 15k, men ble så imponert over lyden i oppsettet jeg hørte på HIFI-klubben at jeg ikke vet om det er noen vits?

Jeg kommer til å gå for et stereo oppsett, og gå for en Sonos connect eller Heos Link. Selger hadde selv Sonos sitt system hjemme, men sa at han nok ville valgt Heos om han skulle "begynt på nytt" pga lydkvalitet og delay i hovedsak. Her er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge.. Trenger man "bridge" på Heos, Kan man spille av musikk fra PC/iOS på Heos feks? brukervennlighet? fordeler/ulemper med systemene.. hjelp?

Grunnlaget for at jeg vurderte en lydplanke i starten er for at stuen min er veldig liten og trang. Liten/ ingen plass i stuen til høyttalere. Det er også litt viktig for meg at høyttalere og sub ser bra ut og matcher resten av interiøret (svart/hvitt). Jeg har en UNNU 231 tvbenk, og høyttalerne og forsterker blir liggende inni benken, skjult pga plass, og sub rett på siden av tv benk.

Hva tenker dere om dette HIFI-oppsettet?

Har fått tilbud om å kjøpe en Nad 106 + Nad 214 med skurring i en kanal. Dette var visstnok en vanlig og enkel fix med loddebolt og tinn.
    Alternativt har jeg sett Nad C372 (5år) til 3000,- Og en Nad 355 (5år) til 2400,-
    Nad C357 koster 4998,- + DAC. Har det skjedd såpass mye med lydkvaliteten på Nad de siste årene at jeg absolutt burde kjøpe nytt? Effekt?

Hva ville dere valgt? Er det noe jeg burde vurdere/revurdere?

Mvh
    Jonas

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad/B&W komboen med connect/heos er et absolutt bra valg.

Personlig ville jeg nok ha kjøpt nytt på grunn av alder og garanti osv. Kan spare penger med en gang, men ryker produktet etter et år, så ender man jo opp med å måtte kjøpe nytt uansett. Hi-fi klubben tilbyr nå 6(!)års garanti på sine produkter i norge.

Sonos Connect contra Heos Link er jeg litt usikker på. Mener å ha lest at man kan koble Heos link rett på din router trådløst uten ekstra dingser, pluss at de har flere innganger osv. Ellers, så er Heos ganske nytt, har ikke Wimp enda(om man vil streame i lossless) Så skal man ha streaming med 100% funksjonalitet med en gang, så ville jeg fortsatt valgt Sonos.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om Heos eller Sonos kan brukes som en slags forforsterker? Tenkte hvis jeg kjøpte den brukte Nad 106 + 214 komboen. Det er jo ikke fjernkontroll på 106`en og det er vel ikke noen IR-mottaker heller såvidt jeg vet. Uten noen form for trådløs styring av lydnivået blir det for tungvindt for meg, og da skrinlegger jeg det alternativet..

Mener jeg leste på nettet at enkelte syns det ble litt lite power med Nad 356 på B&W 685.. Vil jeg få merkbart bedre kvalitet og trykk over lyden ved å oppgradere forsterkeren ett hakk? Og vil det være verdt det mtp prisen?

Når det kommer til streaming så kommer jeg til å kjøre alle dingsene mine gjennom tv via sonos/heos og ned til forsterker, trenger jeg egentlig alle ut-/inngangene på heos da? Heos har bla. egen utgang for sub, men det har jo forsterkeren også, så den vil vel være overflødig til mitt bruk.

Streaming av musikk vil foregå fra iphone og PC. Såvidt jeg har fått med meg, har ikke Heos muligheter for streaming fra PC.. Men er litt redd for at sonos har såpass mye delay at det blir irriterende og se tv/film..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonlov Vis post
    Lurer på om Heos eller Sonos kan brukes som en slags forforsterker? Tenkte hvis jeg kjøpte den brukte Nad 106 + 214 komboen. Det er jo ikke fjernkontroll på 106`en og det er vel ikke noen IR-mottaker heller såvidt jeg vet. Uten noen form for trådløs styring av lydnivået blir det for tungvindt for meg, og da skrinlegger jeg det alternativet..

Mener jeg leste på nettet at enkelte syns det ble litt lite power med Nad 356 på B&W 685.. Vil jeg få merkbart bedre kvalitet og trykk over lyden ved å oppgradere forsterkeren ett hakk? Og vil det være verdt det mtp prisen?

Når det kommer til streaming så kommer jeg til å kjøre alle dingsene mine gjennom tv via sonos/heos og ned til forsterker, trenger jeg egentlig alle ut-/inngangene på heos da? Heos har bla. egen utgang for sub, men det har jo forsterkeren også, så den vil vel være overflødig til mitt bruk.

Streaming av musikk vil foregå fra iphone og PC. Såvidt jeg har fått med meg, har ikke Heos muligheter for streaming fra PC.. Men er litt redd for at sonos har såpass mye delay at det blir irriterende og se tv/film..
    356 kan bli litt liten om man skal guffe på, ja B&W liker power! Men her er det også individuelt, og i forhold til rom det skal stå i osv...

Man kan bruke Sonos Connect og Heos som pre-amper, men med svært begrenset med innganger o.l. Men det er jo et alternativ om man ønsker å gå for effektforsterker som f.eks Nadc275(2x150w) Den koster 2000 mindre en c375 som har pre amp i tilegg. Men du har ikke pre out for sub på c275...

Skal man integrere dette mot tv, så ville jeg gått for Heosen da den har optisk inngang-noe Sonos ikke har(og alle tver bruker dette som lyd ut)... Og Heos kan spille fra hardisk, så ingen forskjeller der.

Ville kanskje vurdert Heos link og en NadC375, da har man liksom alt man trenger, inkludert subwoofer muligheter osv...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært innom hifiklubben og bestillt Nad 356 Bee, B&W 685 S2, Cambridge x300 (+ kabler). Avventer med Sonos/Heos da jeg er usikker på om jeg egentlig trenger det når jeg har appletv

Planene om Nad 106 og 214 ble droppet fordi 106`en ikke har IR-mottaker til fjernkontroll og kan bli kostbart mtp reparasjoner.

Nå var jeg innom soundgarden også i dag for å se hva de kunne tilby i samme liga, men det var lite produkter i butikken, og dermed lite å lytte på. Oppsettet jeg hørte i lytterommet til hifiklubben, er det samme jeg får hjem i stua (+sub) så jeg håper og tror jeg blir fornøyd mtp prisen.. Lite rabatterte priser når man handler for nesten 20k må jeg si :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi tilbakemelding når du har testet litt hjemme. Gratulerer med nytt anlegg Klubben kjører generelt lite med rabatter har jeg hørt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonlov Vis post
    Da har jeg vært innom hifiklubben og bestillt Nad 356 Bee, B&W 685 S2, Cambridge x300 (+ kabler). Avventer med Sonos/Heos da jeg er usikker på om jeg egentlig trenger det når jeg har appletv

Planene om Nad 106 og 214 ble droppet fordi 106`en ikke har IR-mottaker til fjernkontroll og kan bli kostbart mtp reparasjoner.

Nå var jeg innom soundgarden også i dag for å se hva de kunne tilby i samme liga, men det var lite produkter i butikken, og dermed lite å lytte på. Oppsettet jeg hørte i lytterommet til hifiklubben, er det samme jeg får hjem i stua (+sub) så jeg håper og tror jeg blir fornøyd mtp prisen.. Lite rabatterte priser når man handler for nesten 20k må jeg si :P
    Hei Jonlov.

Rabatt på HiFi-Klubben, det har jeg aldrig opplevd....gratulerer med nytt anlegg, håper du blir fornøyd.

Hilsen Cavite

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo greit å høre at det ikke var så vanlig med rabatterte priser selv om man handler for større summer, så slipper jeg å føle at jeg har gjort en "dårlig" deal

På soundgarden var jeg innom å hørte på Dynaudio Excite X14 med Hegel H200. Bare de to komponentene koster totalt 24500,-!! Det var riktignok koblet opp i butikk og ikke på lytterom, men det ga meg ikke akkurat noen wow-følelse.. hadde sikkert fått en bedre følelse av det om det var koblet opp i lytterommet, men likevel følte jeg at der MÅTTE man ha en sub for å få litt gøyfaktor og for film.. Satt igjen med følelsen av at den butikken ikke helt passet mitt budsjett og mine kompakte krav.

Henter høyttalere, forsterker og kabler i mårra. Suben får jeg ikke før i neste uke siden det var bestillingsvare. I tillegg bestillte jeg svarte fronter til høyttalere og sub for å få matchet med resten av interiøret. Dette blir gøy!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir meget bra det der

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært og hentet utstyret på hifiklubben og akkurat ferdig med å koble opp.. Alt står i nøytralt på forsterkeren og jeg må si meg mektig imponert over dette oppsettet i min stue!

Tidligere har jeg hatt H/K avr 235 med genexxa 5.0 (gx1000 i front) , som jeg etterhvert solgte og kjøpte jamo s626 hcs3 (5.0) på samme forsterkeren. Det oppsettet var jeg forsåvidt ganske fornøyd med til den prisen. Men det sier vel mest om min erfaring innen hifi og surround...
    Denne stereoen jeg kom hjem med i dag tåler ikke sammenligning fra noe av det jeg hadde tidligere.. Jeg trodde aldri man skulle kunne få såpass sinnsyk lyd av to - i mine øyne, knøttsmå høyttalere!

Høyttalerne er jo akkurat pakket opp av eska og akkurat startet innspillingen, så dette kan jo bli virkelig bra når jeg er såpass imponert allerede! Jeg synes allerede lyden er såpass fyldig og bassfylt at jeg har begynt å lure på om det egentlig er noe vits med den subben. Er redd den bare blir stående å surne på siden. Nå kommer den vel kanskje til sin rett ved filmtitting som jeg tenkte, men tror ikke jeg vil føle noe behov for sub ved lytting til musikk.. Hva tror dere?

Med tanke på at jeg i utgangspunktet gikk inn på hifiklubben for å kjøpe soundbar, så må jeg si jeg kom godt ut av det, hehe. Og når det kommer til mine tidligere erfaringer innen lyd kan jeg vel bare si "less is more"!

Nå lurer jeg egentlig bare på hvordan Dali zensor 5, som ligger i samme prisklasse høres ut sammenlignet med de jeg har i stua

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som liten og kompakt gulvhøyttaler, så syns jeg at det er serdeles god lyd i Zensor 5 i forhold til størrelsen. Litt lysere i toppen en de B&Wene, men samtidig litt mer dypbass også Men det kommer litt an på hva man liker av lyd, og hvordan de vil spille i stua di Hør med klubben om du kan låne hjem zensor5 og teste

Lignende tråder

1. kjøp av hifi anlegg 10-15k
    By hifi1989 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-28-2010, 15:16
  2. kjøp og salg av hifi
    By jstava in forum Nye kategorier
    Svar: 9
    Siste melding: 01-09-2009, 22:30
  3. Spørsmål om kjøp av HiFi
    By Omardude in forum Generelt audio og HiFi