har jeg gjort riktig?kalibrering av svs sb13ultra med denon x4000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

har jeg gjort riktig?kalibrering av svs sb13ultra med denon x4000

hei

jeg har akkurat fått meg svs sb13ultra og har kalibrert med flageborgmetoden..før kalibrering brukte jeg peq for å dempe en peak i 40hzområdet,fikk denne ned og 50hz ble 84db,40hz87db,30hz82db og 20hz 85db..så kjørte jeg autosetup

men jeg fikk ikke "lov" å bruke autosetup før jeg justerte ned sub til 75db(denonx4000), ødelegger dette noe mtp flageborgmetoden ?

etter autosetup så går jeg over alle høytalerne med dbmåler,alle høytalerne er rimelig innafor i dbnivå utenom sub.
    sub er sikkert 8-9db under resten av høytalerne.. hvorfor er det slik?
    skal jeg justere sub opp til samme dbnivå som høytalerne og så legge på 6db?

denon satt fronter til large,jeg satt de til small og delte på 80hz som utgangspunkt..

veldig takknemlig for alle innspill!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det skulle ha noe negativt og si for sub kalibrering du gjorder først.
    Og det er absolutt ikke unormalt og øke sub volum med gjerne 6-8db etter hva audyssey tilsier, selv kjører jeg den opp fra audyssey sitt nivå med 4db, kunne sikkert ha lagt på litt mer og, men kjører forsåvidt med frontene og sub som Main+LFE, men det er da meg
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja smaken er som baken ang bassmengde,men lurer fremdeles på om jeg har gått frem feil på noen måte siden sub er satt lavere enn resten av høytalerne.
    om en skrur ned eller opp utifra smaksak er jo greit,men trodde audyssey satte volum likt som utgangspunkt.derfor jeg lurer på om jeg skal sette alt riktig med dbmåler og så evnt skru ned/opp etter hvordan jeg vil ha det?nå har jeg satt sub 8db høyere enn resten.

skal nevnes at frontene var litt mer off i db nå enn tidligere,så bør kansje kjøre en autooppsett på nytt i tillegg..?

main+lfe har jeg ikke prøvd ennå,får teste ut litt mer etter jobb..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og som sagt jeg fikk ikke kjørt autooppsett med sub på volum 85db/50hz,måtte stille ned sub til denonx4000 var fornøyd(75db)har dette noe å si?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magstaff Vis post
    hei

jeg har akkurat fått meg svs sb13ultra og har kalibrert med flageborgmetoden..før kalibrering brukte jeg peq for å dempe en peak i 40hzområdet,fikk denne ned og 50hz ble 84db,40hz87db,30hz82db og 20hz 85db..så kjørte jeg autosetup

men jeg fikk ikke "lov" å bruke autosetup før jeg justerte ned sub til 75db(denonx4000), ødelegger dette noe mtp flageborgmetoden ?

etter autosetup så går jeg over alle høytalerne med dbmåler,alle høytalerne er rimelig innafor i dbnivå utenom sub.
    sub er sikkert 8-9db under resten av høytalerne.. hvorfor er det slik?
    skal jeg justere sub opp til samme dbnivå som høytalerne og så legge på 6db?

denon satt fronter til large,jeg satt de til small og delte på 80hz som utgangspunkt..

veldig takknemlig for alle innspill!
    Du har gjort det riktig , og ingenting blir ødelagt.
    Det er du selv som bestemmer hvor mye nivå du vil ha på subkanalen.
    Og enkelt er det når du (helt riktig) har satt alle ht til small. Da bare spiller du musikk , og setter nivået på suben slik du synes det låter best.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slo av peq på 40hz og merket at det var den peaken jeg "savnet" i filmer..så jeg må venne meg til hvordan det egentlig skal være hehe..
    etter ca 60hz går det nedover på db...regner med roomgain dabber av i dette området kansje...blir det enda bedre om jeg bruker peq2 her og justerer opp +3db som er mulig i sub?frekvensgangen blir jo da jevnere?

takk for hjelpen så langt forresten,gull verdt for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feks 60-80hz er -10db i forhold til 50-20hz.. jeg skrur opp +3db på 70hz i peq2 ,sjekker om frekvenskurven er bra og så kjører audyssey xt32 igjen for siste finish..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter litt testing finner jeg jo selfølgelig ut at frekvens går nedover på 70-80hz fordi deling er satt til 80hz og ht tar over frekvensene,hehe
    jeg delte sub på 200hz og da går db opp på 70-80hz..tror jeg kjører en ny runde xt32 bare og prøver nye plasseringer.

men en ting lurer jeg på..

jeg sjekker jo frekvensgangen nå i sitteposisjon med dbmåler,men etter første måling med autosetup mic i sittepossisjon så setter jeg mic litt fremover da jeg har en vegg rett bak meg. burde jeg også justert frekvensgang og(pec1) med dbmåler foran sittepossisjon ,da det er her jeg gjør flest runder med micèn?

eller er det greit som jeg gjør nå(dbmåler i sitteposisjon ved justeringer av sub)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PEQ bør justeres for der du faktisk sitter ja.
    Når det gjelder at du har lite nivå i 70-80hz området , så kan det jo tenkes at en liten justering på avstand til sub i receiver kan bedre dette noe. Eller at du kanskje rett og slett har satt nivået for sub litt vel høyt ift til resten.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig nivået var for høyt ja. nivået i 70-80 hz ble bedre når jeg høynet delefrekvensen så det er ikke noe problem der alikevel

nå har jeg kjørt en ny kalibrering,skrevet ned avstander hvor jeg har brukt mic og gått frem med litt mindre avstand til veggen enn jeg hadde i første runde med autooppsett. frekvensen ble enda jevnere på 70 og 80hz og jeg er kjempefornøyd! justerte sub med db måler til samme nivå som som høytalerene?(?6.5db) og la på 2db til etter min smak...

nå sitter bassen!kontant og detaljert! ble liksom flere toner i bassen jeg ikke har lagt merke til før..morro!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut til du begynner å komme i mål da ja
    Moro når man får det til slik man bil , og får belønning for strevet .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er verdt det når en ser fremgang,dipper og peaker på +-5db fra 20-80hz syntes jeg er innafor!sikkert mulig å forbedre alt med REW .
    men den veien er litt vel heftig for meg og mine kunnskaper takk for hjelpen! nå blir det morro med film igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil også bare si at jeg har hatt pb13ultra(750w) i mitt tidligere hjem(stue på 14kvm) vs min nåverende L stue på 28kvm med sb13 ultra.
    må bare nevne at det er skremmende mye likheter i trykk!
    pb13 har overtaket i dypet ,men jeg savner ingenting og det i seg selv syntes jeg er helt rått!faktisk overrasket over hvor mye power og "uendelig"mengde krefter denne suben har.
    syntes også jeg nå har mer nyanser i bassen! syntes man pb13 blir for stor(som meg),så er sb13 absolutt en verdig kanditat!

Lignende tråder

1. Erfaringer med Denon AVR-X4000?
    By eiricd in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-13-2014, 18:18
  2. Svar: 5
    Siste melding: 03-07-2014, 01:41
  3. Denon X4000
    By Morten115 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-24-2014, 20:50
  4. audyssey spm på denon x4000
    By magstaff in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 12-29-2013, 19:10
  5. bi amping av dynavoice m85, har jeg gjort riktig?
    By marius_arnesen in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 09-11-2006, 22:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •