Hjelp Hjemmekino: Bose Lifestyle 535, Bose Cinemate 520 eller Sonos?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp Hjemmekino: Bose Lifestyle 535, Bose Cinemate 520 eller Sonos?

Hei.

Jeg har nylig kjøpt et rekkehus som er under oppføring og er igang med planlegging i forhold til lyd. Jeg kommer til å kjøre 2stk Sonos Play:1 i små rom som soverom og bad. Får installert stikkontakt høyt på veggen slik at de kan vegghenges. Skal videre ha en liten Tv i liten stue 1.etasje med en 46" tv. Her planlegger jeg Bose 2.1 Cinemate 220 til 8995,- + en Sonos Connect til 2500,- Totalt 11 500,. Alternativet her er en Sonos Playbar + Sonos Sub Totalt ca 11 800. kostnadsmessig kommer dette ut omtrent likt. Hva anbefaler dere?

Når det kommer til hovedstuen hvor jeg skal ha hjemmekino så blir det en 65" 4K tv her. Her kjøpte jeg en Bose Lifestyle 535 2-series for 2 uker siden på tilbud hos elkjøp til 17 000,-. Utbygger skal ha 7500,- for å legge kablene skjult i rør i taket bak og til taket foran. I tillegg må jeg ha en Sonos Connect som gjør at totalkostnaden på dette havner på 27 000,- Fordelen med Bose er at det ser kurant ut og tar liten plass. Det jeg leser på Bose sine sider nå er at dette anlegget ikke støtter 4K-video. Jeg er ganske "grønn på område så jeg lurer på hva dette har av betydning når jeg kjøper en 4K tv.

Alternativet til dette hjemmekinoanlegget er følgende:

- Bose Cinemate 520 som støtter 4K-video. Kostnaden på dette er 15 000,- + 7500,- til skjulte kabler + Sonos Connect 2500,- = Totalt 25 000,-
    - Sonos Playbar med Sonos SUB og 2stk Sonos Play:3 som bakhøyttalere. Kostnaden på dette blir ca 16600,- for selve sonos + 2000,- til elektriker for ekstra stikkkontakt til bakhøyttalere og ca 1000,- i veggfester. Totalt: 19 600,-

Det er vel fordeler og ulemper med både Sonos og Bose og jeg vil gjerne høre deres anbefalinger da sikkert mange her sitter med bedre kompetanse enn undertegnede.

Jeg har fortsatt returrett på 535 som jeg har kjøpt av Elkjøp, så trenger svar raskt så jeg eventuelt kan levere tilbake

Hører fra dere

Mvh
    Glenn Sollid
    Sist endret av glsollid; 11-08-2014 kl 15:11

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, når du da får andre 4k enheter, må de kobles utenom bose . Så fremt du kan det uten kabelkaos og bose støtter ARC, vil du få lyd tilake. Det kan nok være en fordel å la tven håndtere skalering uansett. Sonos playbar med sub er ellers imponerende lyd av, selv når jeg sammenligner med ekte surround med to titommer subwoofere.

Vær obs på at play 5 ikke går som bakhøyttalere på playbar. Playbar har styring av volum gjennom ir eller App, ev widget på Android. Man kan i betaprogrammet nå styre lyden fra låst skjerm på Android 4.1 og høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Bose lifestyle 535 Har en HDMI Out, men tror ikke den har ARC ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte litt på 535 series II selv, men det er flere ting som trekker den ned for min del.
    Blant annet leveres den med FM og AM tuner, ikke DAB+. (FM slukker jo om ikke alt for lenge). Det kommer sikkert en tilleggsboks, men det spørs jo hvor brukervennelig det blir, samt kanskje man mister OSD for radioen?

I tillegg ser det ut som at hvis man skal ha trådløse soner på Bose, må man kjøpe en stor tilleggsboks som ser lite pen ut.
    Subwooferen må også ha mange kabler til seg (ikke bare strøm, den er ikke trådløs, men fungerer som et "nav" for satelittene).

Ellers er det jo det med manglende 4K, når du kjøper bose, må du jo bytte hele anlegget når hovedboksen er utdatert. Hvis du derimot kjøper en reciever, kand u bytte den og beholde høyttalerne.

For øvrig selger jo bose høyttalere du kan koble i reciever, eller du kan jo kjøre inwall og en reciever.
    Hvis du vil ha det beste av alt, kan du jo alltids kjøpe feks en reciever, inwall høyttalere, inwall sub og en sonos connect ev tilsv.
    Men det blir gjerne dyrere enn bose igjen, en god inwall-sub koster jo mye penger.

Sonos lydplanke + sonos sub + 2 x play:1 havner på ca 15.000kr, da sparer du litt på kabeltrekking og kan fint omrokkere i fremtiden.
    Jeg vet ikk ehelt hva jeg anbefaler deg, men jeg må si at playbar+sub høres veldig bra ut altså.. Hvis du mot all formodning ikke får 5.1dd ut av tven, kan du bruke en ebay hdmi switch som omformer fra ARC-uttaket på tven. (3-400kr). Ulempen til sonos, må vel være at du bare har en inngang (optisk). Du kan feks ikke koble på en bærbar mp3spiller..

Men jeg bruker ikke slikt uansett :-P Et alternativ er jo selvsagt å kjøre en reciever og koble på en connect, da har du strømmemulighetene til sonos, men fleksibiliteten til en reciever. Samtidig legger du da opp til at alt kobles gjennom reciever, så du får gjerne flere kabler som må strekkes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fordeler og ulemper. Heller mot at jeg leverer tilbake Bose også kjøper jeg dette fra HIFI-klubben:

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...yttalersystem/
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det der vil nok gruse bose.. Da har du jo HDMI 2.0 og 4K, som er fint siden du kjøper en 4K TV.
    Du får vel det der i hvitt også? (mtp. at det ikke blir så ruvende, hvis du tenker på det da).

PS! Det er også et alternativ, hvis du vil ha noe litt spesiel og ikke er redd for å importere selv.
    http://www.orbaudio.com/

Det blir ikke noe billigere enn den pakken der altså, man da kan du få noe naboen din ikke har :-)

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 08-10-2012, 14:56
  2. Hjelp BOSE lifestyle 28.
    By sentagoda in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 04-03-2012, 09:53
  3. Bose CineMate GS vs. HK AVR147+Dynavoice f-6
    By micnick in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 10-16-2011, 17:13
  4. Kjøpe nytt 2.1 anlegg for Stua. Hva med Bose CineMate GS??
    By sturlek in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 4
    Siste melding: 10-08-2010, 19:18
  5. Ny receiver/forsterker til Bose Lifestyle 50 hjemmekino
    By SteffenVL in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-26-2009, 22:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg