Periodisk støy i sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Periodisk støy i sub

Hei, prøver å fiske litt etter erfaringer her. Jeg har en Argon Sub8 her som jeg tenkte skulle få gjøre nytta fram til DIY tar over. Vel, kjøpte den brukt og ved første oppkobling for test var det statisk støy. Støyen opplevdes omentrent som (i mangel av begrepskunnskap) ca pink noise kjørt gjennom LPF, altså dyp susing/romling. Støyen var der uavhengig av tilkobling av signalkilde, men etter noe bannskap og til og frakobling opplevdes det som om støyen ble svakere eller forsvant når signalkilde var tilkoblet stereoinngangene. Musikk hørtes ok ut, men koblet jeg signalkilden til monoinngangen var støyen der igjen. Ok, den kostet ikke stort i innkjøp, så litt røff behandling fikk den med tanke på til og frakobling, men så ved frakobling av stereoinngangene kom et høyt kort "blaff" fra subben, og all støy var borte. Glad og fornøyd satte jeg subben i normal drift og den fungerte fint et par mnd fram til nettopp. Her om dagen sto den der og romla for seg selv da jeg kom hjem. Jeg forsøkte å flytte signalkabelen til stereoinngangene uten at det ga noen effekt, og kledelig ble yttre del/metallkappen på RCA-tilkoblingene med ut ved frakobling. Subben ble avskrevet og erstattet med annen billig løsning.

I kveld hadde jeg nok tiltak i meg til å åpne subben for å ta en titt. Tenkte å se over loddinger og sånt og kanskje kortslutte stereoinngangene for å slutte bort indusert støy og sånt. Kobla mobilen til som signalkilde og lot subben spille (og romle) mens jeg løsna forsterkern. Jeg tenkte å forsøke å kortslutte stereoinngangene med den i drift for å se, men før jeg kom så langt forsvant støyen igjen... Det ER litt fristende å bare sette sammen igjen og ta i bruk, men så tenkte jeg at jeg umulig kan være den første med et snev at teknisk innsikt som har gått løs på noe slikt, og her er det dere kommer inn i bildet. Er det noen her som kan dele noen ca. relevante erfaringer med meg rundt problematikken?

Ellers, etter å ha tatt en titt inni denne saken er førsteinntrykket mitt at det er sørgelig byggekvalitet. Printplatene har tydelige rester fra etsingen, loddingene bærer preg av hastverk og er inkonsekvente og printen med utgangstransistorene på er antageligvis en stor feilkonstruksjon. Printbanene er tydeligvis alt for tynne, så flere av dem ser ut til å være manuelt tinnet opp i tykkelse, så jeg skal ta opp til vurdering å lodde inn noen parallelle forbindelser og sånt småtteri, om ikke kjøkkenbordet må taes i bruk til annet da

Vel vel, som alltid mottas hint og tips med stor takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_2958-1-jpg   -img_2959-1-jpg   -img_2960-1-jpg  
    Sist endret av Leo_; 11-05-2014 kl 01:01

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Printplaten så for jævlig ut etter min mening,og ikke noe problem å se at der har vert varme der med tanke på kontakten på det siste bildet...Prøv å gjøre printplata ren med ren sprit eller noe annet å se etter svarte ringer rundt loddingene....Uansett gjør du ikke noe skade ved å lodde over loddingene så lenge du er stødig på handa å ikke legger på kilovis med tinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, printen skal renses noe opp og loddestasjonen skal finnes fram, men jeg er ikke helt overbevist om at det er en dårlig lodding som gir periodisk støy. Det er lov å håpe, for dette er print jeg helt fint kan lodde. Skitt tror jeg ikke gir nevnte problemer. Forbindelsen mellom psu og utgangstransistorene skal helt klart forsterkes også, men det er mest bare fordi jeg kan

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis du kobler kabelen av å bare slår på subben uten noe som helst signalkabel på da????

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når støyen er der, er den der, uansett om jeg kobler til monoinngangen eller ikke. Støyen blir betydelig svakere om jeg kobler til stereoinngangene. Derfor tenkte jeg å kortslutte dem, men det gjore ingen forskjell. Vel, i kveld har jeg lodda over en del tvilsomme loddinger og lagt opp en paralellkabel for å forsterke en lang printbane som ser ut til å ha en del belastning. La asfalt i bakveggen på boksen til forsterkern, mellom boksen og ei avstiverplate, skrudde sammen og testa, ingen støy. Er vel bare å ta den i bruk og se om det holder seg bra

Lignende tråder

1. BenQ W1300 mister periodisk bilde
    By Hakkaisan in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 08-20-2014, 08:35
  2. Lyden forsvinner periodisk Pioneer DV400V
    By esbond in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-26-2008, 17:12
  3. Periodisk vertical banding?
    By JD in forum Digitale projektorer
    Svar: 4