Chromecast+HDMI audio splitter = Trådløs strømming for 500 kroner!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Chromecast+HDMI audio splitter = Trådløs strømming for 500 kroner!

hei,

jeg tenkte jeg skulle tipse om en litt uvanlig måte det går an å strømme musikk til anlegget med Chromecast, et kjapt søk tyder på at de færreste vet om eller har prøvd dette.

Fordelene med dette oppsettet er:
    1) koster bare 500 kroner (290 for chromecast + 150-300 kroner for en hdmi audio splitter fra ebay/aliexpress)
    2) strømming er "headless", det vil si den krever ikke at jeg starter opp tven/projektoren for å bla i menyer
    3) kvaliteten er ganske god, Spotify i maks kvalitet fungerer knirkefritt hjemme hos meg ihvertfall. Dette bør slå alle bluetooth-løsninger bare fordi det er over wifi og båndbredden er høyere. Plex kan strømme lokale filer(flac f.eks.) til Chromecast.

Mitt oppsett er :

Google Chromecast -> HDMI Audio/Video splitter(RCA og SPDIF)-> Dac (hvis bruk av SPDIF-utgang)-> RCA inn på forsterker

For å styre dette har jeg en Android tablet med Spoticast installert.

Måten jeg styrer musikk på:
    1)starter Spoticast på tableten, og koble meg til Chromecasten i denne appen,
    2) (etter oppkobling starter Spotify automatisk)
    3) spill av musikk med Spotify-appen på vanlig måte, og musikken blir avspilt på anlegget.

- Spotify er satt opp til å strømme i såkalt "extreme quality" i appen,som er 320k etter hva jeg har skjønt. (tilsvarer "high quality" på pc), og hjemme hos meg går dette uten noen hakking.
    - hdmi audio splitter har jeg bestilt på ebay, jeg har denne modellen (husker ikke hvilken selger jeg bestilte av,det overlater jeg til den enkelte )
    - Spoticast.apk må lastes ned (bare å google det), spoticast finnes ikke på Play Store.

En mulig hake med denne metoden er at koblingen mellom Spoticast/Spotify kan slutte å fungere i fremtiden, jeg skulle heller sett at Spotify hadde innebygged Chromecast støtte, men den gang ei. Det hadde såklart være enda mere sømløst om man slapp å åpne Spoticast-appen og bare kunne forholdt seg til Spotify-appen.

I tillegg til Chromecast og splitteren, trenger man også såklart en tablet eller telefon til å styre Spotify med, men det er vel noe de aller fleste allerede har kjøpt inn av andre grunner.

Man kan også strømme musikk fra egen harddisk via Plex, dette fungerer også fint med dette oppsettet.

Jeg har ikke sammenlignet dette med konkurrenter som Sonos eller Bluesound, så jeg har ingen mulighet til å sammenligne kvaliteten, for meg høres det imidlertid supert ut.

Med andre ord, jeg er fornøyd med dette oppsettet og kan anbefale det til andre. Tips og kommentarer mottas med takk

2. Liker Leo_ har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tilleggsinformasjon jeg glemte:
    - for at Plex skal fungere, må du såklart installere en Plex server på en datamaskin på hjemmenettet ditt (eventuelt på en NAS,men les under)
    - Chromecast støtter ikke all verdens forskjellige formater, så endel må transkodes for å strømmes til Chromebook. For eksempel støtter chromebook ikkke .flac, men hvis du spiller av over Plex, så vil Plex server transkode for deg uten at du trenger å tenke mye på det. Dette utelukker imidlertid å bruke de fleste NASer som Plex-server, fordi de ikke har særlig kraftige prosessorer, jeg vil tippe du trenger minst en Intel I3 prosessor for å få til transkoding av video i høy oppløsning.
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Lignende tråder

1. Hdmi fra PC til hdmi splitter til 2 projektorer mulig?
    By Bgullet in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 08-04-2013, 14:53
  2. Trådløs strømming av lyd via firewire
    By neonblonde in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 01-04-2013, 13:46
  3. Svar: 0
    Siste melding: 01-13-2012, 21:43
  4. Forsterker med 2 HDMI ut eller HDMI splitter?
    By Ctech in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-29-2009, 09:58
  5. Optisk+DVI=>HDMI: HDMI-splitter/-forsterker
    By lopro in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 12-23-2007, 14:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg