2.1 Beolab 14, dac - trenger litt hjelp :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1 Beolab 14, dac - trenger litt hjelp :)

Hei,

Jeg har beolab 14 (heretter beo14) 2.1, og planlegger og ha dette en stund fremover før jeg utvider samme anlegget til 5.1. Men jeg sliter med å bli enig med meg selv om hvordan jeg bør koble det opp. Problemets kjerne er at beo14 ikke har en volumkontroll. Tanken er vel egentlig at du skal ha en B&O tv som skal ta seg av både volumkontrollen og signalene.

Via overganger fra B&O vil jeg ha en phonokabel som må tilsluttes noe som både kan styre volum og sende de riktige signalene. Vurderer å bruke en dac, og har sett på Hegel HD12, men her er jeg svært usikker på et par ting;

Kobler min appletv optisk til HD12, samt lydsignaler fra tv-dekoder optisk til HD12. Når jeg spiller musikk antar jeg det vil gli fint gjennom, men dersom det kommer en film på, og signalene som optisk sender ut plutselig blir 5.1, istedenfor 2.1 (som jeg antar musikk streamet fra f.eks. spotify er?) hva skjer da? Vil den "nedkode" det hele til 2.1 eller eksploderer den stakkars hegelen?

Og, hvis noen her inne har skikkelig peil på beo14; Jeg er fortsatt litt i tankeboksen på om jeg bare skal utvide til 5.1 med en gang, men må da ha en surround reciever med pre out, så vidt jeg har forstått det? Er det noen andre muligheter? Slike recievere har som regel en forsterkerdel jeg ikke har behov for, alt jeg vil ha er lydprosessering og volumkontroll. Og recievere med pre out i alle 5.1 kanaler er ikke de billigste. Nok en gang; så vidt jeg har forstått ;P

Håper noen kan hjelpe! Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

Velkommen til AVForum! Grattis med flotte høyttalere!

Om du velger løsnningen med Dac ville jeg satt lyd til 2 kanaler i innstillingene på appletv/dekoder - så får du ikke problemer med 5.1 lyd i stereo.

Skal du alikevel oppgradere til 5.1 ville jeg vurdert en blueray spiller som foreksempel denne: https://www.oppodigital.com/blu-ray-...03-Images.aspx

Den har analog utgang for hver kanal opptil 7.1 surround. Fjernkontrollen som følger med lar deg også justerer volum - ellers har den også hdmi inn, slik at du kan la dekoderen din gå gjennom spilleren.

Finnes flere slike alternativer - med en slik spiller slipper du handle inn en dyr surround forforseterker.

Lignende tråder

1. Bang&olufsen Beolab penta 6601 og Beolab 6000
    By Tomwar1 in forum Vintage audio
    Svar: 2
    Siste melding: 12-31-2012, 14:42
  2. Trenger litt hjelp her med valg av litt forskjellig :)
    By Knag86 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 05-11-2011, 19:18
  3. Svar: 2
    Siste melding: 09-19-2010, 14:03
  4. Trenger litt hjelp med litt brukt utstyr
    By mariustu in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 09-01-2007, 19:55
  5. trenger litt hjelp
    By mons_ivar in forum Digitale projektorer
    Svar: 6