PC som lydkilde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC som lydkilde.

Hei.

Har i en god stund brukt en ASUS G73 laptop, koblet til en Denon 4520 med HDMI-kabel, som lydkilde. (-> EC aw250 -> Mentor 8)
    Asusen synger på siste verset, og må byttes ut veldig snart.

Det jeg lurer på er om en hvilken som helst billig laptop gjør jobben, eller om jeg kan få bedre resultat med f.eks. en PC med lydkort, eller andre PC-løsninger?

Jeg bruker ikke PC`n ofte til å spille av film, det er fint om en evt. ny løsning får det til, men best mulig lydkvalitet på musikk er høyest prioritet.

På forhånd takk for svar!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk spiller det liten rolle så lenge signalet går digitalt fra PC til AVR. Til film så ble jeg med ett litt usikker. Det var slik før at ikke alle PC'er kunne sende ut et surroundsignal selv om den hadde HDMI. Hvordan det er nå er jeg usikker på. Du må nesten spørre selger om du finner en bestemt PC du vil ha.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hdmi blir vel omtrent receivern regnet som lydkortet, så blir ofte bedre enn med mye annet, spessielt om avspilleren kan bitstreame lyden direkte.

For film kan jeg anbefale xbmc, kan fjernstyres med nesten hvilken som helst smartmobil og kan som nevnt bitstreame lyd til receivern vis hdmi, til og med DOLBY truhd eller DTS-HD MASTER.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste laptoper i dag unasett pris takler å kjøre HDMI lyd ut, og som TorTorden sier, blir det reciveren som blir lydkortet. Har en billiglaptopp til ca 3000 som jeg har brukt som reservemaskin en stund(billig Asus). ingen problem å kjøre lyd og bilde via HDMI rett på reciver På VLC plyer, så har man muligheten med spdif out, og da koder reciveren om det skulle værer Dolby/dts på film/serier osv. 4520 har såpass bra DAC og prosessorer, at ingen vits egentlig i å bruke penger på lyd i pc. MEN grafikkkort kan være en ide å ikke være kjip på
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger, fint at en billig laptop er alt som trenges.

@Zleepyme:
    Hva med grafikkort?
    Om du mener til spilling, så har jeg et monster stående i overetasjen med et GTX Titan kort i, har ikke vært kjip der akkurat.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ingen vits i å bruke penger på et bra lydkort?

Da er det vel ikke lyd som er første prioritet kan man vel si?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post
    Takk for tilbakemeldinger, fint at en billig laptop er alt som trenges.

@Zleepyme:
    Hva med grafikkort?
    Om du mener til spilling, så har jeg et monster stående i overetasjen med et GTX Titan kort i, har ikke vært kjip der akkurat.
    Misforstå meg rett. Billig laptopen var i nødstilfelle bruker den ikke nå da jeg har investert i en mediapc. Fordelen med en bedre laptop, er bedre grafikkkort-gjerne med integrert lydkort av god kvalitet. Dette er viktig om man skal streame serier, og evt ha støtte for DTSHD, Dolby HD osv. Så det jeg mente var at i nøden kan man klare seg med billig laptop, men skal man kjøpe ny, så kan det være greit å iallefall se på spec

@Roger
    Lydkort har ikke så mye å si på lydkvalitet, da signal via HDMI gjør at lyden kodes i surroundreciveren-som i dette tilfelle var en top notch Denon, og da vil ikke et lydkort ha så mye å si for den. Men man får som regel greie lydkort i dag, om man ikke velger en pc med lavest pris/spec
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en asynkron usb dac. Og husk at hvis du skal spille høy bitrate filer. 24 bit studiomaster dsd etc. Så kreves det en del cpu da dette er store filer. Velg en mediespiller som støtter wasapi og asio.
    Hdmi ut som lydkilde er ikke bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlandM Vis post
    Hei.

Har i en god stund brukt en ASUS G73 laptop, koblet til en Denon 4520 med HDMI-kabel, som lydkilde. (-> EC aw250 -> Mentor 8)
    Asusen synger på siste verset, og må byttes ut veldig snart.

Det jeg lurer på er om en hvilken som helst billig laptop gjør jobben, eller om jeg kan få bedre resultat med f.eks. en PC med lydkort, eller andre PC-løsninger?

Jeg bruker ikke PC`n ofte til å spille av film, det er fint om en evt. ny løsning får det til, men best mulig lydkvalitet på musikk er høyest prioritet.

På forhånd takk for svar!
    Jeg har i mange år gjort som deg brukt en laptop. Da jeg byttet ut denne for 2-3 år siden så valgte jeg å gå for noe som ga optisk ut (fiber) for å sikre meg mot 50hz. Dette hadde så klart med at jeg hadde dårlig erfaring med dette med min Parasound P3 mot Lenovo laptop.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldiman Vis post
    Kjøp deg en asynkron usb dac. Og husk at hvis du skal spille høy bitrate filer. 24 bit studiomaster dsd etc. Så kreves det en del cpu da dette er store filer. Velg en mediespiller som støtter wasapi og asio.
    Hdmi ut som lydkilde er ikke bra.
    Det spørs jo litt hva som er i andre enden av utstyr og hva ørene hører. Jeg bruker HDMI fra PC til AVR og spiller musikk og for meg er det mer enn bra nok på mitt billige anlegg. Og om du bruker USB eller HDMI så er uansett signalet digitalt. Hva som eventuelt gir best lyd av en ekstern DAC og DAC'en i AVR'en kommer vel an på øret som hører.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har noe med klokking av signalet å gjøre. Det er i de aller fleste tilfeller bedre at en dac tar seg av dette. Uansett, har man kun et rimelig hjemmekinoanlegg og ikke hi-fi anlegg i de litt høyere prisgrupper (15-30k) så er det nok lite å hente.

"Og om du bruker USB eller HDMI så er uansett signalet digitalt."

Det er forskjellige digitale signaler. Det ene er pcm og det andre er datasignaler som hentes ut med usb og gjores om av dac til pcm eller analog.

*Det er vel stort sett for hjemmekino denne siden her

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen linker til dedikerte sider om digital/streaming av musikk:

http://www.audiostream.com/

http://www.digitalaudioreview.net/

http://www.computeraudiophile.com/

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener altså at HDMI ikke er bra nok til å spille musikk via. Hva er det du mener HDMI gjør med lyden som ødelegger den da?

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post

@Roger
    Lydkort har ikke så mye å si på lydkvalitet, da signal via HDMI gjør at lyden kodes i surroundreciveren-som i dette tilfelle var en top notch Denon, og da vil ikke et lydkort ha så mye å si for den. Men man får som regel greie lydkort i dag, om man ikke velger en pc med lavest pris/spec
    Altså, ovenstående endrer ikke på min understående mening.

Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post

Da er det vel ikke lyd som er første prioritet kan man vel si?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme som å si at om man ikke kjører kvalitetslyden fra en vinyl til stereoanlegget, så er man ikke interessert i lyd
    Har en del hi-fi freaker som kun spiller vinyl, og som fnyser av lyden fra streaming-spesielt 320kbps spotify(grøss)

Hehe! Nei, det er mange veier til Rom Har kanskje ikke det beste oppsettet for Hi-Fi, men det er på grunn av at jeg kjører kombo med surroundreciver som pre amp. Ikke det beste til hi-fi, men slik jeg bor pr i dag, og ikke har muligheter og plass for dedikert hjemmekine, med separat Hi-Fi anlegg, så blir det den beste løsningen for meg Og 50/50 av bruken går til film og serier, så duger det i massevis

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt litt sånn at hvis du ikke kan kjøpe et anlegg til 350.000kr der kablene står for halve prisen så er det bortkastet. Det er ikke lov til å være fornøyd med noe annet enn high-end. Hdmi er for dårlig til å overføre musikk fra pc så det må kjøpes dac til flere tusen for å få det bra. Dette er en uting. Ikke alle sitter å hører på microdetaljer man tror man hører etter å ha brukt 50.000kr på 1 løpemeter høyttalerkabel. Noen klarer faktisk å nyte musikk streamet fra en pc til en avr koblet til billige høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Det har blitt litt sånn at hvis du ikke kan kjøpe et anlegg til 350.000kr der kablene står for halve prisen så er det bortkastet. Det er ikke lov til å være fornøyd med noe annet enn high-end. Hdmi er for dårlig til å overføre musikk fra pc så det må kjøpes dac til flere tusen for å få det bra. Dette er en uting. Ikke alle sitter å hører på microdetaljer man tror man hører etter å ha brukt 50.000kr på 1 løpemeter høyttalerkabel. Noen klarer faktisk å nyte musikk streamet fra en pc til en avr koblet til billige høyttalere.
    Helt enig. Det viktigste er at man selv er fornøyd med det utstyret man har, og selv om dette sklidde "litt" ut, så anbefaler iallefall jeg trådstarter til å kjøpe en grei pc innenfor sitt budsjett, og teste ut HDMI til reciver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar så langt.
    Tror jeg går for en snerten budget laptop, foreløpig i alle fall. Har ikke sett noen veldig overbevisende innlegg på at det er så veldig mye å hente på andre løsninger (for meg).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel litt som bilkjøp.. Noen klarer seg med en billig Toyota og noen vil ha Mercedes. Begge får deg til målet. Husker en kollega lo av meg da jeg hadde kjøpt cd-spiller til 5000.- Noen dager etterpå hadde han kjøpt seg en støvsuger til 6000.-. Støvsuger man mer enn man hører på musikk, så har man et problem etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt merkelig analogi i mine øyne.

Her er det ikke snakk om å kjøpe en helt ny bil, men om hvor mye det er vits i å bruke på å chippe motoren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av CD lydkilde
    By o0Kjetil0o in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 05-11-2014, 22:38
  2. hjelp med god lydkilde
    By 0kriz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 12-21-2012, 16:38
  3. Valg av lydkilde?
    By JoachimD in forum UHD Blu-ray-spillere