Kjøpshjelp hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpshjelp hjemmekino

Hei

Holder på med et kombinert kino/kontorrom (i hovedsak kino) og ønsker å rådføre meg litt i forhold til valg av utstyr. Siden vi har et nytt tilskudd til familien ønsker jeg også å gjøre det så barnevennlig som mulig. Tenker derfor å lage baffelvegg og få skjult alle ht og få alt bort fra gulvet. Hadde til å begynne med ønske om å sette opp et 7.1.2(4) system, men har blitt litt i tvil om jeg skal gå ned på antall kanaler og opp på kvalitet. Dette skjedde etter en lyttetur til avshop, hvor jeg ble veldig imponert over ADAM GTC. Fikk ikke hørt mye musikk på ADAM oppsettet, og lurer litt på erfaringer rundt dette? Det vil være viktig for meg at rommet også blir bra til musikk. Tar også gjerne i mot andre gode forslag.

Rommet er 5,6x3,9m og har en takhøyde på ca 2,4m. Det er det 3 murvegger og en lettvegg (hvor baffelvegg skal være). Langveggen med vinduer skal jeg lekte ut og isolere.

Oppsettet som er med i vurderingen fra avshop er:
    3 x ADAM GTC77
    2 x ADAM GTC55
    1 x ADAM GTC SUB
    Yamaha RX-A3040

Liker veldig godt frontrekka som blir skjult, men ikke så topp med GTC55 hengende på veggen til surround. Her vil det mest sansynlig bli en 5.1.2(4) løsning. Er det dumt å eventuelt blande inn ht av et annet merke til surround og atmos? Vil det ha nevneverdig betydning for lyden? Hva kan isåfall være gode alternativer?

Håper på litt god hjelp for å komme i mål her Spør om dere ønsker noe mere info.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hk-jpg  
    Sist endret av bjelmert; 10-10-2014 kl 11:58

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy DC8i er også et alternativ som kan virke bra, men har ikke fått hørt det ennå. Tar gjerne imot meninger/erfaringer rundt dette også. Her føler jeg meg i utgangspunktet tryggere i forhold til musikk, men er fylden der i forhold til mitt rom på over 20m2? Dette blir jo en mindre kasse enn GTC77. Stereofil anbefalte disse som frontrekke, Tannoy innfelling til atmos og Klipsch til surround. Med dette oppsettet kunne jeg kanskje klart alle kanalene jeg tenkte.

Newcomer Iby sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 5stk GTC77 og er strålende fornøyd . Kan ikke se annet en at det må være mye for pengene. For meg fungerer de helt supert til musikk også! Spiller mye mer musikk etter at jeg fikk Adam'ene i hus.

har du lest review i soundandvosion?

Min mening er at dette er helt fantastiske høyttalere.
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å høre om andre som er fornøyde. Har uansett planer om en tur til til avshop hvor jeg tar med litt musikk selv. Ser du har ganske voksent forsterkeri. Håper ikke min plan om receiver blir i spinkleste laget?

Jeg har lest det jeg har funnet av anmeldelser, og det er vel stort sett den i soundandvision. Kom vist til å bli skrevet litt i lyd og bilde om dette systemet snart.

Har egentlig ønsket meg Ken Kreisel subber selv, men tilbudet til avshop er på et komplett 5.1 oppsett. Da får jeg med et V5 lydtransperent lerret, noe jeg også trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av Adam audio og vurderer nå hvordan atmos ht jeg burde ha til. Veldig greit at de ikke bygger mest. Vurderer Jamo D500 som et alternativ, men da har jeg makset budsjettet mitt. Håper på noen tips her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker andre som atmos høyttalere for feste i tak? Må da begynne å bli noen som har Atmos hjemme...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjelmert Vis post
    Hva bruker andre som atmos høyttalere for feste i tak? Må da begynne å bli noen som har Atmos hjemme...
    Lurer jeg på også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det står overaskende lite om alternativer til atmos høyttalere Hadde vært supert med noen gode tips!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel generelt sett etter hva jeg leser på nett blir det stort sett bare snakket om disse indirekte høyttalerne som blir plassert oppå gulvstående høyttalere, men de er generelt sett som dårligere enn takmonterte høyttalere, og her går det vel i egentlig helt vanlige høyttalere, fra små hylle høyttalere med DIY fester til de som bygges helt inn i taket.

De trenger ikke og være store og kan f.eks fint deles ganske høyt f.eks 100+ hz.

Tror noen f.eks bruker Dynavoice Magic FX-4 Black High Glossy PAR - Surround som midlertidig høyttaler.

En ting er i alle fall sikkert og det er at Atmos implentasjonen som finnes nå absolutt ikke er ferdig på noe som helst vis og det vil skje mye for objekt orientert lyd neste årene, vi vet faktiskt ikke engang hvor vidt kommende DTS:X sin høyttaler plassering er kompatibel med Atmos og med tanke på hvor få Atmos filmer som har kommet ut siden atmos release tror jeg gjerne at DTS fortsatt vil ha et stort markeds fortrinn på blueray i framtiden og.

DTS, sier de skal komme med mer info i mars.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Takk for svar Tor. Kanskje jeg bare må avvente eller finne en billig midlertidig løsning som dynavoice. Er DTS:X noe som kan komme som oppgradering til receivere som f.eks Yamaha 3040? Eller må man ha ny receiver om et par år? Blir uansett spennende å se i mars da.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva dts:x kommer til og kreve vet vi veldig lite om, DTS skal lansere mer info i Mars så alt vi egentlig veit så langt er at de kaller det DTS:X og de kommer med mer info i Mars...

Kanskje disse atmos receiverne bare trenger en firmware patch, eller kanskje de trenger helt nye DSP brikker. Om det er det siste vil mange som har hoppet på atmos bølgen kan ha stappet skjeggstubbene i postkassen.

Kanskje noen vil tilby chip oppgradering om nødvendig men dette vet vi ikke før til Mars.

Men ny generasjon av receivere starter vel allerede til tidlig sommern, disse tipper jeg vil garantert ha full støtte for Atmos/DTS:X og UHD med 18gps båndbredde HDMI.
    Selv om instinktet til nå har sagt "vent" med tanke på UHD og etc er det ikke lenge til man kan hoppe fullt i det
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo helt klart noe som kunne vært fordelaktig å vente på da. Men blir lenge å vente for å få lyd i kinoen + at jeg har en Yamaha RX-A3040 liggende i pappesken. Jaja, får vel kanskje selge og kjøpe ny om jeg må. Heller starte med noen dynavoice ht og se an hva som skjer i mars og mot sommeren. UHD blir så dyrt med tanke på projector, men hadde vært gøy!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel om du har en 3040 i pappesken er det ingen grunn til og la den ligge der, jeg har ingen tvil om det er en god receiver.
    Det eneste spørsmålet er bare i det uvisste rundt protokoller som ikke er ferdig stilt enda.
    (googler nå, og den har vel også fått med seg HDMI brikke sett med støtte for 4k@60hz 4:4:4 skulle være mer enn nok for kommende UHD-Bluray, med andre ord eneste x faktoren er DTS:x)

Worst worst case. Så har du Atmos støtte og støtte for alt før, mens dts:x gir deg et vanlig kompatibel lydspor (som du mest sannsynlig kan oppmixe til Atmos og folk sier oppmiksern er mer enn god nok til være verdt det alene)

Og selv har jeg ikke Atmos kapabel receiver men de to atmos filmene jeg har kjennes igjen da som 7.1 dolby true-hd og er bra heftige i lyden. De fleste, og meg inkludert, tipper da at DTS ikke gjør det noe dårligere enn det så sånn sett ville jeg bare beholdt den i en to-tre år om ikke mer, så kan man kjøpe nytt da, og få med whatever bullshit industrien mener man trenger :P

For tiden er det vel snakk om 11 kanaler maks, mens jeg mener hjemme versjonen av Atmos har støtte for 64 separate kanaler, og tipper fort man vil se prosesserings støtte for flere kanaler innen få år.

Så selv om det for meg vil ta en 3-4 år og få støtte for objekt orientert lyd i heimen, så kjøper jeg platene med dette lydsporet, det er i det minste like bra som vanlig HD lyd på blueray, og når jeg så får støtte er det bare større grunn til og se de på ny

Tipper det ikke tar så veldig mye lenger tid enn det heller før man begynner og se 4k projektorer med LED\laser fosfor lyskilde til en 30k kanskje +/-. Med disse lyskildene snakkes det om levetid fra 10 000 timer til 40 000 timer, så selv om man da hadde f.eks brukt projektoren 12 timer daglig kunne de fint holdt en 3-4 år uten og måtte tenke på ny pære etc.

Uansett, kommer nok ikke til og roe seg veldig med utviklingen framover, så skal man vente på at alt er "ferdig" kan man bli ventene lenge :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for utfyllende svar! Da får man nesten bare kjøre på og heller vurdere oppgraderingene etter hvert. Er som du sier, utviklingen går bare fortere og fortere. Blir nok uansett en HD projector i denne runden, heller mot Sony HW55 om ikke det har kommet noe nytt innen jeg er klar. Har planer om å bruke alle effekt kanalene i receiver og kjøre 5.1.4 hvertfall i denne omgang. Men fortsatt usikker på hvor mye jeg burde legge i atmos kanalene. Ble jo litt frista av de rimelige dynavoice og heller bruke kronene på noe annet (f.eks en oppo). Bare håper de klarer å gjøre en grei jobb blant ADAM GTC, og ikke vil låte skarpt eller ødeleggende på noen måte...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har verdt på demonstrasjon av Sony vw1000 og selv om den er bedre på alle måter var det ikke noe skuffende og komme hjem til min Sony hw50 :P
    Kan gledelig anbefale HW55 også, veldig fleksibel projektor mener jeg, og bildene som kommer ut av den gjør ganske skuffende og dra på lokale kinoen, i tillegg så er den veldig stillegående, etter og hatt en billig blåse kanon i taket så er det ufattelig mye verdt det og hen en projektor man knapt kan høre om man prøver.

I tillegg er jo bilde kanon, spessielt om man liker og bruke litt reality creation og motion flow, men det blir smaks sak.

Etter hva jeg leser på div forum så er det visstnok ikke så viktig med "brand matching" på disse tak høytalerne og en receiver som 3040 vil også EQ matche en del (avhenger litt av hvordan man kalibrerer) på de så de vil nok ikke bli veldig upassende, men nå har jeg jo ikke hørt de sjøl engang bare videreformidler, men det er jo fullt mulig jeg tester ut og bare ha dem som høyde kanaler, om de ikke fungerer kan jeg f.eks sette dem på kjøkkenet eller noe som radio annlegg :P

Uansett dette vil nok bli meget bra
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. KJØPSHJELP ny prosjektor!
    By DandyAndy in forum Digitale projektorer
    Svar: 17
    Siste melding: 10-18-2012, 21:44
  2. Kjøpshjelp: Stereoanlegg til designleilighet
    By trygve73 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 05-22-2007, 16:22
  3. kjøpshjelp: 37" LCD TV
    By Ronsonol in forum TV-apparater