Hvordan bi-ampe effekforsterker og receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bi-ampe effekforsterker og receiver?

Hei!

Har nå googlet til den store gullmedaljen, men enda ikke funnet ut hvordan jeg skal bi-ampe effektforsterker og receiveren min (Hvis det har noe for seg?)...
    Kjører p.d.d et stereo-oppsett bestående B&W CM9, Marantz SR5007 og Vincent SP-331 som er koblet opp slik: B&W CM9->Vincent->Pre-out på receiveren.

Tanken er å la effektforsterkeren ta seg av de lave frekvensene, mens marantzen tar seg av de høye. Jeg lurer da altså på hvilke høytterminaler skal brukes på receiveren for å kunne bi-ampe? Front eller surr-back? Lite interessert i å ødelegge helt nye høyttalere pga. idiotisk feilkobling.

Har skjønt at hvis man skal bi-ampe fra en og samme receiver bruker man fronter og surround-back, men finner ingen informasjon når man har en effektforsterker

Please some help!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om hvorvidt bi-amping har noe for seg kommer litt an på oppsettet. Du legger opp til en måte som ikke trenger å være så dum.

Du spør om å bruke en ekstern amp til å forsterke opp till bunn, og så den interne til topp på frontene dine. Da gjør du slik:

1) Forsikre deg (både 1 og 2 og 3 ganger) at bøylen mellom bass og topp på høyttalerene er fjernet. Dersom disse er på vil du risikere å ødelegge en av forsterkerene.

2) Koble front pre-out L og R til effektforsterkeren. Koble HT utgangen til bassen på dine HT.

3) Koble HT front L og R ut fra receiver inn på dine HT topp
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!
    Er på punkt 3 jeg er usikker. Skjønner at jeg må koble en kabel fra receiveren til HT, men hvilken HT-terminal skal jeg bruke? Front - som jeg ville brukt hvis jeg ikke hadde hatt en effekforsterker?

Edit: Lønner seg ofte å lese 2-3 ganger :P Fra front altså.. hehe

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg slik at du ønsker å bruke receiverens forsterker til å forsterke opp toppene?

Da trenger du ikke gjøre noe spesielt. Du bruker høyttalerutgangen på receiver som om du skulle drive høyttaleren på vanlig vis fra reciever. Men du har fjernet bøylen på HT og dermed spiller den kun mellomtone og diskant. Signalet ut på pre-out fra receiver går normal ut uansett, så da kan du tappe det og bruke det i din dedikerte bassforsterker.

Tenkte du på mer avansert bruk hvor du setter inn delefilter, slik at bassforsterker kun spiller bassfrekvenser, og toppforsterker kun spiller mellomtone og diskant? For det jeg er ikke så sikker på går an med et slikt oppsett.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >Du kan gjøre slik som Midas skriver, men jeg skjønner ikke hvorfor. Er liksågreit å biwire alt direkte fra Vincenten. Har hatt SP331 selv en gang i tiden og vet at denne har varm og fin lyd, og jeg ville absolutt latt den få kjøre effekt til toppene på dine høyttalere også. Det du kan gjøre er å bruke de fire utgangene på den og biwire istedetfor å kjøre et sett høyttalerkabler fra reciver(noe som jeg tror vil gi dårligere lyd) så bruker du alle høyttalerutrgangene på Vincenten(den har fire) Du vil ikke få noe mer effekt, men 2x 150w skal være nok til CM9, Du får også skilt saignalveien mellom topp og bunn på høyttalerne uansett Bare husk å fjerne skinnen mellom terminalene på høyttalerne da
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig i det. Man må ikke på død og liv bi-ampe hvis effektampen er god.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe avansert oppsett her, nei :P Bare et helt enkelt spørsmål om hvordan man skal drive LF med effektforsterker og HF fra receiver. Men ser ikke ut som det er noe å hente på det. Får nok heller jobbe mer med plasseringen av HTene

Her kommer sikkert et dumt spørsmål, men jeg får det ikke til å mening i mitt hode:
    Nå har jeg koblet Vincenten til de nederste terminalene på HTene med en bøyle mellom LF og HF. Vil det bli noe annerledes lyd hvis jeg fjerner den og bi-wirer? Den får jo fremdeles bare krefter fra Vincenten. Er vel ikke slik at Vincent yter mer eller separerer signalet hvis man bruker de 4 terminalene kontra bare 2? :P

Edit: får skylde på at det begynner å bli sent Ser du skriver at man får skilt signalet, noe som kanskje kan ha noe for seg, så får teste det ved en senere anledning

Takk for hjelpen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de lærde strides litt om man kan høre forskjellen. Teoretisk sett, så vil man om man skiller strømtilførselen mellom topp og bunn, få et renere signal spesielt i toppen, da bassen trekker mest, og kan "forringe" noe av strømmen som skulle gått til toppen om man bruker en inngang og skinner imellom.
    Men en annen fordel er jo dobbelt sett med like høyttalerkabler inn på høyttaler, som uansett vil gi bedre strømtilførsel
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VA GEORGE Vis post
    Men ser ikke ut som det er noe å hente på det. Får nok heller jobbe mer med plasseringen av HTene
    Hva er det du ønsker å oppnå / føler du mangler?
    Forstår deg slik at siden du nå vil jobbe med HT-plassering føler noe mangler?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke kunne bli et problem med forskjellig effekt fra avr og Vincent?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, ville sjekket litt rundt åssen forsterkeren din er bygd opp før du kobler slik, er ikke alle surround forsterkere som tåler at du bruker pre out og intern forsterkeren samtidig. Har litt og si om forsterkeren har skilt for og effektdel, eller bare noen motstander som lager pre-out. Bare et tips..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..også et veldig godt poeng. Yamaha sluttet å tappe pre-out fra effekttrinnet for et par år siden. Vet ikke hva Marantz gjør. I så fall vil det stå en advarsel i manualen som sier at hvis man bruker pre-out må man ikke koble høyttalere til den kanalen på receiveren.

Lignende tråder

1. Er det mye å hente på å Bi-ampe receiver?
    By Monitor in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 12-06-2010, 08:44
  2. Hvordan koble på 2 par på min effekforsterker?
    By madskott in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-15-2010, 01:16
  3. Hvordan bi-ampe 803D
    By Loooogical in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2010, 13:07
  4. Bi-ampe med en 7.1 receiver?
    By thunderstorm77 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-26-2005, 17:01
  5. Hvordan er lyden med eller uten effekforsterker