Hjelp med DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Hjelp med DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med DAC

Jeg har nylig kjøpt en Bluesound Vault, og så langt synes jeg det fungerer fint. Denne er koblet til Marantz SR 7005 via optisk kabel. Jeg ripper nå CD-samlingen til HDD (2TB) i FLAC-kvalitet, og streamer også Wimp hifi fra ipad/iphone. Streaming foregår også via Apple TV, denne er koblet med hdmi-kabel til samme reciever.

Så til spørsmålene: Med dagens måte å koble komponentene sammen på, hvilken dac er det som brukes? (sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer likevel...). Hvis jeg skulle anskaffe en ekstern dac, hvordan bør bluesound-enheten kobles til dac, og dac til reciever for å få best mulig lydkvalitet? Og, kan man koble en Apple-TV til samme eksterne dac, og sende bildesignal rett til reciever?

Til slutt: Noen som har prøvd/sett tester av den oppgraderte Parasound Z-dac? Er dette en enhet menigheten kan anbefale? (Jeg lytter til metal, rock, noe elektronica...mye forskjellig egentlig, men veeeeldig lite jazz, klassisk og Celine Dion).
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker den innebygde dac'ene i receiveren slik du har koblet nå. Og den er nok såpass bra , at jeg tror ikke jeg hadde begynt å styre med noen ekstern dac , så lenge du kun har en receiver som pre. Hadde du hatt en ren to-kanals pre til musikk , hadde det blitt mer aktuelt i mine øyne .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge Vis post
    Så til spørsmålene: Med dagens måte å koble komponentene sammen på, hvilken dac er det som brukes? (sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer likevel...). Hvis jeg skulle anskaffe en ekstern dac, hvordan bør bluesound-enheten kobles til dac, og dac til reciever for å få best mulig lydkvalitet? Og, kan man koble en Apple-TV til samme eksterne dac, og sende bildesignal rett til reciever?.
    Kan iallefall svare for ATV.
    Denne har i tillegg til HDMI - optisk ut og kan selvsagt kobles til ekstern dac via denne. Har selv Wimp Hifi på IPad > ATV > DAC (Hegel HD11) > analog inn på reciever. Supert opplegg. HDMI fra ATV sender bilde -og lyd til receiveren.

DACer har som regel flere innganger med optisk og coax å velge i. Inngangsvelgeren på DAC avgjør hva slags kilde du spiller på. Eller hva tenker du på?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolig går det helt fint å koble deg rett på coax eller optisk digital inngang på Marantz'n din. Du skal ha rimelig bra anlegg hvis du skal merke stor forskjell mellom den interne og eksterne DAC'n.

Det som dog er saken er at alle DAC'r og for såvidt andre komponenter har sin lyd. Hvis du synes at lyden er litt lys i dag, kan du tune den litt mot det nøytrale mend en god DAC som heller litt mot mørk lyd og omvendt. Mye å velge i der ute
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Du bruker den innebygde dac'ene i receiveren slik du har koblet nå. Og den er nok såpass bra , at jeg tror ikke jeg hadde begynt å styre med noen ekstern dac , så lenge du kun har en receiver som pre. Hadde du hatt en ren to-kanals pre til musikk , hadde det blitt mer aktuelt i mine øyne .
    Enig med deg her - så lenge han skal kjøre receiver og ikke pre/effektforsterker er lite poeng å gjøre noe.

Hvis man skal gå til ekstern DAC så er det 3 vurderinger å gjøre (synes jeg)
    - skal den ha analoge innganger
    - platespiller inngang
    - kombinert DAC /Pre.

Endte selv på M-DAC som er kombinert DAM og PRE, men som IKKE har analoge innganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Kan iallefall svare for ATV.
    Denne har i tillegg til HDMI - optisk ut og kan selvsagt kobles til ekstern dac via denne. Har selv Wimp Hifi på IPad > ATV > DAC (Hegel HD11) > analog inn på reciever. Supert opplegg. HDMI fra ATV sender bilde -og lyd til receiveren.

DACer har som regel flere innganger med optisk og coax å velge i. Inngangsvelgeren på DAC avgjør hva slags kilde du spiller på. Eller hva tenker du på?
    Hei! Betyr det at du har koblet optisk kabel fra ATV til DAC, og videre med RCA fra DAC til reciever for å håndtere lyd fra wimp hifi? Og at du bruker hdmi fra ATV til reciever for å ta både lyd og bilde når du ser youtube (eller annet)?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Enig med deg her - så lenge han skal kjøre receiver og ikke pre/effektforsterker er lite poeng å gjøre noe.

Hvis man skal gå til ekstern DAC så er det 3 vurderinger å gjøre (synes jeg)
    - skal den ha analoge innganger
    - platespiller inngang
    - kombinert DAC /Pre.

Endte selv på M-DAC som er kombinert DAM og PRE, men som IKKE har analoge innganger.
    Takk for svar Torolan, eekeroth og Ingeniør'n!
    Effekttrinnet mitt, Emotiva XPA-3, har både balanserte og ubalanserte innganger. I dag benyttes kun de ubalanserte. Vil det være mulig å benytte de balanserte inngangene fra en ekstern DAC/Pre i tillegg? Altså at for frontene benyttes begge tilkoblingsmuligheter på effekttrinnet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved direkte sammenligning så er det ikke vanskelig å høre forskjell på DAC'er. Noen er sikkert nokså like, men det finnes forskjeller også. Jeg hørte godt forskjell på den interne i en Yamaha RX-V1900 og en ekstern DAC når det ble byttet i mellom, men han som eide utstyret hørte ikke noe forskjell. Så her må du nok prøve selv for å finne den lyden du liker.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge Vis post
    Takk for svar Torolan, eekeroth og Ingeniør'n!
    Effekttrinnet mitt, Emotiva XPA-3, har både balanserte og ubalanserte innganger. I dag benyttes kun de ubalanserte. Vil det være mulig å benytte de balanserte inngangene fra en ekstern DAC/Pre i tillegg? Altså at for frontene benyttes begge tilkoblingsmuligheter på effekttrinnet?
    Hvis du bruker en DAC med balansert utganger og volumkontroll kan du bruke den som pre til effekttrinnet og koble balansert. Ikke sikkert du merker stor forskjell men det varierer fra produkt til produkt. Bare husk at du har det koblet direkte til, slik at du ikke vipper over en bryter som gir deg maks ut fra DAC'n - det hører du .

Jeg kan gjøre det men synes det er sikrest å gå via en dedikert pre.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. Svar: 23
    Siste melding: 09-02-2012, 20:35
  2. Svar: 5
    Siste melding: 12-01-2010, 18:20
  3. Svar: 7
    Siste melding: 10-16-2010, 00:18
  4. Hjelp til kopling av forsterker og hjelp til valg av reciever!
    By Munty in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2008, 13:11
  5. Svar: 4
    Siste melding: 12-29-2004, 14:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •