Sonos Playbar vs bose 5.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos Playbar vs bose 5.1

Hei, jeg lurer på hva som anbefales av Sonos Playbar vs bose 5.1?
    Fordeler og ulemper.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til Bose så godt, men hvis dette er et ekte 5.1 system, så vil det nok være en bedre løsning en Sonos lydplanke, da denne(selv om den kan fåes med trådløse bakhøyttalere) ikke sender Ekte Dolby digital/Dts dekoding f.eks fra en blu ray spiller... Prisen for Sonos sitt system er også ganske stiv(i forhold til hva man får av lydkvalitet) i forhold til kablete høyttalersystem i samme prisklasse... Men er man allergisk for kabler, så er dette helt klart en alternativ for å få bedre lyd på flatskjermen...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, se gjerne innlegget mitt her: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post2007375

Jeg har testet samsung lydplanke før, ellers har jeg et anlegg med onkyo og scandyna høyttalere, 2 x 10" mirage prestige s10, rumperistere i sofa, m.m.

Når sonos fungerer, er jeg imponert over bassen (greit med bass i subwooferen, men selvsagt kan det ikke måle seg med to subwoofere som hver kostet over 5000kr og har 10" elementer). Lydplanken har elles veldig åpen og fin lyd, særlig i de øvre tonene. Men problemet er å få brukt surrounden og få brukt subwooferen.

Sonos har jo ingen HDMI og den klarer ikke å dekode DTS. De aller fleste tver sender også bare 2.0 kanals lyd, for alle eksterne kilder (det betyr alt du kobler opp mot tven). Det er her problemet er, siden Sonos ikke har HDMI, må du koble alt i TV. Tven sender så 2.0 til lydplanken som lager best lyd med DD (dolby digital) 5.1 kilde....

Du hører fort når den går på 2.0, subwooferen er i praksis i koma og du har smalt lydbilde. Jeg tror jeg leverer inn igjen sonos lydplanken og subwooferen. Jeg vil ha færre bokser og ting, men tingene og boksene jeg vil ha, må fungere... Ellers er det jo bare skrot synes jeg da... Sonos playbar 2.0 må lanseres, eller Sonos (ev sonos-selgerne) må tilby en dekoder-boks som dekoder fra hdmi til 5.1 DD.

Jeg sjekket på baksiden av recieveren minf or sikkerhets skyld, men den har jo ikke HDMI ut. Den har jo en coaxial digitalutgang tror jeg, som jeg kanskje kunne brukt me en coaxial->toslink adapter. Men da må jeg plutselig ha en stor reciever der, bare for å dekode lyd.... Da kan jeg jo like gjerne bruke passive høyttalere rett på recieveren :P (ev. en passiv lydplanke).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. selv om det står 5.1 i menyen på tven, er dette altså for 99% av tvene bare lyden som kommer "fra internt" (apper eller IDTV. altså kortleser rett i TV). Sony er en av få som kan sende videre 5.1, etter det jeg har lest. (Det er ikke sikkert alle sony tvene gjør det, men de dyreste fra LG, Samsung og andre gjør det ikke).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg fikk faktisk til å få 5.1 ut fra min LG Oled, nå ble det andre boller :-)
    http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post2007419

Ellers hørt ejeg på Bose 535 II i dag, vr ganske bra fres i den.. ca 17.000 hos elkjøp nå.
    Jeg regner med den byttes ut med 535 III straks, derfor er vel prisen lav. Jeg har ikke klart å finne bevis på at 535 III er bedre enn 535 II, jeg antar at det er bare at de bundler den trådløse boksen som du på 535 II må betale 900kr for, samt at de har endret litt på designet. (litt mer chrome på kanten av enheten).

Rent funksjonsmessig har jeg ikke skumlest dokumetnasjonen, men jeg så en bose-tekniker uttale seg på en slik måte at jeg antar det er en revisjonsmodell (fra II til III). Men jeg skal jo ikke banne på det :-) 17.000 er ikke så mye mer enn en playbar + en sub + bakhøyttalere.
    Playbar og sub er jo 5700kr hver, så har du 1680kr per play:1, totalt blir det da 14760 for sonos 5.1, mot 16900 for bose 535 II.

Sonosen gir deg jo flere strømmemuligheter, siden bose ikke har på plass så mye enda. Begge har vel ca like høy pris på sonehøyttalere som er trådløse, begge mangler direktekobling for bluetooth, m.m. Bose sine har display, men det er vel ikke så viktig hvis man styrer fra tlf. Jeg føler sånn sett at bosen er litt bak på strømming, siden den mangler tjenester. Sonos er litt bak på tilkoblinger (siden du bare har en optisk). Bosen har jo en kontrollenhet med flere HDMI-porter og div annet, samt bosen har jo lydkalibrering.

Så er det estetikken, jeg synes ikke sonos er så fin egentlig... Subben er pen da, fra siden :-P men lydplanken ser egentlig bare kjedelig ut. Bose har en stygg subwoofer og høyttalerne ser vel også relativt kjedelige ut. Det er ikke Anthony Gallo eller Orb Audio i kobberfarge liksom :-P Men hvite bose går jo mye mer mot en hvit vegg selvsagt.

En av fordelene til Sonos, som bose ikke kan matche, er det at du kan ha alt trådløst. Det vil si, nesten....
    Hvis du skal ha trådløs playbar og trådløs sub, må du ha en boost eller en annen enhet koblet til routeren din.
    Den andre enheten kan vel være en bakhøyttaler for den slags skyld. Men uansett.. Hvis du har en TV-øy, vil du jo ha større fleksibilitet med Sonos, enn bose. Du slipper jo å strekke noen kabler, du trenger bare strøm.

Bosen trenger da trådløst forsterkersats hvis du vil ha trådløse bakhøyttalere, så må du ha den 900kr boksen for å koble på de sonehøyttalerne og det er da få tjenester tilgjengelig, så bruksverdien blir kanskje lavere. Derfor kan det tenkes at 535 II og 535 III ikke er det man eventuelt bør kjøpe av bose. (siden det er strømme-systemer som ikke egner seg til så mange typer strømming).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw. en ting Bosen har (535 II), er RF-fjernkontroll. Sonos er avhengig av at du bruker en IR-kontroll, som betyr at du ikke får brukt fancy gyroskopfjernkontroller som følger med dagens tver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Sony 4K tv sender HDMI signalet videre 5.1 slik at Sonos kan fungere som hjemmekino? har kjøpt 535 nylig, men vurderer å returnere for å slippe kablene. Skal samtidig kjøpe ny TV, og kunne da sett etter en Tv som faktisk sender signalene videre slik at man slipper minuset som Sonos Playbar har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Antar alle highend sony gjør det