Hvordan streame lyd via airplay fra IOS til en forsterker uten nettilkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan streame lyd via airplay fra IOS til en forsterker uten nettilkobling?

Hei,
    Noen som har en god løsning for meg å streame lyd fra IOS telefon/lesebrett til en forsterker via Airplay uten at denne enheten bruker båndbredde? Bluetooth er uaktuelt. Airport Express går jo, men da vil jo IOS devicen prøve å hente internett fra denne og ikke eksisterende WLAN. Modifiserer jeg innstillingene på IOSen så går den over til 3G/4G og ikke et annet WLAN.

Kan Apple TV være løsningen? Noe annet forslag? Har ICE 8 gb på hytta og vil ikke bruke mer enn nødvendig av båndbredde. På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airplay støtter ikke dedikerte peer-2-peer nettverk. Slik jeg leser ditt spørsmål så er i praksis det du ønsker. Airplay fungerer slik at en Airplay enhet, enten det er innebygget i en forsterker eller du bruker AppleTV, så skal en Airplay node fungere som en vanlige WLAN klient i nettverket ditt. Da vil din iPhone/iPad, som også er på samme WLAN, finne Airplay enhetene og sende musikk (streame) til dem.

Hvis du har et WLAN som ikke er koblet mot Internett så har du et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen Vis post
    Airplay støtter ikke dedikerte peer-2-peer nettverk. Slik jeg leser ditt spørsmål så er i praksis det du ønsker. Airplay fungerer slik at en Airplay enhet, enten det er innebygget i en forsterker eller du bruker AppleTV, så skal en Airplay node fungere som en vanlige WLAN klient i nettverket ditt. Da vil din iPhone/iPad, som også er på samme WLAN, finne Airplay enhetene og sende musikk (streame) til dem.

Hvis du har et WLAN som ikke er koblet mot Internett så har du et problem.
    OK, skjønner. Men dersom jeg tar da eksempelvis en apple TV til min forsterker og spiller mine offline lister via Airplay, vil da musikken streames fra min IOS device eller vil den gå på nett å hente alle sanger? Dette er fallet med Sonos (som jeg fikk en dyr erfaring med..) Den må gjerne være koblet til internett for min del, men ikke laste masse data. Samtidlig vil jeg kunne bruke internett med samme device som jeg streamer på samtidlig. Vil det virke?

Enkelt fortalt, spille musikk fra min Iphone via spotify offlinelister og surfe på www.avforum.no samtidlig:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg inne på en litt annet spor her (haster litt da jeg drar på hytta torsdag ettermiddag:-))
    Hva med en Pioneer forsterker med Airplay funksjon? Tar denne å laster ned fra nett, eller streamer den fra min IOS device? Lar den med streame musikk samtidlig som jeg kan laste data via WLAN parallelt?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Testet det her hjemme nå og det funket fint.
    Jeg koblet fra bredbånd til router og hadde Ipad på trålet (slo av 3g) og da fikk jeg spilt av off line spillelister på Apple TV samt Pioneer og Yamaha Receiver via Airplay. Det vil si at de strømmet fra Ipad off line liste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle stå "hadde Ipad på samme wifi nett (slo av 3g)...."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hosse Vis post
    Hei,
    Noen som har en god løsning for meg å streame lyd fra IOS telefon/lesebrett til en forsterker via Airplay uten at denne enheten bruker båndbredde? Bluetooth er uaktuelt. Airport Express går jo, men da vil jo IOS devicen prøve å hente internett fra denne og ikke eksisterende WLAN. Modifiserer jeg innstillingene på IOSen så går den over til 3G/4G og ikke et annet WLAN.

Kan Apple TV være løsningen? Noe annet forslag? Har ICE 8 gb på hytta og vil ikke bruke mer enn nødvendig av båndbredde. På forhånd takk!

Hei, trafikk mellom enheter koblet til samme trådløse ruter går ikke via internett. Slik trafikk vil mao. ikke telle på kvoten din hos ICE.

Du kan derfor fint streame musikk fra en iOS enhet via AirPlay til en Airport Express koblet til musikkanlegget ditt uten at du bruker av kvoten din. Hastigheten på internett vil heller ikke påvirkes fordi lokalnettet har mye høyere kapasitet enn internettlinjen fra ICE.

Om du bruker en forsteker med innebygget Airplay eller en Airport Express skulle også bli mye det samme.
    Begge deler vil fungere fint.

Merknad: I et slikt oppsett setter du Airport Express til å være en klient på det trådløse nettet istedet for en basestasjon. Den har en egen modus for slikt.

Edit: Apple TV bør gjøre samme nytten som Airport Express i klientmodus, som Mauritsius skriver, men jeg aner ikke om den virker uten at noe er koblet til i HDMI porten.
    Sist endret av eivinds; 09-23-2014 kl 20:22 Begrunnelse: Klargjøring

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Airplay

Sitat Opprinnelig postet av Hosse Vis post
    Hei,

La oss starte på det enkle - Airplay. Airplay overfører kun lyd og bilde - du får ikke internett over airplay. Det er dog krav om at klient og server er på samme lokalnett. Lokalnettet benyttes til transport av airplay data. Du kan benytte Airplay uten ha internett i det hele tatt.

Antar at 3G problemstillingen ikke er tilstede da du benytter ICE.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar!! Underbart:-)

Da går jeg til inkjøp av en Pioneer forsterker nå med Airplay. Den MÅ være koblet til nettverket står det, men det er jo ikke det samme som internett. Da burde telefonen hente nett fra ICE og likevel streame musikk til forsterkeren samtidlig.

Dette er blir spennende å teste på hytta på fredag. Nå endte jeg opp med en 7 kanals forsterker til 2 høytalere, men det får gå. Får sikkert bruk for noen ekstra kanaler etterhvert.

Som sagt, takk for all hjelp!

Skal melde fra i denne tråden når jeg fått testet det:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er alt montert og prøvekjørt. Virker som pokker! Bygget inn forsterkeren i en gammel tresofa/benk. Helt usynelig. Passet på å flytte ICE modemet bak samme sofa samtidlig da forsterkeren trenger LAN kabel fra modemet. Lyden ble mye bedre og airplay virker over hele hytten. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke tok en fortsterker med Speaker A og B. Da kunne jeg hatt et set BOSE innenførs og utendørs. Ser om jeg finner en smekker svitsj etterhvert.

Så, takk til alle som hjulpet meg!

Lignende tråder

1. hjelp;hvordan koble til sub fra cayin252 forsterker uten sub ut?
    By sir.blue in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 07-16-2014, 03:19
  2. Hvordan koble en bluerayspiller både til TV og forsterker uten HDMI
    By 1976Kjell in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2014, 08:35
  3. Hvordan streame NRK Nett TV?
    By dejavu in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 9
    Siste melding: 12-15-2009, 13:18
  4. Svar: 5
    Siste melding: 11-01-2009, 21:28
  5. Svar: 2
    Siste melding: 10-18-2006, 21:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine