Harman: The Distortion of Sound.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman: The Distortion of Sound.

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter bare på SpotiHIfy ...
    Merker ganske stor forskjell på ymse kilder ja.
    Tom I. Arntsen
    -:- Onkyo TX-NR828 -:- JBL LS60 -:- JBL LS Center -:- JBL LS SUB -:- MIRAGE rear -:-
    -:- HARMAN/KARDON BDT 30 MKII -:- Samsung UE55D6500 -:-

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra video og kjenner på at jeg er enig i hovedpoengene. Men den er suggerende også, litt sånn feel-good blandet med litt følelsesengasjement for en sak (som en dokumentar skal være). Hvor mange "vanlige" folk kjenner dere som klarer egentlig å høre forskjell på ukomprimert audio med 320kbit mp3? Folk bryr seg ikke. Punktum.

Eksemplene på komprimering brukt i filmen er jo hårreisende forferdelige, så der føler jeg ikke hjelper filmen sin egen sak. Ja, og så blander de sammen digital komprimering med dynamisk komprimering i en salig smørje. Klippingen man hører på trommesettet er et resultat av dynamisk komprimering/compressor og limiting på trommesettet, ikke digital komprimering. Det blir det samme som å skru opp lyden over evne på en høyttaler og si: "Hør så dårlig lyd det er".

Men jeg er enig. Vi ser de samme tendensene med video. Folk vil ha Netflix. Og nei, Netflix er ikke like bra som Bluray med sin 1/10 båndbredde. Gi oss heller bedre bilde og lyd på Full-HD/2K før man begynner på dette 4k tullet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4k er muligens tull for et råformat, men ikke når det gjelder streaming slik jeg ser det. høy oppløsning er hele grunnen til at man kan slippe unna med lavere båndbredde.

fyll en bøtte med vann, hell noen deciliter grumsete vann, olje eller lignende i. øk deretter volumet på bøtta me 4x og prøv på nytt. hvilken har det skitneste vannet?
    evt. lagre en dvd tapsfritt, rip deretter samme film fra bluray i komprimert mkv eller mp4 til en typisk filstørrelse, hvilken har høyest bitrate men likevel dårligst bilde?

den høyere tettheten gjør at hver enkelt pixel blir mindre kritisk.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med å respekt å melde, så fungerer det ikke sånn.

4K video har 4 ganger mer informasjon enn Full-HD (og nå ser vi bort fra andre elementer som lyd eller Deep colors som krever enda mer). Man har altså 2 ganger høyere frekvensspekter som må kodes ned i høyde og breddretning, dvs. mer detaljer, skarpere kontraster/overganger, etc. Og det krever totalt 4 ganger mer informasjonsmengde inn i koderen. Tviler sterkt på at båndbredden på 4K strøm blir *4 fra båndbredden med 2K (dvs. Full-HD), ergo er kvaliteten dårligere for mer informasjon må fjernes.

Det er absolutt tilfelle at ytelsen på nyere codecer går opp, så det taler jo til fordel for strømming. Og et 4K bilde kodes nok mer effektivt enn et 2K bilde, f.eks. ved uniforme/detaljløse bilde kan flere pixler komprimeres sammen. Men jeg ser heller at de skrur opp kvaliteten og båndbredden på 2K, enn å spise opp alle kvalitetsmarginer med 4K-hype. Men folk flest er fornøyd med det de får, så da er vel sirkuset for folket på plass. Og hva med lydkvaliteten på strømming?

Analogien din med grumsete vann blir det samme som å ta et 2K bilde og oppskalere det til 4K og forvente et bedre bilde. Har man 2K kilde, så har man ikke mer informasjon enn 2K. På samme måte kan DVD aldri gi Blu-raykvalitet fordi det er fundamentalt 5 ganger dårligere bilde i DVD enn BluRay. Uansett hvor mye scaling man gjør.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns dette var en rar opplevelse. Snoop Dog og en fra Linkin Park snakker om komprimering.
    http://dr.loudness-war.info/album/li...=Linkin%20Park - http://dr.loudness-war.info/album/li...ist=Snoop+Dogg

De er jo ikke veldig flinke til å levere det de sier i filmen da. Jeg vet det er platekompaniene og ikke artistene selv sin feil, men det er jo blitt et kjempeproblem for oss forbrukere som bryr seg og fremdeles bruker penger på musikk.

Men når massene ikke lengre bryr seg om kvalitet, så vil ikke produsentene bruke tid og penger på å gi kvalitet.
    Jeg er reded vi har sett toppen av hvor god lyd kan være, og at vi nå er på vei utfor stupet. Joda vi får bedre nett osv så bitraten kan økes på veldig mye, men det er først og fremst fokus på mye og variert innhold, ikke kvalitet.

Lignende tråder

1. distortion alert - reagerer forskjellig
    By shikkelakke in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-23-2012, 21:28
  2. Svar: 3
    Siste melding: 09-18-2012, 11:35
  3. Distortion....
    By bpinnsvin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 03-27-2010, 11:25
  4. Miller&Kreisel: M&K Sound vs. MK Sound