Frekvenser fra geværskudd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvenser fra geværskudd

Heisann!

Eg lurer på om det er nokon som veit kva frekvensar hagle/rifle avgir når ein skyt?

Det er ein kolega av meg som lurer på dette ifm lyddemping av ei skytterbu. Dette har ikkje eg så god peiling på, men lovde å prøva å finna ut litt meir om det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens denne kan være til litt hjelp:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7761796

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skudd er en impuls, dvs. den inneholder i prinsippet *alle* frekvenser. Nå vet vi jo at et hagleskudd "trøkker" mer, altså inneholder mer lavfrekvente komponenter, enn et rifleskudd gjør og dermed flytter hovedtyngden av frekvensene seg. Men en impuls som dette berører så og si alle frekvenser i vårt hørbare område.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det simpleste tror jeg vi kan godt si praktiskt talt alle, men at de lavere frekvensene lever lenger på grunn av refleksjoner og hvordan disse lydbølgene forplanter seg.

Men angående prosjektet, så ville jeg fokusert på de lavere frekvensene, men noe mindre dempning enn dobbel konstruksjon og tjukk isolasjon. Og siden man demper for si 100hz-40hz, og helst lavere men dette krever ofte spesial konstruksjoner som ville fått tyske forskanings ingenører til og svimle med øynene.

Man demper uansett ikke spessiele frekvenser, dette gjøres mer for lytte rom hvor man behandler rommet for hvordan lyden skal fremstå, og akustiskt dempning har helt andre oppgaver og krav enn lyd dempning.

Sistnevnte som dere er ute etter krever bare nok materiale i konstruksjonen til at lyden ikke klarer og forplante seg utenfor rommet, foreslår at dere googler rundt litt rundt " double walls " og "sound proofing". Og ingen av disse bryr seg egentlig om hvilke frekvenser sånn sett, det er bare mer energi i de lavere frekvensene enn de høyere så krever mer materiale til og stoppe disse, og når man demper disse dempes også alle øvrige frekvenser samtidig.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpa. No skal eg heldigvis ikkje vera noko byggeleiar eller konsulent i prosjektet. Kompisen min treng eigentleg berre litt tall på eit ark for å presentera for kommunestyret før dei kan gå i gang.

Har eg forstått artikkelen rett viss eg tolkar det at mindre kaliber peaker rundt 900hz til 1500hz? Nok vekt/material i konstruksjonen er det som må til for å best mogleg dempa lyd ut?
    Sist endret av Komlo; 09-18-2014 kl 08:07 Begrunnelse: .

Lignende tråder

1. Frekvenser??
    By deckman in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 08-16-2011, 15:50
  2. Nye frekvenser hos CD, WTF???
    By roadrune in forum Satellitt
    Svar: 1
    Siste melding: 03-28-2010, 21:51
  3. Thor 2/3 frekvenser
    By Kenito in forum Satellitt
    Svar: 2