Trenger hjelp med å finne stereo-perspektivet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med å finne stereo-perspektivet

Heisann. Jeg er nå fornøyd med hvordan lyden i anlegget mitt er, men jeg vil gjerne ha forslag til hvordan stemmene i musikk kan gjøres bedre. Før i tiden så var stemmen godt definert i midten av høyttalerne. Da begynte jeg å lure av og til om senterhøyttaler var på. Nå er f.eks stemmen i Roger Waters - Amused To Death alle plasser og dette irriterer meg. Av utstyr har jeg en Pioneer LX86 og Dali Evidence 470 som er koblet i bi-amping. Høyttalerne står både på Soundspikes og spesialtilpasset steinheller. Jeg har forsøkt å vinkle høyttalerne og jeg har også forsøkt å få de enten lenger eller nærmere bakveggen. Nå står høyttalerne ca 60 cm fra bakveggen. Til musikk så liker jeg å kjøre Pure Direct, det vil si at MCACC ikke er aktivert.

Er det noen som har noen gode råd her? Legger ved et bilde av hvordan oppsettet mitt er. Beklager dårlig kvalitet på bildet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0597-jpg  
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste måten er jo å bruke en test disc som klart og tydleig forteller om høyttalerne dine er i fase eller ikke....regner med at du sitter i midten på enden av bordet....selv bruker jeg Disneys World of Wonder som test disc....fåes hos Amazon...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Beste måten er jo å bruke en test disc som klart og tydleig forteller om høyttalerne dine er i fase eller ikke....regner med at du sitter i midten på enden av bordet....selv bruker jeg Disneys World of Wonder som test disc....fåes hos Amazon...
    Takker for svar. Skal teste litt mer i kveld. Hva dersom de ikke er i fase, hva må jeg gjøre da?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobling høyttalere forsterker....rødt på rødt og svart på svart....Da skal høyttalere være i fase.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet forøvrig? Veggene?
    Om det ikke er faseforskjell så kan det være at rommet er for lytt. Slette flater reflekterer godt øvre del av frekvensene, som da feks stemmer ligger i.

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 10-02-2013, 16:29
  2. Svar: 26
    Siste melding: 03-31-2011, 12:49
  3. trenger hjelp til å finne reciver til XTZ 93.23
    By hifiman111 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-13-2011, 22:36
  4. Trenger hjelp til å finne en film.
    By buzzlight in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 1
    Siste melding: 11-20-2010, 14:50
  5. Trenger hjelp med og finne høytaler
    By konge_12 in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 05-12-2010, 16:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine