Hvor mye strøm trekker et hjemmekinoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye strøm trekker et hjemmekinoanlegg?

Jeg har omsider kjøpt meg egen leilighet og tenker å kjøpe meg hjemmekinoanlegg. Muttern har noen relativt gamle høyttalere som så vidt jeg vet aldri brukes som jeg har tenkt å høre om jeg kan få el låne. De ble kjøpt til et surroundanlegg på slutten av 90-tallet, og jeg syns de fungerer bra til mitt bruk.
    Så da trenger jeg bare en ny reciever, men jeg lurer litt på om kursen på 16 ampere til stua her tåler belastninga det vil være å ha et surroundanlegg med relativt store fronthøyttalere, TV, Xbox, dekoder, taklys og alt mulig annet jeg kobler inn i stikkontaktene i stua.
    Mulig jeg går til innkjøp av en sub etterhvert også, men det er et ganske gammelt bygg, så er begrensa hvor høyt jeg kan spille uten å forstyrre naboene, så antagelig holder det med fronthøyttalerne. Er 2 stk 8 tommers basser i hver av dem, og ettersom jeg husker var det helt greit trøkk i anlegget uten noen sub.

Jeg regner med at 16 ampere holder greit til et anlegg, men vil gjerne forsikre meg om det før jeg bestemmer meg for hva jeg kjøper siden jeg har lite peil på strøm og sånt. Evt kjøper jeg et komplettanlegg eller en lydplanke med sub istedenfor.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det du nevner vil være null problem på en 16A kurs bortsett fra "alt mulig annet jeg kobler inn i stikkontaktene i stua". Hvis du i tillegg har en 1500W panelovn som varmer og plugger inn støvsugeren samtidig med alt annet vil det kanskje bli mørkt. Men da er det ikke anlegget som er problemet. Jeg har for eksempel alt det du nevner på en 10A kurs og har aldri hatt problemer med det.

En 16A kurs tilsvarer 3600W kontinuerlig belastning og tåler høyere last i korte perioder til opplysning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16A x230V = 3680W
    Så er det bare å begynne å trekke ifra, alle elektrike apparater har oppgitt strømtrekk, enten bakpå eller i dokumentasjonen.
    selv om du skulle "kun" ha 2000W igjen til lyd så er det nok å til å lage mye bråk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt det som sies her, 16A holder til det meste. En tommelfingerregel er jo å se bak på forsterkeren og eventuell den/de aktive subene/høytalerne. Der skal det normalt sett stå maks effekttrekk, pluss disse sammen så har du max effekttrekk,og husk dette er absolutt maks hva den kan trekke, som oftest ligger den langt lavere. En skikkelig kraftig hjemmekinoforsterker trekker sjeldent mer enn 1000w max fra nettet,

Tror mange ikke skjønner læresetninga u*i = w
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en 10A kurs har jeg i tillegg til kjøkken med diverse småtteri, oppvask og komfyr på egne kurser, en stue med PC på 750w, 50" plasma som drar ca 750w i THX-modus, 2 SVS PB12-NSD DSP subber, en Xbox og en Yamaha RX-A3040. I tillegg så står det en varmeovn på samme kurs. Lyset blinker i takt med bassen hvis jeg drar på høyt nok, men det går greit.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stort sett 10A kurser hjemme med unntak av tekniske rom som kjøkken, bad, vask mm.

Det går aldeles strålende for stereo og kino, men vær oppmerksom på at enkelte produkter kan ha ganske høy startstrøm som kan ta sikringen. Hadde topp modellen til Audio GD på test og den tok konsekvent sikringa to ganger så jeg måtte koble den på en egen kurs. Drar ikke mye når den er i gang men startstrømmen var høy.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. Trekker forsterkeren strøm når den ikke brukes
    By runes in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-15-2010, 00:25
  2. Anlegg som trekker mye strøm
    By cv-dan in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 12
    Siste melding: 03-20-2009, 00:14
  3. Hvor mye strøm trekker Midgard Oberon 6.1?
    By DypBassen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 31
    Siste melding: 05-29-2007, 14:00
  4. Effektforsterker trekker for mye strøm!
    By NADKRAFT in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 18
    Siste melding: 10-25-2006, 22:23
  5. Hvor mye strøm trekker Xbox?
    By SuperHeMan in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 3
    Siste melding: 04-14-2005, 11:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •