[LØST] Hvordan koble subwoofer til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST] Hvordan koble subwoofer til forsterker?

Jeg har en XTZ Class A-100 D II forsterker. Den har en L/R SUB OUT-utgang som ser slik ut:
    -xtz_bak-jpg

Denne skal jeg koble til en SVS SB-2000, som ser slik ut:
    -svs_bak-jpg

Fra L-sound kjøpte jeg denne kabelen, men den har bare 1 plugg i hver ende. Hvordan kobler jeg? Bør jeg ha en RCA-kabel med 2 plugger? Suben er jo bare en kanal, så ser ikke vitsen med å koble både L og R.
    Sist endret av miceagol; 08-23-2014 kl 13:14

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare å koble en plugg fra forsterker til sub Ikke nøye hvilken av inngangene utgangene du bruker, så lenge du ikke bruker LFE. Den er forbeholdt surroundrecivere der du i menyen på disse kan stille crossoveren istedetfor bak på subben...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Leste et sted på nett der noen mente at man introduserer støy dersom man ikke kobler til noe i den andre SUB-utgangen på forsterkeren. Hørt om noe slikt? Skal se om jeg finner nettsiden der det stod...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å prøve seg fram det. Alternativt kan du koble høyttalerkabler fra forsterkeren til høyttalerinngangene på sub'en (hvis forsterkeren har doble høyttalerutganger). Da trenger du ikke skru volumet opp og ned på sub'en hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace Vis post
    Det er bare å prøve seg fram det. Alternativt kan du koble høyttalerkabler fra forsterkeren til høyttalerinngangene på sub'en (hvis forsterkeren har doble høyttalerutganger). Da trenger du ikke skru volumet opp og ned på sub'en hele tiden.
    Prøvde slik Zleepyme forslo, og det funker ypperlig. Merker ikke til noe støy. Det er ikke høyttalerinnganger på sub'en, men den dedikerte sub-utgangen på forsterkeren regulerer faktisk også volumet til sub'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av miceagol Vis post
    Prøvde slik Zleepyme forslo, og det funker ypperlig. Merker ikke til noe støy. Det er ikke høyttalerinnganger på sub'en, men den dedikerte sub-utgangen på forsterkeren regulerer faktisk også volumet til sub'en.
    Hvis du har mulighet for å stille crossover frekvens på subben i forsterkeren og du kan slå av delefilter på subben, vil jeg anbefale deg å teste det :-)

Se guiden her feks http://www.audioholics.com/subwoofer...ubwoofer-setup

Jeg prøver alltid å ende opp med at recieveren ikke justerer "Opp" signalet, men samtidig at jeg ikke har for høyt nivå på subbene.
    Hvis du feks har maks nivå på subwoofer og recieveren skrur ned, vil du forsterke et svakt signal. Det kan gi støy og forvrengning.

Hvis du gjør maks motsatt, feks at du skrur subwoofer i nesten 0, vil recieveren gjerne kompansere (hvis du har mikrofonkalibrering da) og jsutere opp inngangssignalet til subwooferen til maks :P da kan du også få forvrengninger.

Det beste er å begynne på ca 40% volum i mine erfaringer, hvis subwooferen er "stor nok" til rommet.
    Når det gjelder plassering, er det et gammelt subwooferkjerringtips at du kan sette subwooferen der du skal sitte og så gå rundt i rommet til der du får mest bass. Der vil subwooferens plassering gi deg mest bass (i teorien).

I praksis er det ofte slik at hvis du plasserer den i et hjørne, får du "room gain" (vegger som reflekterer lyden).
    Det er ofte også en fase-vrider.. Jeg pleier å ta den litt på feelingen, dvs. jeg spiller gjerne musikk, så skrur jeg på fasen til ejg hører maks bass.. Når du da hører minst bass, går den gjerne i motbølge til resten av anlegget.

Nå har jo gode recievere mulighet for å fikse på fase, nivå og slikt, men jeg føler at det beste er å få tingene "90%" mot mål selv, slik at ikke recieveren må trikse det til... (den må jo da jobbe mot fysikken, hvis alt er maks feil).

Vet ikke om dette var forståelsesfullt :-P

Lignende tråder

1. Koble subwoofer fra bil til forsterker inne
    By Aero8 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-17-2013, 02:31
  2. Koble til subwoofer??
    By kennenth in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 5
    Siste melding: 01-27-2012, 20:10
  3. Koble subwoofer til Pre-Out 2?
    By saggitheman in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 01-26-2010, 18:42
  4. Koble subwoofer til forsterker
    By bjorlien in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 01-30-2007, 18:03
  5. Hjelp til å koble til subwoofer til forsterker!
    By PeeWee in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 12-10-2006, 21:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •