Nytt stereoanlegg til 15K +/-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt stereoanlegg til 15K +/-

Hei,

Jeg er på utkikk etter ett nytt anlegg til å ha i stua. Har per dags dato Jamo S 606, Onkyo TX-SR607 og noen billige Bak høytalere og senter. Samt. XTZ 99 W12 sub.
    Jeg savner litt trykk i lyden. En litt kraftigere bass. Subben tar seg av den dype bassen, men savner trykk, hvis dere skjønner. :P

Jeg har også nettopp kjøpt meg hus, og har dårlig plass til bakhøytalere osv. i stua. Så derfor ønsker jeg kun to gulvstående høytalere + subben.

Gammle høytalerene og reciever skal jeg ha i garasjen, siden jeg skal ha en liten film/spill bule i 2. etg der.

Jeg har så og si null peiling på hva som er bra når det kommer til forsterkere og høytalere. Har lest mye om Klipsch RF-82 og RF62. Men om det finnes noen bedre i samme prisklasse vil jeg gjærne vite det. Også hvilken forsterker/reciever passer best til disse?

Budsjett har jeg satt til 15K, men kan strekke meg om det er verdt det.

Uansett så takker jeg for all hjelp jeg kan få.

Jeg er langt ifra kresen på lyd, så det trenger ikke å være first-class utstyr. :P

Men det jeg er litt usikker på er jo om jeg i fremtiden plutselig bestemmer meg for å ha surround, om jeg da burde kjøpe surround forsterker nå? Eller blir lyden dårligere da enn om jeg hadde stereoforsterker?
    En annen ting jeg ønsker er at forsterkeren/recieveren har spotify.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den subben kan du vel legge til mer trøkk ved å vippe en av bryterne bakpå slik at den øker nivået med 7db ved enten 25 eller 50hz? Det kan ihvertfall min. Da bør kunne tune bassen en hel del.

Hvis du går for en surroundreceiver bør den ha pre-outs på alle kanaler slik at du kan henge på en ekstra effektforsterker hvis du ønsker det. Ditt eget forslag om Klipsch er sikkert bra men RF-82 er ganske store så du må vurdere om stua er stor nok.
    Dagens receivere har ganske så store muligheter til å styre lyden dit du vil med alle slags innstillinger, så lek gjerne litt med ditt eksisterende annlegg før du evt kjøper mye nytt.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du usikker på om du skal gå for 2 eller multikanaler, så burde du kjøpe brukt og gå for løsning med pre og effekt forsterker. Evnt en integrert forsterker med home cinema bypass/ hjemmekino inngang eller hva de ulike merkene kaller denne inngangen.

Trøkk, hvilket trøkk, det som gjør at sofaen rister eller det som skal slå i brystkassa? Er to ulike trøkk det ser du. Riste i sofaen trøkket, kan subben hjelpe deg mye med, men brystkassetrøkket sitter mye lengre opp i frekvens. enn der hvor normale subber jobber best.

Har du jobbet noe med lasseringen av høyttalere og sub, eller bare satt de der de ser fine ut? Romnoder ( søk på google på room modes ) har utrolig mye å si for opplevelsen av bass/mellombass. Mye mer enn du tror. Har du noen gang fått målt romresponsen din?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde litt idag å flytte litt rundt på subben. Stua er bygd litt rart, så det er ikke så mye "rom" hvor høytalerene står. At huse rister er ikke problem, det fikser subben. Det er det at det slår i brystkassa jeg mener ja. Sånn som det er på kino. Er en slik bass jeg ønsker. Noe som ikke er mulig med de høytalerene jeg har nå, siden de har så småe element. Fikset Bi-amp idag også, ble noe bedre bass/trykk i høytalerene da, men ikke nokk.
    Uansett så trenger jeg anlegg til garasjen, så må kjøpe nytt uansett, derfor ønsker jeg å ha nytt i stua så flytter jeg det gammle til garasjen. Har ikke målt romrespons nei. Har nylig flyttet hit.

Legger ved et fint tegnet bildet av hvordan stua er. :P
    Nytt stereoanlegg til 15K +/--lol5r-jpg

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å øke responsen ved 50hz ved å bruke bryteren på baksiden? Ikke glem at du også kan bruke equalizer innstillingene i receiveren til å øke trøkket i mellombassen. Det er slett ikke sikkert at høyttalerne er problemet ditt da de har hver sin 8 tommer og du trenger ikke mer enn det i en vanlig stue, men kanskje det heller er forsterkeren som har for lite kraft?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det. Men hvilken bryter er det snakk om? Er masse forskjellige brytere der.
    Det som er litt rart er at det er relativt bra trykk fra høytalerene når jeg ikke kobler til subben, men når jeg bruker sub, mister jeg mye trykk fra høytalerene.

Og når jeg kobler bi-amp, har det noe å si hvilken høytalere som kobles til bi-amp portene?

Men som jeg nevnte så skal jeg uansett kjøpe nytt anlegg til stuen siden dette anlegget jeg har nå skal flyttes til garagen, da jeg skal lage en gaming/film bule der.
    Og jeg ønsker en reciever/forsterker som har flere nettverks-funksjoner. samt støtte for 3D.
    Sist endret av Todeswalzer; 08-27-2014 kl 13:52

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Todeswalzer Vis post
    Mulig det. Men hvilken bryter er det snakk om? Er masse forskjellige brytere der.
    Det som er litt rart er at det er relativt bra trykk fra høytalerene når jeg ikke kobler til subben, men når jeg bruker sub, mister jeg mye trykk fra høytalerene.

Og når jeg kobler bi-amp, har det noe å si hvilken høytalere som kobles til bi-amp portene?

Men som jeg nevnte så skal jeg uansett kjøpe nytt anlegg til stuen siden dette anlegget jeg har nå skal flyttes til garagen, da jeg skal lage en gaming/film bule der.
    Og jeg ønsker en reciever/forsterker som har flere nettverks-funksjoner. samt støtte for 3D.

Hvis du mister mye basstrykk ved å koble inn Subwoofer kan det tyde på at subben ikke er i fase med hovedhøytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slått av Double bass og satt høytalerene på 80Hz. Hvis det var det du tenkte på?

Har forresten bestilt meg Klipsch RF-62 II og Marantz SR6008.

Lignende tråder

1. hjelp til nytt stereoanlegg
    By karl91 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 05-09-2013, 21:58
  2. Hjelp til nytt stereoanlegg!
    By GetKnocked in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 03-27-2010, 17:58
  3. Nytt stereoanlegg : Electrocompaniet & B&W
    By SteinErikHansen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6