NAD C370 Bass hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD C370 Bass hjelp

Hei, dette er min første post på dette forumet.

vet ikke helt om dette er lagt i rett gruppe, men det er berre å flytte den vist den er feil plasert.

Jeg har en NAD C370 og 2 Dali 8008 som har funket fett til nå, Men etter som jeg har startet å høre mer og mer på musikk synst jeg ikke at bassen er bra nok lengre.

hva kan jeg gjør som er gratis for å få mer bass? (posisjonering osv.)

Har sett bakpå forsterkeren at det ikke er noe subb ut, hvor skal jeg koble til subben vist jeg kjøper?

Hvilken subb anbefaler dere?

Etter som jeg har forstått så trenger jeg en aktiv subb, siden jeg ikke har bassforsterker, ja?

Håper på god respons

-Peter

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei.

Du skriver at bassen ikke er god nok lenger. vHva er det du savner?

Jo næremere veggene du plasserer høyttalere, dess mer output i bassen får man som regel. Men ofte så kladder bassen seg til og blir rotete. Gjelder forsåvidt også for subwoofere.

Gratis tips for bedre bass, er plassering av høyttalere i forhold til vegger. Prøve å ha racket med anlegget/tv så lavt som mulig. g helst ikke ha dey imellom høyttalerene, Plassering av sweetspot ( lytteplass) sett feks på en sang du vet har god bass. Sett deg på en kontorsol og flytt deg frem og tilbake pangs senterlinjen melom høyttalerene. Flytt deg 10 og 10 cm. Hør hva som skjer med lyden. Det som skjer er at du nå flytter øra dine inn og ut av dipper og topper i frekvenskurven. Kanselleringer og romgain.

Som et utganspunkt så ville jag ha satt opp høyttalere og sweetspot som en likesidet trekant. Og med høyttalerene pekende rett frem. Bruke da litt tid på å lytte til ulik type musikk og flytt deg frem og tilbake langs senterlinjen. Det punktet du liker lyden best på er det punktet du skal sitte. Husk også på at ørehøyde og rygghøyde på sofa/stol/recliner er ting som spiller inn.

Når du da finner plassen med best lyd. Så kan du starte med å vinkle høyttalerene inn mot øret. Noen cm av gangen, og lytt mellom hver forflyttining. Ofte så kan pinpoint bli bedre med toe-in. Men dette kommer mye an på høyttalerplassering, høyttalertype osv.

Du kan vinkle de så langt inn at de "krysser" fremfor deg.

Når det gjelder plassering av høyttalere og sweetspot å kan du prøve å plassere de med ulik avstand til veggene. Det er som regel ikke bra å å plassere høyttaler med samme avstand til sidevegger som frontveggen. ( frontveggen er den veggen du ser mot når du ser i retning av høyttalerene) Dette pga kanselleringer og romgain vil bli trigga dobbelt opp. Men liker du feks techno og mye dypbass som trøkker, så kan det være at DU liker lyden som feks har en 10db pukkel ved 40hz...

Kan skive mye om akustikk og det er veldig intr tema. Søk litt rundt på nett. Det er veldig mye golyd som kan hentes ut av eksisterenede anlegg om man fårstår de grunnleggende prinsippene. Søk feks på roomodes, standing wave, speaker placemant, golden ratio,

Når det gjeder sub uten sub/pre out på forsterker så må du kunne koble den til med høyttalerkabel, såkalla hi in. Og med kabler fra sub til høyttalere. Det finnes også noen bokser som du kan koble høyttalerkabel til og ta ut linjesignal som du kan gi til subben/e. Hvordan kvaliteten er på dette, aner jeg ikke. Vet at feks dynabel i Oslo har slike bokser.

Ble ikke noe kort svar dette, men det finnes desverrre få snarveier til golyden....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Lignende tråder

1. Hjelp! Har ikke bass
    By kaka in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 33
    Siste melding: 04-25-2012, 13:26
  2. Hjelp med bass!!
    By madskott in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 03-08-2011, 21:55
  3. Svar: 0
    Siste melding: 01-13-2009, 02:55
  4. Hjelp, annlegg med bra lyd og bass?
    By extreme_18 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 10
    Siste melding: 10-28-2008, 14:39
  5. Nad T 761, Nad C370, Nad 216--> Hjelp!!!
    By yzer in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-15-2007, 23:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •