Hvordan spille av Spotify og FLAC fra PC via.Nettverk (NAS)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan spille av Spotify og FLAC fra PC via.Nettverk (NAS)

Hei

Jeg ønsker å kutte ut USB tilkoblingen helt. Å lage god lyd av ett dårlig signal, går det?
    Derfor ønsker jeg å koble opp en prosessor som fungerer som en dac, forforsterker med minimum 6 analoge utganger og som henter lyden (lydfil/stream) fra PC via.nettverks kabelen.
    Må matche Klipsch Cornwall.
    Mener denne saken her kan passe men produseres ikke for 220 V.
    http://www.outlawaudio.com/products/975.html

Takker på forhånd for alle konstruktive innspill.

Hilsen Epar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eparcirohter Vis post
    Hei

Jeg ønsker å kutte ut USB tilkoblingen helt. Å lage god lyd av ett dårlig signal, går det?
    Derfor ønsker jeg å koble opp en prosessor som fungerer som en dac, forforsterker med minimum 6 analoge utganger og som henter lyden (lydfil/stream) fra PC via.nettverks kabelen.
    Må matche Klipsch Cornwall.
    Mener denne saken her kan passe men produseres ikke for 220 V.
    http://www.outlawaudio.com/products/975.html

Takker på forhånd for alle konstruktive innspill.

Hilsen Epar
    Prøver å forstå....

du ønsker altså en "dings" som skal

- hente filene fra en share på PC via nettverk (ikke USB disk), dsv at du styrer fra dingsen og ikke fra PC
    - Dingsen skal ta filene og kjøre de igjennom DAC
    - Dingsen skal fungere som en slags forforsterker og må ha 6 analoge utganger (antar at du har 6 forsterkere du skal koble til)

Riktig?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er din begrunnelse for og si at usb kabelen gir dårlig lyd?
    For jeg vet faktiskt ikke om noen bedre alternativer uten at det blir hinsides dyrt og komplisert.

Høres ut som du egentlig beskriver en helt vanlig av receiver med nettverks funksjoner, noen har og innebygd spotify applikasjon i det siste og, men disse er ofte trege og en smule mangelfulle.

Nettverks streamingen er og 99% av tiden basert på DLNA og airplay, sistnevnte komprimerer tungt men bra, DLNA er et så mangelfullt opplegg at h er gang jeg prøver ender jeg som regel opp med fikling og fiksing istedet for lytting, og skal man høre på høyoppløst musikk relativt smertefritt er faktiskt usb kabelen noe av det bedre.

Personlig bruker jeg sonos og spotify til all musikk streaming, det positive med den løsningen utveier problemene fra DLNA etc mange ganger, skal jeg kritiskt lytte til musikk anbefaler jeg en kapabel cd spiller.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos Connect koblet til preamp/forsterker? Koster litt, men funker fantastisk. Kan velge om du vil kjøre analogt til forsterker, eller digitalt da den har begge utganger. Styres enkelt fra pc/nettbrett/telefon. Spille flac fra hardisk, og både wimp og spotify(i tilegg til stort sett alle tilgjengelige streamingstjenester for lyd)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    du ønsker altså en "dings" som skal
    - hente filene fra en share på PC via nettverk (ikke USB disk), dsv at du styrer fra dingsen og ikke fra PC
    - Dingsen skal ta filene og kjøre de igjennom DAC
    - Dingsen skal fungere som en slags forforsterker og må ha 6 analoge utganger (antar at du har 6 forsterkere du skal koble til)
    Riktig?
    Stemmer. Dingsen skal i ha en volumkontroll og kunne kobles oppimot 6 mono blokker.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hva er din begrunnelse for og si at usb kabelen gir dårlig lyd?
    Høres ut som du egentlig beskriver en helt vanlig av receiver med nettverks funksjoner, noen har og innebygd spotify applikasjon i det siste og, men disse er ofte trege og en smule mangelfulle.
    Nettverks streamingen er og 99% av tiden basert på DLNA og airplay, sistnevnte komprimerer tungt men bra, DLNA er et så mangelfullt opplegg at h er gang jeg prøver ender jeg som regel opp med fikling og fiksing istedet for lytting, og skal man høre på høyoppløst musikk relativt smertefritt er faktiskt usb kabelen noe av det bedre.
    Personlig bruker jeg sonos og spotify til all musikk streaming, det positive med den løsningen utveier problemene fra DLNA etc mange ganger, skal jeg kritiskt lytte til musikk anbefaler jeg en kapabel cd spiller.
    En PC lager en del støy som en DAC aldri kan "fikse" helt. Derfor ved å la ett relativt støyfritt komponent ta over jobben med å lese filene som er lagret på harddisken får man vel bedre lyd?
    Er vel bedre å betale litt mer for å få en enhet som gir alle funksjonene inkl.dac, fremfor 5k +- på ethvert mellomtrinn som allikevel ikke gir fullkommen lyd.
    DLNA nettverk må vel fungere optimalt?
    Ved kjøp av Sonos ender man opp med å kjøpe Sonos + dac og en receiver.

Kan en USB/SPDIF konverter være ett bedre alternativ for så å fortsette med USB tilkobling fremtil DLNA teknologien er mer utviklet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy: jeg måtte gi opp USB på min Mac mini - valgte optisk i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at ønsket om nettverk i steden for USB disk er det som snevrer inn utvalget og mulighetene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo spilleren min kan forsåvidt gjøre alt utenom spotify, men alt som toucher på dlna streaming fra denne (har ikke fått det nettverks shares forutenom fra en linux maskin), dlna funker men krasjer ofte sånn ca annenhver time, da må enten spilleren power cycles eller server programmet på pcen restartes.

Så fort man dropper nettverks delen og spiller f.eks fra en USB pinne eller ekstern disk forsvinner alle problemer og oppoen spiller ALT jeg har kastet på den og har ikke sett den låse seg, de sier jo og selv at nettverks funksjonene til den er 'eksperimentelle'.

Den er jo hovedsaklig en film/video avspiller men absolutt kapabel som cd/sacd spiller og.
    Den er ikke direkte bruker vennlig heller, hadde jo verdt greit om man ikke trengte 20 års erfaring med microsoft og *nix systemer for og spille en sang og spille av et album.
    I min mening har faktiskt lokal nettverks streaming nesten gått baklengs siste årene til fordel for defilerte internett baserte tjenester med sine egne og helst låste økosystemer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB, SPDIF, TOSlink, HDMI er alle digitale overføringsmåter. Og så gode at de ikke introduserer noen form for støy på lydsignalet, så jeg forstår ikke helt at man sier at USB gir dårlig lyd. Men det som derimot har mye å si er at DAC-en som sitter i PCer sitter i svært støyfulle omgivelser, derfor er analog (mini-jack) ut fra PC er ofte av dårlig kvalitet. En del eksterne USB lydkort (som da inneholder DACen) er også dålige. Hvis man skal ha høykvalitetslyd ut av en PC, må man enten få tak i et høykvalitets lydkort, eller overføre signalet digitalt til lydanlegget via. f.eks.spdif eller HDMI.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    USB, SPDIF, TOSlink, HDMI er alle digitale overføringsmåter. Og så gode at de ikke introduserer noen form for støy på lydsignalet, så jeg forstår ikke helt at man sier at USB gir dårlig lyd. Men det som derimot har mye å si er at DAC-en som sitter i PCer sitter i svært støyfulle omgivelser, derfor er analog (mini-jack) ut fra PC er ofte av dårlig kvalitet. En del eksterne USB lydkort (som da inneholder DACen) er også dålige. Hvis man skal ha høykvalitetslyd ut av en PC, må man enten få tak i et høykvalitets lydkort, eller overføre signalet digitalt til lydanlegget via. f.eks.spdif eller HDMI.

Det jeg opplever med USB er 50hz som slår over.... det finnes så klart løsninger på dette, men føler at det er enklere å da gå til optisk.

Lignende tråder

1. Bluray spiller med Netflix, Spotify og flac?
    By GWH in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-2013, 11:07
  2. Spille Spotify gjennom Mac+airfoil og AirPort Express. Hvordan?
    By Roger in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 04-04-2012, 17:10
  3. Svar: 108
    Siste melding: 02-25-2011, 23:09
  4. Svar: 2
    Siste melding: 10-15-2010, 10:38
  5. Streaming av FLAC, på trådløst nettverk.?
    By Scorpioen84 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 03-15-2009, 10:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •