Koble til vanlig mikrofon til anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble til vanlig mikrofon til anlegget

Hei.
    Usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden så håper den sklir inn her

Det jeg lurte på er hva er den enkleste måten på å koble til en "vanlig" håndholdt mikrofon til anlegget for bruk til akkurat som en karokemaskin. Jeg har alt fra USB-DAC fra pc, reciver og effektforsterker. Trenger jeg noe spesielt?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jo tro man skulle kunne plugge den i en pc og ta det derfra. Men om du snakker om en vanlig mikrofon så er jo en mikrofaon mikser. Om du da skal både høre musikk og synge samtidig, så er en mixser veien å gå.

Det får du fra 5-600kr og oppover.

Om du skal bruke musikkanlegget ditt til det, bare vær forsiktig om det tar av....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Skulle jo tro man skulle kunne plugge den i en pc og ta det derfra. Men om du snakker om en vanlig mikrofon så er jo en mikrofaon mikser. Om du da skal både høre musikk og synge samtidig, så er en mixser veien å gå.

Det får du fra 5-600kr og oppover.

Om du skal bruke musikkanlegget ditt til det, bare vær forsiktig om det tar av....
    Haha lite synging her i gården, det er mer beatboxing , så er jo mest uten noe form for bakrunnsmusikk, men det hadde jo vært gøy å hatt muligheten til det også, og beatboxe oppå en sang.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.4sound.no/studio/miksere/behringer-xenyx-502

eller

http://www.4sound.no/studio/miksere/...r-xenyx-302usb

Og hva er forskjellen på dynamisk- og kondensatormikrofon? Som nevnt over, beatboxing blir hovedsaklig bruk. Hva er da best?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til beatboxing vil jeg foreslå en dynamisk mikrofon, f.eks. Shure Beta58 e.l. Til det trenger du ikke fantommating (+48V) og dermed burde disse minste Behringermikserene være helt ok. Kondensatormikrofoner brukes på "sartere" ting, som overheng over slagverk, hihat, flygel og sånt (-- selv om det er mange unntak på dette også).

Jeg kan selvsagt fortsette med å si at jeg har tildels dårlige erfaringer med kvaliteten på Behringer i pro-audio setting, så jeg vil anbefale Mackie dersom du kommer til å få hard bruk (dvs. scenebruk). Til hjemmebruk er Behringer fint og flott.

*edit* Glemte å svare på spørsmålet:
    Dynamisk mikrofon krever ikke strøm for å virke, og tåler ofte mye lydtrykk. Konsendatormikrofoner, krever en spenning, fantommating eller +48V, for å virke. Disse har ofte langt bedre følsomhet og tåler ofte ikke like mye lydtrykk. Dynamiske mikrofoner liker seg ofte i nærfeltet til lydkilden, mens en konsensatormic ofte blir plassert et stykke unna.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten: Hvis du skal beatboxe over et HiFi-anlegg er en kompressor fort et must. En stemme har utrolig dynamikk fra laveste til høyeste volum, og hvis man kan skrur opp et moderat volum kan man klare å blåse både ører og anlegg hvis man går fra et svakt "hei" til et kraftig "HEEYYY!". I PA bruker jeg alltid kompressor på rap og beatboxing (og vokal forøvrig) for å få kontroll på dynamikken, uten den ville jeg ha blåst av ørene på folk når artisten blir engasjert!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det bare egentlig for gøy og hobbybruk så har likke lyst å bruke mange tusen på det. Men hva er kompressor?

Kan forresten nevne at jeg har Yamaha RX-775 surroundreciver, Crown XTi4002 effekt på frontene som er Cerwin-Vega XLS215. Om det har noe betydning

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompressor en en enhet for å redusere dynamikken i lyd, dvs. at den demper lyden avhengig av dens styrke. Høyere lyd får høyere demping. Det aller meste av musikk (til stor frustrasjon for enkelte når det gjøres for mye av det), er (dynamisk) komprimert. Merk begrepet dynamisk kompresjon, fordi vi snakker ikke om datakomprimering, som mp3 og sånt, men om reduksjon i variasjonen i volumet på lyden. Dette gjøres på mange instrumenter, og bl.a. vokal, og spesielt live for å få en jevnere og bedre lyd. I live hjelper det også å holde lydtrykket nede, fordi man har mindre å gå på i fra høyt til grisehøyt. At en vokal er høy nok til å høres godt på rolig sang, men samtidig holder kompressoren kontroll på at vokalen ikke kan blåse ørene av folk hvis han/hun plutselig brøler inn i mikrofonen.

Man kjøper kompressor som en egen boks, f.eks. denne (siden vi snakket Behringer i stad): http://www.behringer.com/EN/Products/MDX4600.aspx

Hvis dette er kun for moro-faktor, så hadde jeg oversett det jeg nå har skrevet og ikke tenkt på det!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass ofså på feedback, om du skal beatboxe oppå en sang... Og som Midas skriver, pass på elementene på anlegget. Nå tåler jo nok Cerwin en del mer en vanlige småhøyttalere, men alikevel. Vær obs på volumet og elementene.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Lignende tråder

1. Ny dac, hvordan koble den til anlegget
    By KjellAdne in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 12-13-2011, 01:55
  2. koble ipad tråløst til tv/anlegget
    By longbow in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-25-2010, 21:36
  3. Svar: 8
    Siste melding: 05-13-2008, 08:15
  4. Mcacc uten medfølgende mic... kan vanlig mikrofon brukes?
    By newuser05 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 08-23-2006, 00:22
  5. Åssen koble opp anlegget mitt?
    By bergan01 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 4
    Siste melding: 06-17-2005, 11:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg