Temming av Dali Ikon 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer sv3inung sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Temming av Dali Ikon 8

Hei,

Jeg har kommet dit at jeg setter mer og mer pris på fin lyd (har alltid vært Hi-Fi interessert) og vært fornøyd med AV utstyret mitt. Frem til nå!

Høyttalerne har frem til nå blitt drevet av to NAD C272 (brokoblet) og en NAD C162. Dette har gitt en vanvittig trøkk og god lyd. I dag sliter jeg med bassen blir for voldsom, ettersom musikktypen har endret seg. Jeg har fjernet den ene effektforsterkeren og syns det hjalp litt, men er enda ikke fornøyd.
    Kan dere foreslå ny elektronikk for meg? Jeg kjøper gjerne noe brukt siden budsjettet er noe stramt. Høyttalerne er jeg innstilt på å beholde da jeg får lite igjen for dem på markedet.

Ett dårlig bilde av riggen:

Temming av Dali Ikon 8-14_786934401-jpg

Fyr løs!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å skru ned bassen på pre-ampen?

Temming av Dali Ikon 8-c162lrg-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer sv3inung sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo i utgangspunktet et veldig bra oppsett med for og effektforsterker. Men bakdelen er vel at du har fint lite romkorregering her, og det er kanskje det du trenger... DVs en surroundreciver som preamp vil kanskje hjelpe deg, da de kan mikrofonkallibreres.
    Til stereo/hi-fi, så er det ikke sikkert du får like bra lyd(må testes) i forhold til det oppsettet du har i dag. Men du vil få mer fleksibilitet.
    Regner med du har forsøkt å flytte høyttaleren lengre ut fra vegg o.l. Mange her inne sier at rom og plassering er like viktig. Har man dog begrensinger der, så er kankje forslaget mitt verd å prøve...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har omtrent like mye og si på lyden som høyttalerne selv, og bytte elektronikk for og bøte på problemer kan ofte gi store utgifter og små resultater, eq justering er ofte beste løsning og om det gjøres riktig kan det bli virkelig bra.

Er også ikke bare høyttalerne sin plassering, men også sitte posisjon har stor innvirkning på lyden.

Om man f.eks sitter rett foran en vegg vil man ofte få en dobbling av enkelte bass frekvenser, og dette kan ofte løses enkelt ved og bare flytte sitteposisjonen slik at ørene får en halvmeter luft til veggen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å plugge de bassportene med noen sokker eller skumgummi?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sv3inung Vis post
    selvsagt....
    Hva var det om ikke funket med det?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i tillegg til å skru ned bassen på forsterkeren og plugge bassportene kan du alltids flytte høyttalerne lenger ut fra bakvegg og evt sidevegg.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For spiss lyd i øvre register samt en bassgjengivelse som tar altfor stor plass er dessverre velkjent problematikk på mange Dali serier ved "feil" elektronikk.

Lydsignaturen vil mest sannsynlig endre seg til det bedre for din del om du bytter forsterker/elektronikk, som du jo allerede er inne på i trådstarten. Jeg ville sett etter elektronikk med varmere,fyldigere lydsignatur og som ikke er så voldsom og "rocka" som Nad. Eksempler på hva jeg har i tankene kan være Electrocompaniet, Marantz eller Denon.

Hadde samme utfordringer som deg for noen år siden faktisk, hvor jeg hadde en rimelig Dali serie med Nad forsterkeri.Musikkpreferansene forandret seg med tiden og det samme gjaldt lydpreferansene mine og definisjonen av god lyd. For meg holdt det ikke å bytte forsterker til Marantz, men jeg måtte også anskaffe nye B&W CM7 høyttalere for virkelig bli fornøyd. Lyttetrettheten var det jeg merket aller størst forskjell på med mitt nåværende oppsett sammenlignet med Dali anlegget. Etter bytte av anlegg kan jeg høre i timesvis, skive etter skive- uten å bli utslitt av lyttetretthet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv fått en liten aha opplevelse rundt hva kapabel rom korreksjon kan gjøre.

Men det koster jo fort mye, og det kan bli hit&miss det og, om audyssey multieq 32x fungerer i rommet mitt kan det totalt bomme andre steder.

En ide jeg har som kan kiles mellom pre og effekt trinn hadde verdt en Minidsp 2x4, den kan fungere som full parametrisk Eq (med mindre jeg har misforstått noe) men man bør også ha medfølgende måle mikrofon og interessen til og manuelt måle og sette opp dette via pcen.

Kan få til begge deler for rundt en par tusen men det er forsåvidt nesten en digital DIY løsning.
    Jeg bare slenger den ideen ut her etter regelen om brainstorming :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd ulike plasseringer av både høyttalere og lytte posisjon. Også ville jeg prioritert akustikken. I mine ører er det ingenting som kommer i nærheten av disse 2 punktene når det kommer til forbedring av lyden.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ville prøvd ulike plasseringer av både høyttalere og lytte posisjon. Også ville jeg prioritert akustikken. I mine ører er det ingenting som kommer i nærheten av disse 2 punktene når det kommer til forbedring av lyden.

Veldig uenig. Er man misfornøyd med lydsignaturen er akustikk lite egnet som løsning. Akustikk kan være med på å tune lyden tett opptil perfekt ift ens egne preferanser: om oppsettet man har allerede passer godt til de ønskene man har for lyden. Har man en Toyota men ønsker seg en Mercedes, så hjelper det svært lite å sette Mercedes Amg felger på Toyotaten om du skjønner hva jeg mener

I dette tilfellet så syns jeg det virker ganske så åpenbart at trådstarter trenger bytte av elektronikk for å få ønsket lyd- muligens også andre høyttalere i verste fall for virkelig å bli 100 prosent fornøyd.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bytte elektronikk blir no omtrent det samme som å bruke en eq Om man skal tune lyden til sin egen preferanse. Da vil jeg heller anbefale det istedetfor å bruke masse penger på en forsterker og håpe på at den treffer din smak.

Til bilanalogien din blir det mer som at man vil kjøre like fort som en Mercedes, men har kun en Toyota. Man kan kjøpe en splitter ny Mercedes eller man kan oppgradere motoren til Toyotaen så den går like fort som Mercedesen. Da har du nådd målet du satte deg.

Men det er jo selvfølgelig opp til trådstarter å velge hva han vil. Uansett hva han velger blir han fornøyd.
    Sist endret av thohaug; 06-26-2014 kl 16:22
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det enkleste er å kjøpe en høyttaler som fungerer til rommet.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour Vis post
    Veldig uenig. Er man misfornøyd med lydsignaturen er akustikk lite egnet som løsning. Akustikk kan være med på å tune lyden tett opptil perfekt ift ens egne preferanser: om oppsettet man har allerede passer godt til de ønskene man har for lyden. Har man en Toyota men ønsker seg en Mercedes, så hjelper det svært lite å sette Mercedes Amg felger på Toyotaten om du skjønner hva jeg mener

I dette tilfellet så syns jeg det virker ganske så åpenbart at trådstarter trenger bytte av elektronikk for å få ønsket lyd- muligens også andre høyttalere i verste fall for virkelig å bli 100 prosent fornøyd.
    At rommet /akustikken samt høyttalere har mye mer og si for lyden enn elektronikken er det vel ingen tvil om ?
    Hvertfall så lenge vi snakker om at elektronikken allerede er av brukbar kvalitet , og kraftig nok.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    det enkleste er å kjøpe en høyttaler som fungerer til rommet.
    Send meg gjerne en link om du finner en høyttaler som spiller kjempebra i et rom av vanlig størrelse som ikke er akustisk tunet. Den ville jeg vært veldig interessert i siden da hadde jeg kunne sluppet alle de akustikk tiltakene i rommet mitt, siden det ser ikke akkurat direkte pent ut.

Tror det er vanskelig å finne en høyttaler som inne trigger stor etterklang i bassen.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send meg gjerne en link om du finner en høyttaler som spiller kjempebra i et rom av vanlig størrelse som ikke er akustisk tunet. Den ville jeg vært veldig interessert i siden da hadde jeg kunne sluppet alle de akustikk tiltakene i rommet mitt, siden det ser ikke akkurat direkte pent ut.

Tror det er vanskelig å finne en høyttaler som inne trigger stor etterklang i bassen.

Poenget er at man finner høyttalere og elektronikk som passer bedre til trådstarters preferanser enn hans nåværende oppsett. Om det spiller perfekt akustisk eller ikke i et normalt rom er slik sett uvesentlig ift poenget.

Når jeg bytter fra Dali og Nad til B&W og Marantz så var det som å komme inn i en helt ny hifi verden- og jeg har en helt vanlig liten stue. Om du innbiller deg at den lyden jeg har nå kunne blitt oppnådd kun med akustikk og EQ tuning så tar du rett og slett feil. Ny elektronikk eller høyttalere bør heller ikke koste skjorta om man er tålmodig og følger med på bruktmarkedet. Mine egne B&W CM7 som et eks fikk jeg for bare 5500, høyttalere som hadde en nypris på over 13 000.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei, denne vet jeg funger bra i nærmest alle rom som det er mulig å få spilt noe som helst i
    det finnes mange flere også det er bare å låne med seg hjem å teste selv.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...m&itemid=68617

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste rom trenger hverken spesielle akustisike tiltak eller noen form for romkorigering, kun riktig tilpasset utsyr.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Synes jeg får masse forstyrrende etterklang i bass og forstyrrende refleksjoner uansett hvilke høyttalere jeg prøver i rommet mitt jeg. Så om du har et tips til hva som kan være bra må du gjerne gi meg et tips.
    [SIZE=2]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 34
    Siste melding: 07-29-2012, 21:35
  2. DALI IKON MK2 12 sub og DALI Concept center
    By keninge in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 07-25-2011, 18:49
  3. Valgets kvaler: Dali Ikon 6mk2 vs Ikon 7mk2?
    By MorganX in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 10-30-2010, 11:02
  4. Dali Ikon Vokal 2 og Ikon 6
    By JuleKino in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-2010, 13:50
  5. Dali Ikon 7, Ikon Vocal 2 og AVR-3802.
    By jaeger in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 08-12-2009, 22:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •