Hjelp til lyd i loftsleilighet (som er under bygging)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til lyd i loftsleilighet (som er under bygging)

Hei allesammen,

Jeg kan begynne med å si at jeg er ganske så novis når det kommer til lyd. Har alltid hatt stor interesse for film, serier etc. men ikke følt helt behovet (sikkert fordi jeg ikke vet bedre/uvitenhet, samt litt økonomisk) for å gjøre så mye med lyden. Har i dag en ganske så god philips (42PFL7674h/12 tror jeg) som har gjort en 'grei' nok jobb på lydfronten hittil.

Greia er nå at jeg har endelig fått muligheten til å kjøpe opp loftet over meg og skal derfor bygge ut. I den forbindelse så gjør jeg det om til en helt egen leiliget hvor jeg skal bo og leie ut nede. Den er nokså liten med p-rom 41, men godt med gulvareal og en digg takterrasse. Jeg ønsker derfor å gjøre noe i forbindelse med lyd til hovedsaklig den lille tv/film kroken min som blir i i hjørnet under skrått tak og kanskje ikke mer enn 2.5 fra hvor tven står.

Ønske totalt sett er foreløpig:
    Godt 5.1 surround hovedsaklig med tanke på film og uten for mye trykk på bass/sub (spesielt nedover) med hensyn til på naboer under meg. 2 høytalere på terrassen oppe i hvert hjørne pekende utover (disse trenger ikke spille så høyt pga bor i by). Høytaler(e) til bad og soverom.

Var på Hifi-klubben og snakket litt med en som jobbet der. Etter jeg forklarte han om ønskene mine satt han sammen en pakke på ca. 29'. Link: (http://www.hifiklubben.no/tilbud/20D96EA3). Etter å synes det ble litt dyrt kom de opp med ett start oppset. Link: Link: (http://www.hifiklubben.no/tilbud/20D96F2D).

Jeg har dog ikke budsjett til å kjøpe alt jeg ønsker meg på en gang. Tenker derfor at jeg må komme opp med en fornuftig og velgjennomtenkt plan for hvordan jeg skal få det smart og godt lydmessig i hele leiligheten. Mistenker også for litt oversalg fra hans side for tror det kan bli litt i overkill til hva en som såpass uerfaren som meg trenger samt tatt boforholdene i betraktning. Jeg fikk lyttet litt til de B&W CM1 høytalerene og ble ganske betatt spesielt lydmessig og forsåvidt utseende messig. Likte forsåvidt også innføringen i teknologien til Sonos (med mangel for Soundcloud støttee) og deres høytalere.

Jeg gjorde deretter litt reseach og dro på SIBA i dag og prøvde ut Philips HTL9100 (lydplanke). Jeg fikk testet den bra på musikk over aux og bluethoot og den lød ikke 'så verst', hvis jeg skal ta det store lokalet i betraktning og derfor sannsynligvis spiller veldig mye bedre i den lille kroken min. Jeg er alikvell ikke 100% overbevist da jeg kjenner meg selv (i forhold til spesielt data) med en gang jeg begynner å interessere meg i noe nytt teknologisk/hifi aktig så er aldri det jeg starter med bra nok og derfor må oppgradere hurtig. Håper derfor med noen sprøsmål å få noen råd og tips til hva man blir fornøyd med i forhold til et ikke så alt for høyt budsjett.

1) I og med at jeg er i byggefasen med loftet og kan legge rør osv. tenker jeg kanskje at jeg at det kanskje er smartere øknomisk i forhold til lyd-kvalitet samt oppgraderingsbart å gjøre det kablet (spesielt hjemmekinoen til film og kanskje terassen), og ha enkelt flyttbare Sonos til badet, soverom og evt. hovedrom hvis ikke 5.1 hjemmekinoen dekker det rommet musikkmessig ganske bra.

2) I og med at jeg sannsynligvis går for Sonos så tenker jeg at terasse høytalere må prioriteres til sist og at heller en to Sonos play 1/3 blir prioritert først og heller får flyttes ut etter behov. Vil derfor fokusere mest på surround'en til tv'en for film og serier er der hvor jeg vil legge mest penger i. Trenger derfor først litt på tips til god 'nok" receiver samt sub. Også om jeg bør begynne med et 2.1/3.1 (med center) til å begynne med for filmfronten f.eks. B&W 686 til front B&W HTM 62 S2?
    Hvordan er det egentlig med 2.1 vs 3.1 for film? Tenker spesielt på center til tale osv. vil det utgjøre en naturlig og fornuftig oppgradering fra 2.1 før evt. 5.1?

3) Noen som vet om jeg kan bruke en Sonos Connect/(Amp hvis jeg skulle trenge det til kablet høytalere til terrasse senere) og parret opp mot det allerede eventuelt eksisteredende B&W anlegget med reciever. For deretter og kjøpe ett par Sonos Play 1 til bakhøytalere for 5.1? -Da kunne jeg gjort det til og begynne med for å benytte de på sov, bad, terrasse i mellomtiden til jeg får spart opp til gode bak høytalere?

4) Har hørt negative ting om Sonos (Play 1 i tanke) er at de ikke støtter DTS. Er dette viktig for film surround følelse, noe som gjør at et fult/kablet Hifi 5.1 system heller vil gi?

Håper noen kan geleide meg litt i denne jungelen jeg nå trår ut i og gi meg noen råd på gode kjøp og hvordan jeg bør prioritere riktig. Jeg har hørt at mange sier at det er bedre å kjøpe god 2.1 først med god receiver først hvis pengene ikke strekker tild helt for surround enn å kjøpe en halv god løsning. Vil det deretter være smartest å gå for en center da eller før bak høytalere? Litt forvirret hehe.. Også om noen kan komme til tips på høytalere som er: utseendemessig pene, lydmessig gode, kompakte og prismessig bedre (bang for buck) enn B&W så vil jeg veldig gjerne ha tips om det.

Ble mye tekst, mye tanker/synsing og spærsmål så håper noen gidder å ta seg bryet med å gi meg litt god veiledning og tips rundt dette.

Budsjett er litt vanskelig å si men, maks jeg kan tillate meg er 17'. Dette inkluderer Sonos Connect/Amp (3000/4000) og 2x Play 1 (3400) så fremt disse kan benyttes som bakhøytalere for en 5.1 i tillegg.

Takker på forhånd.
    Sist endret av matta85; 05-16-2014 kl 22:09

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Skal svare så godt som mulig på dine spørsmål
    1 Ja, det er riktig at det er lurt å legge opp til kabler, eller ha rør klart for å trekke i ettertid, da dette er mye bedre en trådløse alternativer. Spesielt på bakkanalene i et 5.1 oppsett. Også til terasse om man ønsker å ha faste høyttalere der, hvis ikke, så funker Play familien til Sonos utmerket å ta med seg ut ved behov.

2. Hvis det er 5.1 du ønsker å gå for, så trenger du ikke AVR x2000. Du kan spare noen lapper på å gå for lillebroren X1000. Største forskjellen er at x2000 er 7.1, så i et 5.1, så blir det overkill. 3.1 Vil gi deg mye bedre oppdeling av lyden på film og serier, en f.eks 2.1. Du slipper å spille så høyt på frontene for å høre hva som blir sagt(hvis man ikke har på tekst f.eks) Mange kjører slikt uten å engang savne bak kanaler. Når det er sagt, så er det selvfølgelig å anbefale et 5.1, iallefall for framtida når man har råd, da film er (iallefall synes jeg) myye morsomere. Høyttalerne du nevner B&W686 er meget gode, men ville kanskje også ha sett på Dali Zensor1 og Zensor Vocal, om prisen skulle ha noe å si.

3. Du kan fint bruke Sonos amp til å styre terassehøyttalere, eller andre vanlige høyttalere i forskjellige rom. Hvis du i tilegg har en Sonos Connect koblet til Surroundanlegget ditt, så kan du veksle mellom de forskjellige sonene lekende lett og genialt, samt ha play 1/3/5 i andre rom og spille samtidig, osv.
    Du kan nok ikke kjøre sonos som bakhøyttalere i forbindelse med det evt surroundanlegget du har tenkt på da. Dette lar seg ikke gjøre. Da må du isåfall kjøpe lydplanken til sonos og kun ha den som front. Da er det mulig å supplere med to Play1, eller Play3 som bak kanaler. Ville ikke personlig gått for dette alternativet, da musikkmessig synes jeg det er et stort tap i forhold til pris, og du har kun en submulighet, og det er Sonsos sub... Bare et slikt alternativ vil stikke avgårde med nesten hele budsjettet ditt.
    4. Ja Sonos støtter ikke dts, men dette er kun et problem om du vil kjøre lydplanken(Sonos) som front via optisk fra tv. Ingenting du vil merke om du bruker disse til å spille musikk fra spotify eller wimp. Og med f.eks en surroundreciver slik som Denon avrx1000, og noen gode front og senter(og muligens) bakhøyttalere, vil aldri dette være noe problem
    Her kommer et forslag på anlegg:

Dali Zensor1 kr 2196(par)
    Dali Zensor vocal Kr 2198
    Denon AvrX1000 Kr 2698
    Dali Sube9f Kr 3798
    Sonos Connect Kr 2898
    Sonos Play 1 kr 1698(soverom/bad/terasse)
    Sonos Play3 kr 2498 (soverom/bad/terasse)
    Evt bytte ut Play 3 med en til Play 1. Alt ettersom hvor jye lyd du ønsker. Har ikke tatt med Sonos amp, da du i tilegg må ha høyttalere, og du skrev ay du ønket hovedsaklig å konsentrere deg om surroundbiten. Går også an å kjøre f.eks et par Argon 6340(kr896/par) som bakhøyttalere om man ønsker dette med en gang. Spiller mye mer en pris skulle tilsi.
    Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for veldig bra svar og råd Zleepyme -og ikke minst at du gadd å lese igjennom hele innlegget mitt hehe

Hjemmekino løsningen er nok det jeg brenner mest for og derfor vil fokusere på i begynnelsen da jeg er så glad i film. Så blir nok til at jeg legger opp rør med kabler i vegger/gulv til hjemmekinoen og evt. legge ut til terrassen for å ha muligheten

Taket i leiligheten går symmetrisk ned på begge sider fra midten som er på det høyeste punktet ca. 4 - 4,5m og lavest ca. 70cm. Hovedrommet (åpen kjøkken, spiseplass og stue/hjemmekino) i loftsleiligheten vil være på ca 30kvm. Stue/hjemmekino vil bli ganske så liten i hjørnet av leiligheten, samme side hvor takterrassen (innfelt i taket) blir. Det betyr at fra sidevindu i takterrassen bort til veggen som skal inneholde sofa, bord og tv m/ surround anlegget er det ca. 3 meter lengde. Det er så kraftig skråtak som gjør at ytterst hvor sofa og evt. side bakhøyttaler (som grenser ut mot kjøkken/spiseplass) er nok bare ca. 2 meter høyt og innerst ved skråtaket er som sagt er rundt 70 cm.

Helt sikkert ikke akkurat optimalt for lydbildet dessverre. Lest at man helst skal ha bak høyttalere på siden minimum 1m bak seg hvor man sitter i sofen for best lydbildet. Dessverre vil det ikke være mulighet for å ta sofaen ut på gulvet fra noen vegg da den enten vil stå mot veggen og tv mot sidevindu til terrassen eller omvendt. Bakhøyttalerene vil derfor være rett bak/siden for meg hvor jeg sitter. For å gjøre det enda verre så har jeg en nabo under meg der hvor hjemmekinoen vil være. Tenker spesielt på tanke med sub'en som sikkert vil være til bry, til tross for at jeg kommer til å lydisolere gulvet noe men sannsynligvis ikke "godt" nok grunnet problem med terskel høyde på inngangsdør.

1)Hva tenker du om på ha bakhøyttalere (5.1) rett bak seg, og finnes det noen sub'er som kanskje ikke gir så mye lyd/viberasjon nedover men fortsatt duger bra?
    -Jeg jakter nok mest etter god lyd (til film) opplevelses messig og ikke nødvenndigvis så høy lyd hvis du forstår.

2) Tror du at surround 5.1 anlegget vil dekke hoverommet godt nok musikkmessig?

Jeg har sjekket litt mer og funnet ut at soundgarden har en System Audio Saxo 8 pakke til 5995,-. Hvis man legger til sub'en så kommer pakken på 9995,- men denne vil kanskje være alt for stor og bråkete er jeg redd for. Saxo 8 har vistnok fått ganske så bra kritikk fra tu.no og er ganske så korte i dybden (ish 16cm). Har du hørt dem?

I og med at leiligheten er så liten, tatt forholdene i betraktning med nabo under og tvunget til å sofa inntil veggen og bakhøttalere derfor rett bak og skråtak;
    Tror du egentlig at det er vits for meg å legge i så mye penger på en surround løsning som evt. Dali, B&W, Saxo?

3) Tror du det vil være "godt" nok med den pakken hifi klubben tilbyr til 4000kr: http://www.hifiklubben.no/Products/d...oanlegg-61606/
    -Ville jeg merket stor forskjell på dette og f.eks et 5.1 med receiver til ca. 8000?

4) Hvis man skal step-by-step kjøpe seg en ordentlig god hjemmekino med tanke på først film deretter musikk. Hvilken rekkefølge bør man tenke for komponenter?
    Receiver + Front høyttalere + Sub + Senter + Bakhøyttalere?

Nok en gang takker så mye for hjelp så langt og god natt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til den pakken fra Soundgarden, men SA er kjent for å være bra, så man bommer nok ikke der om man skulle velge dette
    1 Ang Høyttalere og plassering av bakhøyttalere, så er det selvfølgelig ideelt å ha de bak, men jeg har selv en knøttliten stue der jeg har hjemmekino, og bakkkanalene har jeg vendt sideveis mot sofaen der jeg sitter. Med litt justeringer(noe man enkelt kan gjøre i menyen på surroundreciveren), så funker dette strålende. Kjører selv den minste i lektorserien til Dali som side og bakhøyttalere.

2. Det skulle ikke være noe problem, når du har såpass åpen løsning som du har.

3. Den pakken spiller godt i forhold til størrelse og pris. Men klart at det er forskjeller. Spesielt på musikk. Fordelen med gode høyttalere på musikk er jo å kunne spille lavt , men likevell høre alle detaljene. Der faller rimeligere høyttalere igjennom. Det samme gjelder nok film. Om du skulle velge dette oppsettet til 4000, så ville jeg uansett gått opp den drøye 900 lappen og fått x1000 som reciver. Da har man bedre høyttalerterminaler(skruterminaler kontra små klemterminaler) og nettverksfunksjon(internettradio/Spotify) Om du skulle gå for det Argonsettet, så kan du jo bytte ut to av høyttalerne med disse http://www.hifiklubben.no/Products/a...yttaler-62930/ og få mye lyd for pengene.

4. Da ville jeg gått for Surroundreciver, og et par gode fronter. Kanskje gulvstående fronter, for da kan det hende at man ikke trenger sub en stund. Kompakte fronthøyttalere fins det mange av. Snakket litt om Zensor 1 på forrige svar, og den har en potent storebror i Zensor 5. Liten kompakt fronthøyttaler med massevis av lyd. Klart har du tenkt å henge opp frontene, eller sette de på hylle, vil nok en kompakthøyttaler som Zensor1 eller 686 være bra, men skal de likevel stå på stativ på gulv, så tar de like stor plass, og koster det samme(hvis man iberegner stativet)
    http://www.hifiklubben.no/Products/d...yttaler-31908/

Vil anbefale deg å besøke en butikk om du har muligheten til det, slik at du kan høre og se forkjellige løsninger
    Lykke til
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Hjelp til bygging av kasse.
    By Maxiice in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 5
    Siste melding: 01-17-2011, 20:04
  2. Hjelp til bygging av HTPC
    By ferlandsen in forum Generell HTPC
    Svar: 25
    Siste melding: 07-22-2010, 18:37
  3. Hjelp til bygging av Gainclone
    By Empty in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 15
    Siste melding: 01-26-2007, 17:13
  4. Hjelp til bygging av ZapPulse
    By ewiseth in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-2006, 16:16
  5. Hjelp til bygging:
    By -Harald- in forum Generell HTPC
    Svar: 24
    Siste melding: 09-11-2004, 14:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine