Trenger råd - Elendig lyd i senterhøytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd - Elendig lyd i senterhøytaler

Hei.

Bestemte meg for å oppgradere kinoen min litt med en ny HTPC som jeg bygde selv.

Den består av den heftigste APU-en til AMD, altså A10-7850k og et hovedkort med HDMI v1.4 og Realtek ALC892.

Forsterkeren min er en 3-4 år gammel Pioneer VSX-920K og surroundkitet består av Dynavoice M-65 EX, Dynavoice C-5 EX til center og S-5 til surround.

Etter å ha fått maskinen opp og gå og stilt inn alt av innstillinger + kalibrert projektor kom jeg i en modus der jeg turte å være kritisk til lyd og bilde.

Jeg kjører DTS HD Master på reciever og lyden er helt fantastisk mtp oppsettet.
    MEN, all lyd fra centerhøytaler høres forferdelig ut.
    Ola Nordmann ville nok ikke hørt noe til det, men jeg hører det veldig godt.
    Høres nesten litt ut som om det blir sendt over en mobillinje. Lyden er tynn og spinkel i de lavere oktavene, uklar i mellomregionen og nesten forvrengningsskarp i de øverste segmentene.
    Samlet høres det ut som dårlig lydkvalitet eller dårlig bitrate om du vil.

Dette har jeg ikke tenkt over eller forsøkt å lytte til før så jeg vet ikke om det ble introdusert med den nye maskinen eller ikke.
    Men jeg tviler mtp at den bare har de beste og nyeste komponentene, og jeg sender signalet som Non-decoded High Definition to external device.
    Recieveren dekoder lyden som DTS HD Master som sagt så da skal vel ikke engang PCens lydkort ha noe å si på lyden omtrent? For det er vel ikke i bruk når PC ikke dekoder lyden?

Jeg skiftet til helt ny HDMI v1.4 kabel mellom PC og reciever i dag men hørte ingen forskjell fra v1.3 så da er kabelen også utelukket?

Kan det være recieveren som er defekt? Centerhøytaleren har ingen sprengte elementer såvidt jeg vet.
    Reciever har begynt å henge seg opp slik at jeg ikke kan gjøre noe som helst uten å kutte strømmen og sette den inn igjen.
    I tillegg kommer det av og til buring fra høyttalerne, samme lyd som fra kraftverk, dette løses ved å ta en omstart av reciever som oftest.
    Så den begynner nok å bli dårlig, men kan ikke skjønne at center skal lage så dårlig lyd når alt annet er så bra?

Er centerhøytaleren en dårlig høytaler fra fabrikk eller er det reciever tror dere? Altså at Dynavoice C-5 er en dårlig høytaler bare?

Skulle gjerne testet å bare koble en av fronthøyttalerne til centerkanalen for å se om det blir bra men har et oppsett som gjør det litt arbeidsomt å få til.
    Så tenkte å spørre her først

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut. Det er jo rikitg som du sier at reciveren koder signalet til senter når du kjører slik du gjør, så problemet ligger nok i signalet fra reciver til senter.
    Har du mikrofonkalibrert høyttalerne dine? I såfall, ville jeg kanskje ha sjekket i høyttaleroppsettet hva som står stilt inn på senter. Står den som small eller large, hva er evt crossoverfrekvensen til den? Ikke alle recivere kan justere dette på senter, men er verd å sjekke da alt dette har innvirkning på hvordan senterkanalen spiller i forhold til frontene.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jo stemme dette med hd-master og lydkort.
    Jeg ville dog om mulig dobbelt sjekket med en blueray spiller om mulig.
    Eller tatt en mer basic sjekk og f.eks bytta om mellom høyre høyttaler og senter ifra utgangen på receivern.

Men siden du nevner at receivern henger seg eller driver og durer så hadde jeg først og fremst vurdert om det var noe galt med den.
    Kan jo og leke djevelens advokat litt og nevne at dustin.no har tilbud på yamaha 1030 for tiden :-)
    http://www.dustinhome.no/product/501...030-7-2-black/
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Høres merkelig ut. Det er jo rikitg som du sier at reciveren koder signalet til senter når du kjører slik du gjør, så problemet ligger nok i signalet fra reciver til senter.
    Har du mikrofonkalibrert høyttalerne dine? I såfall, ville jeg kanskje ha sjekket i høyttaleroppsettet hva som står stilt inn på senter. Står den som small eller large, hva er evt crossoverfrekvensen til den? Ikke alle recivere kan justere dette på senter, men er verd å sjekke da alt dette har innvirkning på hvordan senterkanalen spiller i forhold til frontene.
    Har mikrofonkalibrert anlegget ja.

Crossover står på 80hz, center er satt til small.

Men når jeg velger pure direct som fjerner alt av kalibrering og innstillinger er fortsatt den dårlige lyden i centerhøytaleren tilstede.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Skulle jo stemme dette med hd-master og lydkort.
    Jeg ville dog om mulig dobbelt sjekket med en blueray spiller om mulig.
    Eller tatt en mer basic sjekk og f.eks bytta om mellom høyre høyttaler og senter ifra utgangen på receivern.

Men siden du nevner at receivern henger seg eller driver og durer så hadde jeg først og fremst vurdert om det var noe galt med den.
    Kan jo og leke djevelens advokat litt og nevne at dustin.no har tilbud på yamaha 1030 for tiden :-)
    http://www.dustinhome.no/product/501...030-7-2-black/

Har ikke ekstern blurayspiller, men skal teste med en annen høyttaler på centerkanalen og se.
    Jeg skal uavhengig av dette problemet bytte til Pioneer sin VSX-1024 som kommer til sommeren, så hvis det er reciever som er problemet så vil det hvertfall løse seg til sommeren.

Om det er delefilteret til centerhøyttaleren som er i stykker får jeg bare bytte den også når jeg kjøper ny reciever

Takk for svar folkens. Godt å få bekreftet at lydkortet er uvesentlig i dette sålenge reciever tar seg av dekodingen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å la senteren gå dypere og sett den til large. Evt så ville jeg ha sett på eq instillingene som ble gjort med mik. Mange tilfeller så kan disse bli helt på jordet. Men som du også er inne på, så begynner reciveren og fuske, så det kan jo rett og slett være den også...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Prøv å la senteren gå dypere og sett den til large. Evt så ville jeg ha sett på eq instillingene som ble gjort med mik. Mange tilfeller så kan disse bli helt på jordet. Men som du også er inne på, så begynner reciveren og fuske, så det kan jo rett og slett være den også...
    Ja, har som sagt testet uten noen av kalibreringsinnstillingene, altså flat eq og uten noen form for korreksjoner. Men er like ille da også.

Har også testet å ha center som large, altså ingen frekvensdeling, men likt da også.

Vil tro det er delefilteret i centerhøyttaleren eller selve recieveren. Kanskje mest sannsynlig sistnevnte
    Får se hva som skjer når jeg kjøper ny reciever til sommeren

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en hifibutikk i nærheten, så kan du jo ta senterkanalen dit å få den testet for å se om det er noe galt med den?

Lignende tråder

1. Elendig lyd via pc/phono. Skal ha dac. Trenger hjelp!
    By pribbo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-05-2012, 10:42
  2. senterhøytaler/sub
    By HalvardH in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-31-2008, 11:56
  3. Senterhøytaler
    By GibsonSupreme in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-03-2007, 16:02
  4. Senterhøytaler