2 effektforsterkere sammen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 effektforsterkere sammen.

Hei, vet ikke om dette er rett forum men..
    Har 2 stk alto mc 500.4 effektforsterkere jeg har tenkt å bruke på ett sett høyttalere. Har ikke forforsterker, så jeg lurer på hvordag jeg gjør dette..
    Takk på forhånd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble noen skrivefeil men..

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å få til dette uten noen forforsterker. Du må også ha høyttalere som har bi-wire mulighet. Altså høyttalere med 2 røde og 2 svarte plugger på baksiden

2 effektforsterkere sammen.-4a30ba0f_vbattach167628-jpeg

eller

2 effektforsterkere sammen.-biamp-horisontal-jpg
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette forsterkerene dine i bridged mono modus. Du trenger også ein form for volumkontroll som f.eks preamp. Fra volumkontrollens utgang kobler du til signalkabler som normalt. Forsterkerene er no i mono modus, og du kobler til L på venstre forsterker og R på Høyre.
    Om du har manualen så står det vanligvis godt forklart hvordan tilkoblingene skal være. Vær obs på at tilkoblingen for høyttalerene som regel er annerledes i bridged mono modus :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt det første bildet.. Hva gjør man da for å spille musikk med aux kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med preamp mener du forforsterker? Tenkte jeg skulle se om jeg fikk til noe uten å kjøpe det først men om det ikke er mulig så er det vel ikke noe annet å gjøre

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha noe som regulere lyden/volumet.

De to tegningene er henholdsvis vertikal og horisontal bi-amp.Det nederste bildet er med ekstrent delefilter ( aktiv deling) men det trenger man ikke. På det øverste bildet så skal der være en forforsterker ( preamp) også.

På den ene tegningen så styrer 1 ekkettrinn den ene siden og det andre effekttrinnet den andre siden.
    På den andre tegningen så sturer det ene effekttrinnet basselementene på begge høyttalerene, og det andre effekttrinnet begge toppene/diskantene. Eller som en over her sier du kan kjøre effekttrinna i mono.

Uansett så kommer du deg ikke utenom en volumkontroll. Dvs, da kan teoretisk koble pc rett i trinna, via hodetelefon utgangen. MEN glemmer du deg da , slår av pc. Skrur den på igjen kjører musikk. Så er du relativt fucked. ANBEFALES IKKE!

En billigere måte enn å kjøpe en forforsterker er å kjøpe en billig dj miksepult. Finner slike brukt til under 1000kr om du leter litt.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1356 Vis post
    Hei, vet ikke om dette er rett forum men..
    Har 2 stk alto mc 500.4 effektforsterkere jeg har tenkt å bruke på ett sett høyttalere. Har ikke forforsterker, så jeg lurer på hvordag jeg gjør dette..
    Takk på forhånd
    Skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha de Alto Macene. Det er ingenting standard med disse modellene. Vanskeligere å kjøre input. "DMX" addresering for forskjellige moduser ( stereo, bridge, parallell ) etc. Og det er omtrent "bilstereo" kobling til høyttalerne.

For å kjøre input må du kappe av endestykkene på RCA kabelen. Også skru de inn i "channel" 1.

Dette er også 4 kanals forsterkere, så med mindre du har mulighet for å kjøre Bi-amp på høyttalerne ( 2 sett med terminaler på hver høyttaler ) så kan du faktisk bare bruke 1 amp.

Letteste er å se i manualen:
    http://invask.ru/upload/alto-mc5004_1298628445.pdf
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å bruke en på venstre og en på høyre høyttaler, for så å styre musikken via pc. Sjønner meg ikke så mye på dette, men det jeg lurte mest på da er hvordan jeg gjør det med aux kabelen? For å få lyd på begge sidene

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige eier har kappet endene på en rca kabel ja, å jeg har 2 sett terminaler på vær høyttaler.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige eier har kappet endene på en rca kabel ja, å jeg har 2 sett terminaler på vær høyttaler.
    Hvilke høyttalere er det?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å bruke en på venstre og en på høyre høyttaler, for så å styre musikken via pc. Sjønner meg ikke så mye på dette, men det jeg lurte mest på da er hvordan jeg gjør det med aux kabelen? For å få lyd på begge sidene
    Har du samme kabel? Evt hvis det er samme oppsett som forrige eier så kan du vel bare spørre han. Men er ganske greit. Så lenge du kobler likt på begge forsterkere så er det 0 stress. Rød pleier å være "hot" eller +. Sort/hvit/blå pleier være "cold" eller - . Dette er litt hvordan kabelen ser ut, eller hva som står på forsterkeren. Finner ikke store nok bilder til å se hva som står, eller om det bare er pluss og minus. Den som er jord trenger du ikke bruke med mindre du har XLR/ballansert kabel.

Utifra ampen så må du lete etter de som står "bridged" på. Skal være de remsene som er på høyre side når du ser bakpå forsterken. Bruk den på Channel 1.

Du må også addresere ampen til å stå i bridge mode. Det står i manualen hvordan du gjør det. Er de bryterene på midten som skal stå i en bestemt posisjon. Viktig at alle disse 3 tingene er riktig. Ellers går det gale

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og få tak i en forforster/dj mixer eller i vertfall en passiv volumkontroll. Er så lett å glemme seg om du kun skal bruke volumkontrollen på pc-en din. Det holder at du glemmer deg 1 gang. Så plutselig så får du all effektten inn på høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Har du samme kabel? Evt hvis det er samme oppsett som forrige eier så kan du vel bare spørre han. Men er ganske greit. Så lenge du kobler likt på begge forsterkere så er det 0 stress. Rød pleier å være "hot" eller +. Sort/hvit/blå pleier være "cold" eller - . Dette er litt hvordan kabelen ser ut, eller hva som står på forsterkeren. Finner ikke store nok bilder til å se hva som står, eller om det bare er pluss og minus. Den som er jord trenger du ikke bruke med mindre du har XLR/ballansert kabel.

Utifra ampen så må du lete etter de som står "bridged" på. Skal være de remsene som er på høyre side når du ser bakpå forsterken. Bruk den på Channel 1.

Du må også addresere ampen til å stå i bridge mode. Det står i manualen hvordan du gjør det. Er de bryterene på midten som skal stå i en bestemt posisjon. Viktig at alle disse 3 tingene er riktig. Ellers går det gale
    Han brukte kun 1 forsterker.. Er cls215

Lignende tråder

1. NAD 216 THX -Effektforsterkere - hvordan koble dem sammen?
    By lammis in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 04-15-2010, 23:44
  2. To effektforsterkere! Hvordan skal jeg koble alt dette sammen?
    By kimotei in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 07-08-2008, 11:15
  3. Hvordan koble sammen 2 Effektforsterkere
    By S.F.S in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-31-2006, 00:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg