Spørsmål om Ω på høyttaler og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om Ω på høyttaler og forsterker

Har ein Yamaha RX-V661 surround forsterker og klipsch F-62 fronthøttalere.
    Vurderer å kjøpe ein Patos Lyric 202 senter.

Alle andre høyttalere eg har i oppsettet mitt er på 8Ω, mens Patosen er på 4Ω.
    Har prøvd å lest meg opp litt på dette området, men finner mykje rart.

Forsterkaren er stillt inn på 8Ω, men om eg ikkje hugsar feil så går det ann å sette den på 6Ω.

Kan eg i verste fall risikere å øydelegge både forsterker og høgtalar med feil motstand?

Reknar med at senteren kanskje vil spele litt høgare, sidan den er bare på 4Ω og at eg kanskje må stille nivået litt ned på denne.

På forhånd takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkereren ser den motstanden høyttaleren gir, dette er ikke noe en kan stille inn på selve forserkeren. En høyttaler (om den er 8,0 , 6 eller 4 Ohm) er heller ikke lik på motstanden over hele frekvensspekteret. En 8ohm høyttaler kan ved gitte frekvenser fint duppe ned i 6ohm mens andre frekvenser sender den til opp til 10. Nominell impedanse = idealmotstand/gjennomsnitt.

Ja, du kan ødelegge forsterker med for lav motstand - dog er de aller aller fleste forsterkerne komfortable med 4ohm last. (Høyttalere som er listet som 4 ohm)
    For hver halvvering av motstand vil strømtrekket økes med det dobbelte, det er her strømforsyningen til forsterkeren er avgjørende på hvor langt ned kan trekkes.
    Nei, du vil ikke ødelegge forsterkeren om du kobler til en 4 ohm høyttaler da den er oppgitt til å takle 4 ohm.
    Ja, senter vil spille høyere pga den trekker mer effekt - dette kan du stille ned/justere på forsterker.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair Vis post
    Forsterkereren ser den motstanden høyttaleren gir, dette er ikke noe en kan stille inn på selve forserkeren. En høyttaler (om den er 8,0 , 6 eller 4 Ohm) er heller ikke lik på motstanden over hele frekvensspekteret. En 8ohm høyttaler kan ved gitte frekvenser fint duppe ned i 6ohm mens andre frekvenser sender den til opp til 10. Nominell impedanse = idealmotstand/gjennomsnitt.

Ja, du kan ødelegge forsterker med for lav motstand - dog er de aller aller fleste forsterkerne komfortable med 4ohm last. (Høyttalere som er listet som 4 ohm)
    For hver halvvering av motstand vil strømtrekket økes med det dobbelte, det er her strømforsyningen til forsterkeren er avgjørende på hvor langt ned kan trekkes.
    Nei, du vil ikke ødelegge forsterkeren om du kobler til en 4 ohm høyttaler da den er oppgitt til å takle 4 ohm.
    Ja, senter vil spille høyere pga den trekker mer effekt - dette kan du stille ned/justere på forsterker.
    +1.

Selv om den ved en gitt input watt spiller noen db høyere enn resten så er dette noe du som sagt kan stille og justere i reciver. En annen ting er at du ofte ønsker å stille opp Senter i reciver slik at den spiller litt høyere enn resten. Da føler jeg hvertfll at du får mer vokal frem.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!
    Mens er er inne på dette temaet (stopp meg om det blir feil-posting), men er denne senter høgttalaren noko å satse på?
    har prøvd den litt, og er ikkje heilt sikker endå.

Har også vore på utkikk etter ny surround reciever. Har tenkt meg ein 7.2 reciever. Nokon her med bedre kunnskap enn meg som kan anbefale noko?

Har for augeblikket ein veldig miksa samling av høgtalerar (desverre).
    -Front: Klipsch RF-62
    -Senter: Patos Lyric 202 (kanskje)
    -Sub: Cerwin vega clsc-12s
    -Surround ukjente Fischer
    -Surround back Dantax "Magic Main"

Planen er å bytte ut surr. og surr.bak til klipsch.
    Og siklar på SVS sub.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde hel ha gått for en klipsch senter da det stort sett er best å ha frontkanalene fra samme babrikant og serie. Aller helst så burde du ha hatt en RF62 til... Og brukt den til senter.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Lignende tråder

1. 2x12" + horn høyttaler. Spørsmål!
    By Sandsmark in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 04-10-2013, 19:36
  2. PA-høyttaler og forsterker
    By siggetigge in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 05-01-2012, 13:37
  3. spørsmål om subb og høyttaler integrering
    By vidarn in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-20-2011, 19:15
  4. Lav lyd i høyre høyttaler + Subwoofer spørsmål
    By laffus88 in forum Høyttalere