Piratkopier - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40

Tråd: Piratkopier

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ha kan bety veldig mye forskjellig. Jeg kan ikke si noe mer uten å vite hvordan man skriver det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Piratkopiering av kinesisk HiFi

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tror helt på dette med at kineserene piratkopierer sine egne produkter. Jeg er helt inneforstått med at Kina er piratkopilandet nr. 1, men de har faktisk (tro det eller ei) lover og regler der også. Mange av de nettbutikkene som selger de såkalte piratkopierte produktene har faktisk holdt på i en årrekke - en del til og med lengre enn de norske importørene har solgt disse merkene.
    I tillegg - hvem er det som påstår at nettbutikkene selger piratkopier, og hvem er det som tjener på å skape en frykt blandt norske HiFi entusiaster? Jo nettopp - de norske importørene.
    Jeg har selv kjøpt Cayin gjennom New York Sound (ja, navnet er håpløst, men sier man ikke at "navnet skjemmer ingen"?). De holder til i Kina, i samme land som produktene de selger er produsert i, og har holdt det gående siden 2003.
    De selger HiFi produkter fra ca. 20 forskjellige kinesiske HiFi produsenter - noen mer kjent enn andre. Fra enkelte produsenter selger de flere titalls modeller. Jeg har vanskelig for å tro at de hadde fått lov til å holde det gående såpass lenge hvis det virkelig var piratkopier de solgte. Nå er ikke jeg noen ekspert på piratkopiering og omsetning av piratkopier, men de jeg har lest om som har drevet med piratvirksomhet har drevet med det under litt mer lysskye omstendigheter.

Å la markedet oversvømmes av piratkopier vil til syvende og sist skade den opprinnelig/originale produsenten av prduktet. I hvert fall om piratkopiene er av en vesentlig dårligere kvalitet. Og jeg har til dags dato aldri opplevd at piratkopierte produkter er av veldig høy kvalitet (jeg har vært bl.a. på Kypros med min fjortisdatter som har gått bananas over "billige" Gucci-vesker etc., og de holdt ikke i mange måneder...).

Jeg tror, så kan alle andre tro hva de vil, at norske og skandinaviske importører av kinesikt HiFi (og HiFi fra andre land forøvrig) ikke helt liker den situasjonen verden har utviklet seg til, med global handel og åpenhet.
    Så kan man spørre seg om det er noe med prisene (HiFi komponenter selges hos NY Sound for ca. 50% av prisen hos norsk forhandler, og kabler for ca. 30% av prisen hos norks forhandler - moms og frakt kommer i tillegg) som bør tilsi at varselbjellene burde ringe. Vel, egentlig ikke. Tenk på det nedslagsfeltet en Kinesisk (eller en fra Hong Kong for den saks skyld) nettbutikk har som markedsfører seg mot et globalt marked, og den mengden produkter de omsetter i forhold til en norsk eller skandinavisk produsent. Mengden bør tilsi at prisene er vesentlig lavere.

Jeg har merket meg at i løpet av de siste ukene kommer det opp et spørsmål man må svare ja eller nei på hvis man er inne på sidene til NY Sound og søker enkelte merker (f.eks. Cayin). Det er om jeg er fra USA eller ikke. Grunnen til det, tipper jeg, er at importøren i et så stort land som USA har rimelig stor makt - og jeg tipper at de bruke den makten til å presse Cayin fabrikken til å få NY Sound til ikke å selge til USA - det er bare for fabrikken å true med at all handel til NY Sound blir stoppet hvis de ikke stanser salget til USA. Så stor makt tror jeg at en importør i et så stort land som USA med et såpass enormt marked har.
    Denne makten vil aldri en norsk importør ha. Jeg tipper at kineserene ser på Norge som en middels stor by.

Så hvilke midler har da en norsk importør som ser konkurranse frihandelen representerer benytte seg av for å kanalisere alt salget via deres eget salgsapparat? Ikke annet enn å skape en slik frykt for å kjøpe billige piratkoper til en dyr penge (prisen er rimelig hvis det er originalprodukter, men dyr hvis det er billige jalla-produkter).

Jeg kommer til å fortsette å handle med NY Sound, og jeg tar den risikoen det måtte representere. Fordi jeg tror at dette er originale varer, og fordi jeg som forbruker vil benytte meg av de mulighetene jeg har til å ikke støtte salgsorganisasjoner som tar seg overbetalt for sine varer og tjenester. Den måten jeg kan vise hva jeg mener om dette, og kanskje presse ned prisene på, er å handle der det er rimeligst. OK - jeg har ikke 5 års reklamasjonsrett mot fabrikkasjonsfeil. For hvis det jeg kjøper er originale varer, og det tror jeg at det er, er produktet så bra at det kommer til å vare mye lengre enn 5 år. Og da er det ikke noe risiko...

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke riktig om jeg skal hyle og skrike eller bare la innlegget ditt passere.
    det som er tydelig er at du ikke har peiling på hva det koster å drifte en import eller butikk for den saks skyld. det finnes selvsakt varer her i landet som er for dyre,det er relativt enkelt å avsløre.
    hvordan får du muligheten til høre på det produktet du vil ha ? jeg håper ikke du går på messer, eller leser blader som tester Norsik mportert utstyr.
    det du gjør er å undergrave en ellers presset bransje. eller er det ikke legetimt å tjene penger på noe ?. du burde virkelig prøve selv, å satse alt på en ide som ville glede veldig mange andre. for så å bli møtt med at du tjener penger. kansje tape hus å hjem som du hadde satt i pant. da vet jeg at "pipen ville fått en annen låt"
    fy deg....la de små dristige og entusiastiske menn/eller damer som forsøker seg, ha en liten mulighet. uten fortjeneste ville vi ikke hatt mulighet til hverken å høre på, se supertutstyr på messer, eller lese tester av utstyr som da ikke ville være tillgjengelig å låne til test.
    jeg ser at du tror jeg importerer selv, det gjør jeg ikke.
    jeg håper du arbeider på ett sted de tjener penger, uansett bransje, håper jeg du tjener lite. det burde styrke din sellføelse. om ikke, da vil jeg boikotte den bedriften. da vil du kjenne på kroppen din egen medisin.

hilsen en som er skuffet over holdningen din.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange meixing varer koster nå MINDRE eller like mye i norge som fra kina utrolig nok.
    men i et annet eksempel kostet cayin 1205 i en tid 3-4 ganger så mye fra NAT som fra ornec. hvorfor, dårlige prisforhandlinger?

de fleste vil ha det billig uansett konsekvens. f.eks tjener elkjøp utrolig lite på de populære varene, så de prøver å selge så stort kvanta som mulig.
    mange varer blir solgt med tap, mens kabler kan bli ganget med 10 fra innpris.
    variasjoner...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ha kan bety veldig mye forskjellig. Jeg kan ikke si noe mer uten å vite hvordan man skriver det.
    Jeg leste et sted at "ha" kan bety "blad" (leaf på engelsk). Yamaha betyr altså Fjellblad?

Men ON TOPIC igjen: Betyr det jeg leser på Shanling's hjemmesider at Ornec kan ha ugler i mosen?

Newcomer Mr.Xindak sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Har importert en Cayin D1205.1a + en Xindak xa6950 + Xindak Muse deluxe cd spiller fra Ornec. Alt fungerer 100%. Jeg kan ikke forstå hvorfor Norske importører tredobler prisene før vi kjøper. Hadde de tjent mindre med lavere kalkyle?, nei det tror jeg ikke. Mange kunne tenkt seg å prøve flere produkter men det koster for mye.
    Jeg tror prisnivået henger igjen fra gamle dager før internett. Nå kan man bare sjekke priser i Norge og utlandet så ser man jo hva som lønner seg.
    Det er faktisk varer som er like rimelige i Norge så det må jo kkunne la seg gjøre og drive med litt lavere fortjeneste.
    Jeg sparte i overkant av 15000,-Nkr. på å handle fra Ornec.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til Swans

Jeg har importert en del selv, og kjøpt en del i butikk. Poenget mitt er ikke at jeg ønsker at alle skal importere selv, men at det skal være opp til hver enkelt å velge hva man vil. Jeg blir bare litt frustrert når man må ty til skremselspropaganda for å få stopp på egenimport - jeg tror nemlg ikke noe på at de produktene jeg har er piratkopier.

Jeg tror at det bestandig vil være en majoritet av oss HiFi entusiaster som kommer til å handle i butikk. Ikke fordi man er redd for piratkopier, men fordi man ønsker den tryggheten en butikk representerer (ref. kjøpsloven), og fordi man ønsker den hjelpen og den servicen man får i en butikk. På samme måte vil det bestandig være et mindretall som importerer selv.
    Mener norske importører og forhandlere at egenimport er en trussel mot deres virksomhet, foreslår jeg at de ser på hvordan de kan utkonkurrere egenimport på en real måte. Pris er naturligvis et virkemiddel. Hadde prisforskjellen vært litt mindre (f.eks. 20-25% og ikke 50%+) hadde det ikke vært tvil om hvor jeg ville ha handlet. Og hvis de som driver med egenimport representerer en så stor del av markedet at de utgjør en trussel, vil jeg tro at ved å tilnærme seg prisene noe ville man ha fått hele markedet til å handle hos lokal forhandler.

For min del var det et enkelt regnestykke - skulle jeg ha kjøpt mine komponenter i Norge måtte jeg enten ha kjøpt brukt, eller kjøpt noe som er langt dårligere enn det jeg sitter med i dag. Med hus, kone, hund og 3 barn hadde jeg rett og slett ikke hatt råd til å betale det som forlanges for mine komponenter i en norsk butikk.

Tankegangen din minner litt om bøndenes - de har i alle tider presset på for å sette skyhøye tollsatser på jordbruksvarer fra utlandet, slik at man kan dyrke dyrt og dårlig i landet vårt uten å være redd for konkurranse fra utenlandske jordbruksprodusenter. Resultatet av det er at vi forbrukere ikke har noe valg, men må kjøpe dyre og dårlige produkter. Norge er faktisk ikke egnet til å dyrke hva som helst.
    Bare for å ha sagt det; Jeg vil ikke bøndene til livs, og jeg ønsker heller ikke at diskusjonen skal avspore helt. La politikk være politikk og lyd være lyd.
    Det er tross alt musikk og lyd som interesserer oss. Det tror jeg at vi alle på dette forumet har til felles. Det jeg mener med mitt synspunkt er at alle ønsker å få mest mulig ut av surt opptjente og oppsparte penger, og vi legger alle vekt på forskjellige ting når vi skal handle.

Et eksempel på det jeg mener med at enkelte importører tar seg godt betalt, er høyttalerkablene jeg har kjøpt og importert selv fra Kina for noen uker siden. Kablene er fra Xindak, og jeg har betalt kr. 540,- for disse. Frakten var 0, siden jeg bestilte kablene sammen med en del andre tunge varer. I prislisten til den norske importøren, der de forøvrig reklamerer med at de har senket prisene med 35%(!), koster disse kablene kr. 1600,-.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hyggelig å høre at synet ditt var mere sammensatt en det inntrykket jeg satt med etter forige innlegg. da fikk jeg fram den reaksjonen jeg håpet på. med litt mere information var vi jammen enige gitt:wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg leste et sted at "ha" kan bety "blad" (leaf på engelsk). Yamaha betyr altså Fjellblad?
    Kan godt være. Men jeg må nesten se hvilke tegn det skrives med for å vite betydningen. Japansk har få lyder, så mange ord uttales tilnærmet likt selv om de har helt forskjellig betydning.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank Zappa
    Et eksempel på det jeg mener med at enkelte importører tar seg godt betalt, er høyttalerkablene jeg har kjøpt og importert selv fra Kina for noen uker siden. Kablene er fra Xindak, og jeg har betalt kr. 540,- for disse. Frakten var 0, siden jeg bestilte kablene sammen med en del andre tunge varer. I prislisten til den norske importøren, der de forøvrig reklamerer med at de har senket prisene med 35%(!), koster disse kablene kr. 1600,-.
    Hvor kjøpte du de? Såvidt jeg kan se i listen til Audiofoni, må de være FS-1 i 2x2,5m. De koster vel $149 hos New York Sound?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xindak høyttaler kabel - svar til fhI (eller fh1)

Jeg tror at det er bi wiring varianten av FS-1 som koster 149,- - den enkle varianten koster 74,50. De har nemlig to varianter av denne høyttalerkabelen, og det kan jo stemme at bi wiringen koster akkurat dobbelt så mye som den enkle siden det er dobbelt så mye kabel i denne. Med den kursen som var da jeg bestilte kablene kom de på ca. 540,- NoK. Det var kanskje litt dårlig å sammenlikne disse siden jeg er usikker på hvilken variant som selges til 1600,- hos den norske importøren. Men uansett - jeg kjøpte strømkabler og signalkabler fra Xindak hos NY Sound også, og for disse betalte jeg 1/3 av de prisene som står oppført hos norsk importør. Jeg antok dermed at det var den enkle varianten som var oppført hos norsk importør til kr. 1600,-.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer tydligvis en del. Digitalkabelen DC-1 koster 400,- hos Audiofoni, og $55(ca 350,-+frakt/mva) hos NY Sound. Man må altså sjekke litt før man bestiller noe.

Frode

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kan godt være. Men jeg må nesten se hvilke tegn det skrives med for å vite betydningen. Japansk har få lyder, så mange ord uttales tilnærmet likt selv om de har helt forskjellig betydning.

Ride On GSX-R! Poor English Edition :-)

First character 'YAMA' means a mountain. Next character 'HA' means a leaf or leaves. So, YAMAHA means 'mountain leaves' in Japanese.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xindak fra NY Sound

Helt enig med fhl - og det er jo litt av poenget mitt - at man skal sjekke litt rundt før man handler. Det gjelder uansett om man handler fra utlandet eller i Norge. Selv bestilte jeg kablene fra NY Sound uten å vite at de var å få kjøpt i Norge i det hele tatt (jeg vet ikke om de var å få kjøpt her i landet på den tiden heller). Prisene hos den norske importøren kom jeg først over etter at jeg hadde importert kablene selv. Det kostet ikke meg noe ekstra med frakten siden jeg fikk kablene sendt sammen med en forsterker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen Hi-fi bransjen er det ikke noe nytt med fake produkter.
    For noen år siden leste jeg (tror det var i High Fidelity) om at det ofte ble produsert fake produkter i Asia som feks heter Kenwodd, Soni, Jamaha, Tekniks...
    Navn som til forveksling lik mere etablerte merker.

Tror på lik linje det også finnes produsenter som lager produkter med samme navn, for å utnytte trender i markedet bare for å tjene penger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank Zappa
    Jeg tror at det er bi wiring varianten av FS-1 som koster 149,- - den enkle varianten koster 74,50. De har nemlig to varianter av denne høyttalerkabelen, og det kan jo stemme at bi wiringen koster akkurat dobbelt så mye som den enkle siden det er dobbelt så mye kabel i denne. Med den kursen som var da jeg bestilte kablene kom de på ca. 540,- NoK. Det var kanskje litt dårlig å sammenlikne disse siden jeg er usikker på hvilken variant som selges til 1600,- hos den norske importøren. Men uansett - jeg kjøpte strømkabler og signalkabler fra Xindak hos NY Sound også, og for disse betalte jeg 1/3 av de prisene som står oppført hos norsk importør. Jeg antok dermed at det var den enkle varianten som var oppført hos norsk importør til kr. 1600,-.
    heh. vel har du kjøpt "single" så har du bare en høyttaler, derfor er prisen halve
    det finnes bare en av hver. og kabelen har kostet rett oppunder 1000kr alltid uten frakt og moms. 1600 fra audiofoni er en utrolig bra pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til Einis

Feil!
    Jeg sjekket med NY Sound før jeg bestilte, og "single" betyr ikke en kabel, men et kabel-par. Det var også det jeg mottok - ett par med FS-1 høyttaler kabler til $ 74,50.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står tydelig på nettsiden:

"Introduction
    Length: 2.5 Meter
    QUANTITY: SINGLE
    Other: The length can be made as your requirement"

"Introduction
    Length: 2.5 Meter
    QUANTITY: 1 PAIR
    Other: The length can be made as your requirement"

hvorfor tror du signalkablene også selges som single da til nøyaktig halve prisen? har de halvparten så mange ledere? da hadde de ikke fungert...
    på nettsiden til xindak finnes ikke desse halve valgene, eller noen andre plasser... single betyr EN, pair betyr et par kanskje han var snill og gav deg en gratis....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aller siste svar til einis vedr. Xindak FS-1 høytt.kabler

OK - jeg har funnet frem spørsmål til og svar fra NY Sound vedr. "single" høyttaler kabler:

From Customer Support On Mon Nov 20 20:05:08 EST 2006
    Dear customer A pair. Thank you. Lily

On Mon Nov 20 07:41:49 EST 2006:
    Dear Lily, Please adv. if the speaker cables comes in a pair (1 pcs. = 1 for left channel + 1 for right channel), or if I have to buy two pcs. in order to cover both left and right channel. Thanks and regards.

Hvis du fremdeles mener at de kommer enkeltvis, er du naturligvis i din fulle rett til det. Jeg mottok i hvert fall et par og betalte $ 74,50. Mulig at jeg får ekstra god service der...

Ellers er vel dette litt i ferd med å spore av - det begynte med piratkopiering, og jeg skrev i mitt innlegg at jeg ikke tror at mine produkter er piratkopier, eller at den nettbutikken jeg har handlet med selger piratkopier og en del til. Om jeg betalte det ene eller det andre er vel strengt tatt uvesentlig, hovedsaken er at jeg kjøpte der jeg kjøpte fordi jeg etter å ha veid forskjellige kriterier opp mot hverandre kom til at det var det alternativet som passet meg - jeg ga avkall på en del positive ting som en norsk forhandler kan tilby mot å få varene til en pris som passet mitt budsjett. Slike avveininger må man ta hver gang man skal gjøre en såpass stor investering, og finne ut hva som passer hver enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The New Product Validation Assistant (PVA) System

Ser at Xindak er klar over problemet, og har lansert et system for å avdekke slike piratkopier. Noen som har testet det?

News & Events

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •