Hva skiller en rimelig, dyr og rådyrt effektrinn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skiller en rimelig, dyr og rådyrt effektrinn?

Hei

Ja, som tittelen sier?
    Slikt jeg ser det, så er blant annet THD en faktor som er bedre/lavere på ett dyrt trinn, men så langt jeg kan forstå er det umlig å høre forskjell på alt under 1%, så da har forskjeller som 0,008 og 0,002 lite å si.
    Når det kommer til klasser, A, B, AB, D, så forstår jeg det slik at klasse A er de eneste som spytter ut samme sinuskurve som kommer inn, så vist jeg leser det riktig, vil en klasse A gi best lydkvalitet, selv om de blir varme som fy.

Jeg forstår også at en 600W er dyrere enn 200W, det er logisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1% THD kan du fint høre. THD er en ganske meningsløs måleenhet. Man må vite hvordan HD spekteret ser ut for at det skal være matnyttig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet at 1% og over kan man fint høre, men ikke forskjellen på 0,008% og 0,005%

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iSvein Vis post
    Hei

Ja, som tittelen sier?
    Slikt jeg ser det, så er blant annet THD en faktor som er bedre/lavere på ett dyrt trinn, men så langt jeg kan forstå er det umlig å høre forskjell på alt under 1%, så da har forskjeller som 0,008 og 0,002 lite å si.
    Når det kommer til klasser, A, B, AB, D, så forstår jeg det slik at klasse A er de eneste som spytter ut samme sinuskurve som kommer inn, så vist jeg leser det riktig, vil en klasse A gi best lydkvalitet, selv om de blir varme som fy.

Jeg forstår også at en 600W er dyrere enn 200W, det er logisk.
    Det er ingenting som er "logisk" her. Watt i seg selv er ikke spesielt dyrt. 10 av det mange kaller "kvalitets-Watt" kan godt være dyrere enn 600 "vanlige Watt". Skal du ha billige Watt: kjøp deg en varmeovn. Men jeg regner med at du skal spille musikk, og da snakker vi om evnen til å få frem sjelen i musikken. I ditt anlegg, med din smak, med ditt lyttenivå. Klasse A KAN gi bedre lyd - men det er ikke noe "logisk*" her heller. Jeg har hørt klase A-forsterkere som låter ganske svampete og elendig - og hørt klasse D som låter fantastisk. Musikk er jo ikke trøtte sinuskurver - her snakker vi om smekk og dynamikk både for høye og lave frekvenser. Strømreserver til de krevende partiene. Musikalsk jerngrep. Musikalsk sjel. Noe helt annet enn Watt og THD. Det er her jeg tror man skiller klinten fra hveten - ikke i de tørre tall.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Watt" er bare et tall uten mening

Og har fått Aha opplevelser med Klasse A effekter.
    Har 3 stykk Klasse A som står her laget av Lauvland. 2 stykk "2*70w" og 1* "2*140w" har myye mere strømreserver en som så

Etter min mening har signalkilde, pre og høytalere mere påvirking av lyden en effekten

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vet også at alt henger sammmen
    Men, hva gjør at en 2*150W fra en produsent koster si 8000kr, mens en 2*150 fra en annen kan koster 15000, det er det jeg lurer på.
    Kvaliteten på kondensatorer?
    Kvaliteten på spolene?

En annen ting jeg tror spiller inn er stabiliteten når motstanden forandrer seg, den er så vidt jeg vet aldri konstant.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iSvein Vis post
    Ja jeg vet også at alt henger sammmen
    Men, hva gjør at en 2*150W fra en produsent koster si 8000kr, mens en 2*150 fra en annen kan koster 15000, det er det jeg lurer på.
    Kvaliteten på kondensatorer?
    Kvaliteten på spolene?

En annen ting jeg tror spiller inn er stabiliteten når motstanden forandrer seg, den er så vidt jeg vet aldri konstant.
    Search me....

En god venn av meg kjøpte nettopp et effekttrinn på 2x150W til rundt 100.000 kroner. Hifi-gærn er bare forbokstaven - men det er hans problem. Jeg har fått gleden av å høre det nye oppsettet hans - og bakoversveis er bare forbokstaven. Jeg kan ikke forklare det, men det er noe helt annet. Noe HELT annet. Ligner ikke på noe til 15.000 kroner. Ligner ikke på noe til 50.000 kroner heller - ikke av det jeg har hørt. Det blir kan hende litt som å spørre hvorforfor er det forskjell på Lada og Porsche - det bare ER sånn..... Jeg tror det blir litt fånyttes å lete etter enkeltparametre som kan forklare det - det er heller et spørsmål om en helhet som vi ikke forstår fullt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lurer jeg på om du hadde hørt samme oppsett på ett annet effektrinn før det nye og om du viste prisen på det før du hørte det.
    Vet man prisen kan man forvente seg å høre forskjell, ergo gjør man det.

Jeg tror mer på at er det forskjell, så kan det forklarers hvorfor.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er for enkelt å skylde på at "man vet prisen". At forskjell kan forklares, er jeg helt med på - jeg er bare ikke den rette til å forklare det. Jeg tror imidlertid at Watt, THD og slike traurige parametre ikke er egnet til å forklare forskjellene.

Hjemme hos meg har jeg oppgradert fra 10.000 kroners effekttrinn til 40.000 kroners effekttrinn - og det er ikke spørsmål om nyanser - men om store kvantesprang. Lett å høre - f.eks. hørtes et Lyngdorf SDA2175 til i overkant av 10.000 kroner i nypris ganske blekt og dvaskt ut sammenlignet med et Krell KAV 150a effekttrinn med en nypris på over 30.000. Eller et par BelCanto monoblokker til nærmere 30.000 kroner som fikk det til å sprudle på en helt annen måte enn et lite Jeff Rowland 102 effekttrinn.

Broren min var innom ved den siste oppgraderingen - og hans kommentar var noe i retning av "hva f... har skjedd her...". Han visste ingenting om det på forhånd.

Det ER forskjeller - men hvorfor? Ja, si det.......

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mange tilfeller er det bare prisen som skiller. Pris alene er ingen garanti for kvalitet og pris brukes som salgsargument. Ligger en Edge forforsterker til 300k på brukten. Jeg hadde ikke rørt den uansett hvor rik jeg var.

Men det er forskjell på kvaliteten på forsterkere ja. THD alene forteller lite. Man må se på flere målinger. Crossover forvrengning er nok den verste hørbare forvrengningen.

Noe særlig bedre enn dette blir det dog ikke:
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
    Og heldigvis koster ikke den så mye heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf-B: Ja, den eneste måten å finne ut om det er forskjell er blindtester, for man skal heller ikke undervurdere placebo effekten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100.000 på forsterker, likevel sitter man der med en gedigen passiv brems i høyttaleren som potensielt alvorlig påvirker forsterkeren beste egenskaper. sku likt å hørt samme oppsett konvertert til aktiv drift med billige forsterkere, fort gjort at den dyre forsterkeren blir redusert til en dørstopper

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    I mange tilfeller er det bare prisen som skiller. Pris alene er ingen garanti for kvalitet og pris brukes som salgsargument. Ligger en Edge forforsterker til 300k på brukten. Jeg hadde ikke rørt den uansett hvor rik jeg var.

Men det er forskjell på kvaliteten på forsterkere ja. THD alene forteller lite. Man må se på flere målinger. Crossover forvrengning er nok den verste hørbare forvrengningen.

Noe særlig bedre enn dette blir det dog ikke:
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
    Og heldigvis koster ikke den så mye heller.
    Hva mente du: At crossover forvrengning er den som er lettest å høre eller den vanskeligste?

Imponerende data på den NC400. Utgangsimpedanse på typ 0.1mohm. Det gir jo en dempningsfaktor på vanvittige 8000 mot 8 ohm. Holder god kustus på elementene, det er iallefall sikkert og visst. Må kompletteres med et godt powersupply også da. Ofte dette som er begrensende faktor for kvaliteten i multikanals forsterkere og receivere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B Vis post
    Search me....

En god venn av meg kjøpte nettopp et effekttrinn på 2x150W til rundt 100.000 kroner. Hifi-gærn er bare forbokstaven - men det er hans problem. Jeg har fått gleden av å høre det nye oppsettet hans - og bakoversveis er bare forbokstaven. Jeg kan ikke forklare det, men det er noe helt annet. Noe HELT annet. Ligner ikke på noe til 15.000 kroner. Ligner ikke på noe til 50.000 kroner heller - ikke av det jeg har hørt. Det blir kan hende litt som å spørre hvorforfor er det forskjell på Lada og Porsche - det bare ER sånn..... Jeg tror det blir litt fånyttes å lete etter enkeltparametre som kan forklare det - det er heller et spørsmål om en helhet som vi ikke forstår fullt ut.
    Kan jeg spørre hva slags effekttrinn på 2x150w kompisen din kjøpte til 100 000,- ?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    "Watt" er bare et tall uten mening

Og har fått Aha opplevelser med Klasse A effekter.
    Har 3 stykk Klasse A som står her laget av Lauvland. 2 stykk "2*70w" og 1* "2*140w" har myye mere strømreserver en som så

Etter min mening har signalkilde, pre og høytalere mere påvirking av lyden en effekten

Tildels enig i dette.
    Høyttalerne er desidert viktigste ledd. Det er ved bytte av disse (til noe dyrere/bedre) man får de store a-ha opplevelsene.

I en lyttesituasjon med noenlunde lettdrevne høyttalere og leilighet (ikke grisehøyt volum), så er det faktisk mer å hente ved en god ekstern DAC for CD og streaming enn ved å koste på seg et svært dyrt effekttrinn. Har forsøkt flere og det er i grunn svært små innbyrdes forskjeller - også målt mot en høyt spesifisert/kraftig receiver. I påvente av ommøblering har jeg rigget ned effekttrinnet, og merker faktisk ikke til dette.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva mente du: At crossover forvrengning er den som er lettest å høre eller den vanskeligste?

Imponerende data på den NC400. Utgangsimpedanse på typ 0.1mohm. Det gir jo en dempningsfaktor på vanvittige 8000 mot 8 ohm. Holder god kustus på elementene, det er iallefall sikkert og visst. Må kompletteres med et godt powersupply også da. Ofte dette som er begrensende faktor for kvaliteten i multikanals forsterkere og receivere.
    At crossover forvrengning er den verste for ørene våre. Altså at vi er veldig sensitive for det, selv lave tall kan være godt hørbart. Dessverre måles det ikke av mange, men både klasse A og D er blottet for det.

Strømforsyningen Hypex har laget til NC400 (SMPS600) er ekstremt bra og man vel si at Hypex har knekket koden når det gjelder svitsjet strømforsyning. At en slik PSU er så og si helt immun mot sinus spenningen på nettet er jo også en fordel.
    http://www.hypex.nl/product/2012-11-...4/smps600.html

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en bakdel med Hypex som blir nevnt her det er att den spiller ikke spesielt bra. Har testet den å ble ikke veldig fornøyd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    Det er bare en bakdel med Hypex som blir nevnt her det er att den spiller ikke spesielt bra. Har testet den å ble ikke veldig fornøyd.
    Den er nøytral. Så da er du i så fall ikke fornøyd med lyden som resten av oppsettet ditt presenterer.
    Spiller glimrende hos meg og hos mange andre.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke i nærheten av detaljering og oppløsning som jeg har testet mot flere andre hi-end trinn, står seg bedre mot midrange trinn. Resten av oppsettet er meget greit så nøytalitet er ikke noe problem tvert imot.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    Den er ikke i nærheten av detaljering og oppløsning som jeg har testet mot flere andre hi-end trinn, står seg bedre mot midrange trinn. Resten av oppsettet er meget greit så nøytalitet er ikke noe problem tvert imot.
    I og med at Ncore er i bunn og grunn er en pass through forsterker som knapt påvirker signalet, så tyder da alt på de andre du har testet de imot er farget og gir en opplevelse av mer detaljer basert på det. Eller at testprosedyren din ikke holder mål og annet spiller inn. Målingene taler for seg selv her.

Hvilke andre effektrinn snakker du om forresten?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 07-13-2010, 22:22
  2. effektrinn til rf-82
    By dancemainia in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 25
    Siste melding: 10-12-2008, 22:20
  3. Svar: 4
    Siste melding: 01-31-2008, 09:57
  4. Rådyrt sommervær
    By Ambings in forum Generell chitchat