Hva skiller en rimelig, dyr og rådyrt effektrinn? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå var det ikke raslingen med sablene som var det viktigste for meg. Det er langt viktigere for meg å forstå momentene enn å motsi dem. Hvis det oppstår en terminologi i (HiFi) brukermiljøene som fagmiljøene (produsentene) ikke skjønner, så er mye gjort med å få en forståelse av terminologien (omsatt i teknikk i neste omgang).

Som lydmann som kommer fra PA og studio, må det sies at det til tider virker absurd det som det snakkes om i HiFi. Ta f.eks. kabler, hvor jeg aldri har fått hverken en faglig eller en teknisk redegjørelse for en del av de "sannheter" som traverserer i HiFi-miljøer. (Nok om det. Vil ikke starte en kabeldebatt her.) Men uansett må da visselig være ekstremt små marginer og varianser det snakkes om på en del av utstyret. Og for å være helt ærlig, en god dose vilje og ønsketenkning til å høre forskjeller vil jeg tro.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert oppleves for mange som små forskjeller på en del av utstyret, men de av oss som har jobbet mange år med hi-fi eller hatt det som hobby er nok også noe bedre trent til å skille forskjellene. for å få god lyd handler det ikke så mye om tekniske redegjørelser eller måledata, men å teste ut utstyr som man setter sammen til god lyd. Hva som er god lyd er det kun du som bestemmer. De forskjellige produsentene lager utstyr med forskjellig sound for att samtlige kan finne noe man liker.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå kunne det nesten høres ut som jeg ikke har peiling... Poenget mitt er: alt hørbart er målbart. Det ligger fysisk og teknisk forklaring bak. Som både lydmann og fagmann er jeg er interessert i de tekniske forklaringene som ligger bak. Noe som ofte glimrer med sitt fravær i HiFi dessverre. (Bilbransjen er f.eks. mye mer transparent sånn sett.) Og med den tekniske kunnskapen, kan man gjøre de riktige valgene for å finne gromlyden, ikke bare rådløs prøving og feiling. Spørsmål som hvorfor låter denne bedre enn den f.eks.

*edit* Hvis ikke bransjen tåler å bli belyst på en teknisk måte, er jeg redd at vi fort beveger oss inn i snakeoil og wanna-believe. (Fordi det finnes utvilsomt elementer av dette i bransjen.)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har dessverre aldri klart å lese meg til god lyd fra tekniske forklaringer eller måledata på utstyr, det som er best på papiret låter ikke på langt nær alltid best, og en del av utstyret har nærmest identiske data men låter dog forskjellig . Det samme kan jeg forøvrig si om bil, hjelper meg lite att den innehar gode spec hvis jeg ikke liker måten den kjører på. Jeg er nok redd att prøving og feiling er det eneste alternativet hvis du ikke har en god kompis med meget god kompetanse på matching av utstyr som vet akkurat hva slags lyd du vil ha.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjoner og målinger er på ingen måte en forutsetning for god lyd, og det er heller ikke en forutsetning for å lytte på et anlegg. Det er ikke det jeg sier. Når jeg er ute å skrur livelyd på en konsert eller tuner et hjemmekinoanlegg, er det bare det man hører og opplever som er viktig, ikke tekniske data. Hvis jeg skal bygge en forsterker, er det særdeles interessant å sette ord på hva man ønsker og hva dette omsettes i tekniske termer og det var det jeg mente med spørsmålene mine.

I forhold til det orginale spørsmålet om hva som skillen et rimelig dyrt og et rådyrt effekttrinn, så tror jeg nok en sammenligning til bilbransjen er nødvendig. Hva skiller en dyr Audi og en Ferrari? Får man en 10 ganger bedre bil om denne er 10 ganger dyrere? Jeg tror dette kommer an på hvordan man definerer bedre. Får 10 ganger bedre teknisk bil? Neppe. Men eieren får nok en langt bedre følelse og opplevelse i en Ferrari enn i en Audi. Hvorfor? -- Jeg tror samme analogi også gjelder i highend HiFi.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    @orso: Vises ikke intermodulasjonsforvreningning på THD da, eller misforsto jeg deg? Den skaper jo en forvrenging, og dermed et overharmonisk spekter som THD målingen vil ta ut?
    Crossover forvrengning vises ikke på en THD. I bunn og grunn er THD uten mer spesifikk data ganske meningsløst i grunnen.
    Enkle tall som "100 W i 8 ohm, 0,01 % THD+N" er ganske meningsløse. Det første jeg ser på er hva som ikke sies. For eksempel, hvis det ikke sies noe om testbetingelsene kan man godt være litt skeptisk. En spec som "minst 100 W kontinuerlig pr kanal i 8 ohm med mindre enn 0,1 % THD+N fra 20 Hz til 20 kHz, målt med 80 kHz båndbredde og begge kanaler drevet" sier i det minste litt.
    Jeg vil helst se kurver for hvordan forvrengningen endrer seg med frekvens og effekt i forskjellige impedanser, helst også sammensetningen av forvrengningsspektrumet ved ulike effekter og intermodulasjonsforvrengning med forskjellige kombinasjoner av testtoner.
    Når det gjelder crossover forvrengning så begraves den i annen støy og må måles på en annen måte.
    You see the situation with crossover distortion is that the % distortion increases with falling signal level. This is exactly why it is so audible since this is directly opposite to our hearing.

One could therefore not see crossover distortion by looking at THD as the signal level goes lower, which is a typical measurement. The problem is that virtually all of these THD versus level measurements are THD + noise. When this is the case, the rise in THD at lower signal levels is actually the noise and NOT the distortion, but it is impossible to tell which is which. So this test actually masks the real problem. One would have to track the individual harmonics of the waveform, but then the noise floor is still an issue.

Hence the measurement problem is one of noise floor and how to measure distortion products down below this floor.
    Kilde: http://www.diyaudio.com/forums/solid...ml#post1311554

De fleste forsterker påvirker signalet i mindre eller større hørbar grad. Vi må ikke gjøre oss blind på imponerende spesifikasjoner som egentlig ikke sier noe om detaljene. Hørbar forvrengning har man også fra de fleste forforsterkere og kilder. Det er også en måte for produsentene å skille seg ut lydmessig fra andre. Når produktene derimot kommer opp på et visst målemessig nivå, så vil de låte mer eller mindre identisk. Lite tyder dog på at mange produkter befinner seg der. For mange er ikke det et mål heller. Ta f.eks EC og McIntosh som har forsterkere som farger ganske betydelig.

Her en måling av en litt eldre McIntosh transistor. Avvikene vil være større med annen og vanskeligere last.
    -1010macfig03-jpg

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan man bygger bra forsterkere ligger utenfor mitt fag omeråde, det er nok konstuktører som feks Bent Holter, Knut Laulvland og Mike Bladelius bedre til å svare på. men det er nok utvilsomt billige anlegg som gir mest for pengene, men for de av oss som er hi-end entusiaster så bruker vi gladelig endel mer for litt mer ytelse/lyd så jakter vi hele tiden på det optiimale. På samme måte som noen ikke kan klare seg med Volkswagen men må ha Audi eller Ferrari.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    Hvordan man bygger bra forsterkere ligger utenfor mitt fag omeråde, det er nok konstuktører som feks Bent Holter, Knut Laulvland og Mike Bladelius bedre til å svare på. men det er nok utvilsomt billige anlegg som gir mest for pengene, men for de av oss som er hi-end entusiaster så bruker vi gladelig endel mer for litt mer ytelse/lyd så jakter vi hele tiden på det optiimale. På samme måte som noen ikke kan klare seg med Volkswagen men må ha Audi eller Ferrari.
    Det er ikke slik at pris nødvendigvis følger kvalitet. I alle fall ikke dersom lavest mulig forvrengning kan betegnes som kvalitet. Det finnes det uttalige eksempler på og noen er allerede nevnt i denne tråden.

Hvis "entusiaster" er ensbetydende med de som kjøper dyrt og tror det alltid er best, så melder jeg meg ut og har ingen interesse av å bli regnet som det. Jeg er opptatt av best mulig lyd og ikke bling faktor.

Hilsen en BMW eier.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært lite opptatt av pris men kun det som spiller best, om det koster 10 eller 100 tusen har liten betydning. Men har jo registrert i løpet av mange år og mye testting att pris har en sentral rolle for lydkvaliteten. Kan ikke huske å testet feks høyttaler eller forsterker som koster 10 som har spilt like bra eller bedre enn en til 100. Men jeg tar svært gjerne imot tips hvis dere har erfaringer av det motsatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har så mye greie på dette, så ikke skyt meg hvis dette blir svada. men alt munner ut i STRØM, og hvordan forsterkeren klarer å levere sin last i forhold til det høyttalerne krever.

Bare se på Infinity Kappa 9.2, som får selv dyre forsterkere i knestående på grunn av dette. Du kan jo ha et effektrinn til 7000(Nad c275) som yter 150watt. Det samme gjør en Dynamic Precission til 100 000. Men åpner du dem så har kanskje den billigere forsterkeren to kondensatorer på hver kanal, mens DP har 40stk! Utgangseffekten er den samme på de to(150W/8ohm) Men det er hovedsaklig hvordan den levere denne strømmen, og kontrollen på evt elementene som utgjør den store forskjellen...Kjører man høyttalere som krever strøm for å få kontroll over basselementene, vil den forsterkeren til 7 laken ikke greie å henge med...
    Så er det vel også hvor stabil den er om man halverer motstanden(4ohm), Om f.eks forsterkeren takler å kjøre ut nok strøm for å gi 300 watt per kanal. En Nad c275 klarer å drive Dali Epicon8, men det er en helt annen verden å kjøre de på DP...
    Jeg bare rabler her, for dette er intressangt, så ikke skyt en amatør er dere snill
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om det sier mest om forsterkerene eller høyttalerene?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 07-13-2010, 22:22
  2. effektrinn til rf-82
    By dancemainia in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 25
    Siste melding: 10-12-2008, 22:20
  3. Svar: 4
    Siste melding: 01-31-2008, 09:57
  4. Rådyrt sommervær
    By Ambings in forum Generell chitchat