Hva skiller en rimelig, dyr og rådyrt effektrinn? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    At crossover forvrengning er den verste for ørene våre. Altså at vi er veldig sensitive for det, selv lave tall kan være godt hørbart. Dessverre måles det ikke av mange, men både klasse A og D er blottet for det.

Strømforsyningen Hypex har laget til NC400 (SMPS600) er ekstremt bra og man vel si at Hypex har knekket koden når det gjelder svitsjet strømforsyning. At en slik PSU er så og si helt immun mot sinus spenningen på nettet er jo også en fordel.
    http://www.hypex.nl/product/2012-11-...4/smps600.html
    Må innrømme at det plutselig frister å bygge 5 kanals amp for frontrekka med individuelle PSU og amper. Finnes det noen som har laget kabinett for NC400+SMPS600? Finnes det en mindre amp til HF (for biamp) -- eller er det poengløst med biamping med NC400?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett i att effekttrinn fra merker som feks Krell, Adyton, Burmester, Bladelius, Bryston, Hegel og Pass Lab spiller mye dårligere og att min test prosedyre eller hørsel ikke holder mål, og att man bør kun se på målinger for å få best mulig lyd.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Må innrømme at det plutselig frister å bygge 5 kanals amp for frontrekka med individuelle PSU og amper. Finnes det noen som har laget kabinett for NC400+SMPS600? Finnes det en mindre amp til HF (for biamp) -- eller er det poengløst med biamping med NC400?
    Jeg har brukt kabinetter fra Modushop:
    http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php
    Jeg tror ikke uavhengig av pris du finner mer transparente forsterkere enn dette.

Passiv biamping er tull uansett da det knapt gir mer krefter. Ikke tilfeldig at det kalles "fooles biamping". NC400 driver nå uansett det meste.
    Sist endret av orso; 03-27-2014 kl 12:29

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at mange synes Classe forsterkere låter "dålig" da de ikke har en egen sound, men er veldig transparente.

Aktiv biamping er vell heller ikke for hvem som helst, da det krever mye instillinger og modifisering av høytalere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    Du har sikkert rett i att effekttrinn fra merker som feks Krell, Adyton, Burmester, Bladelius, Bryston, Hegel og Pass Lab spiller mye dårligere og att min test prosedyre eller hørsel ikke holder mål, og att man bør kun se på målinger for å få best mulig lyd.
    Subjektive tilbakemeldinger vil alltid gå i alle retninger. Det er flere som har testet Ncore mot noen av de du nevner og funnet Ncore bedre. Så hvem skal vi da høre på? Skal vi høre på deg eller en annen?

Det kan da ikke være så vanskelig å forstår at hva man foretrekker i et spesifikt oppsett vil avgjøres av en rekke faktorer. Som f.eks høyttalerne, frekvensresponsen i rommet, akustikken i rommet, annet utstyr, musikksmak osv. Det finnes sånt sett ikke en universal forsterker som vil være best i alle oppsett. Det man derimot kan vite basert på målinger er om forsterkeren tilfører hørbar forvrengning eller ikke. Så får hver og en bestemme om han ønsker det eller ikke.

For oss som har aktive oppsett hvor vi kan endre på det tonale med et tastetrykk og i tillegg jobber mye med frekvensrespons og akustikk, så vil som regel en nøytral låtende forsterker (og annen elektronikk) være det foretrukne.

Det som er sikkert er at man garantert ikke vil finne en forsterker som låter "betraktelig mer oppløst og detaljert" enn Ncore. Forvrengningen i Ncore er nemlig allerede ekstrem lav og trolig under det hørbare på alt. Den måler f.eks bedre enn både Bryston, Halcro og DP. Potensielle forbedringer i forhold til Ncore vil i beste fall være mikroskopiske og kanskje ikke hørbar i det hele tatt. For å sitere noe som blir sagt et annet sted:
    Det er rett og slett ikke noe der som skulle tilsi at disse forsterkerne tilfører noen egen lydkarakter. Glassklar er jo ikke en farge. Dette er så nær den mytiske "straight wire with gain" som noen forsterker jeg hittil har sett målinger på.
    Derimot kan det tenkes at den ikke er kraftig nok til alle høyttalere og man kan også i noen tilfeller erfarer teknisk mismatch med spesielle konstruksjoner. Det blir uansett noe annet. Det finnes Ncore moduler på 300W, men de selges ikke som DIY produkt.

Har forøvrig ingen problemer med at folk sier de ikke får god lyd med en Ncore eller en annen nøytral forsterker i et oppsett. Det er derimot tullete å skylde på forterkeren alene når den strengt tatt ikke tilfører noe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    100.000 på forsterker, likevel sitter man der med en gedigen passiv brems i høyttaleren som potensielt alvorlig påvirker forsterkeren beste egenskaper. sku likt å hørt samme oppsett konvertert til aktiv drift med billige forsterkere, fort gjort at den dyre forsterkeren blir redusert til en dørstopper
    Har ingen problemer med å høre forskjell på forsterkere til en waveguide høyttaler med sensitivitet på 95 dB. Det er wooferen under waveguiden som trekker ned følsomheten.

Holder nå på å skaffe meg en ny hornhøyttaler med topp berylliums kompresjonsdriver. Ned til 500 Hz vil følsomheten ligge rundt 110-112 dB. Skal bruke horn under 500 Hz også, men regner med det hornet vil ha noe lavere følsomhet. Blir spennende om det gjør at forskjellen mellom forsterkere vaskes ut eller blir mindre, men tviler dog på det. Jeg tror det er noe med type forvrengning som gjør at det blir hørbart uansett og kanskje enda mer på veldig gode høyttalere/drivere?

Men selvsagt enig i at høyttalerne sammen med rommet betyr aller mest. Det er veldig mange dårlige såkalte "high-end" høyttalere på markedet og mye feile oppfatninger om hva som er en god konstruksjon.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene biamping har hensikt etter min mening er når man har begresninger i forsterkeren, typisk f.eks. når strømforsyningen begynner å svekkes. Noe man ser i multikanalsforsterkere som receivere o.l. Når strømforsyningen nærmer seg begresningen i (dynamisk) strømleveranse vil man begynne å påvirke HF siden man mangler nok energi til LF. Ved å splitte ut LF+HF i to amper, kan HF-ampen få lov til å jobbe på langt lavere amplitudesving og la utgangstransistorenes jobbe i sitt mer linære område.

Biamping hjelper mao ikke særlig når de to ampene er koblet på samme strømforsyning. Signalet må også filtreres i et delefilter på signalsiden før den går inn i amp for at man faktisk skal få lavere amplitude i HF-ampen. Mange biamp-løsninger splittes jo passivt på høyttaleren, og da hjelper det lite.

Har man en amp som kan levere tilstrekkelig med strøm, så behøver man ikke biamping, nei. Og transistorene i en klasse D amp som NC400 jobber jo ikke i det aktive området, og dermed har jo de ikke problemene med ulinæritet slik man har på klasse A, AB og B.

Som sagt, denne NC400 virker veldig spennende.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke høre på noen men teste selv å dra sine egne slutninger. Men når jeg har testet på tre ulike oppsett med ca samme resultat så holder deg for meg. Men det er ingen grunn til att mange ikke skal synes den låter bra på sitt utstyr , spesielt for de med mellomklasse utstyr.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mente at passive høyttalere er fastlåst i ohms lov og koblingen begrenser hva man kan få til med gitte deler, som vil favorisere visse forsterkere. blandt annet utgangsimpedans etc.

aktivt kan man øke/senke virkningsgrad avhengig av hvor mye dypbass man vil ha ut, endre Q med linkwitz transform.. samtidig får forsterkeren en jevnere last med færre fasevinkler og resten av frekvensområdet er upåvirket om bassen tar seg en tur. men det vet du jo..
    aktive løsninger blir dyrt og evt. upraktisk for gjennomsnittskunden, lite interesant for kommersielle produsenter. så da sitter man der da med en stor passiv kasse og svindyre forsterker man ikke nødvendigvis trenger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner einis. Det med utgangsimpedanse kan være en forklaring på hvorfor noen favoriserer noe sterkt.

Det har for meg blitt for lenge siden klart at den typiske "high-end" bransjen egentlig ikke holder på med high-end lyd i det hele tatt. Men kundene lever jo i god tro......

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er high end lyd da?

+at denne diskusjonen har gått langt utover det opprinelige spørsmålet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iSvein Vis post
    Hva er high end lyd da?

+at denne diskusjonen har gått langt utover det opprinelige spørsmålet.
    Som man spør får man svar, sier nå jeg
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end er i hi-fi-sammenheng benevnelsen på produkter som besitter de nødvendige egenskapene for å lette sløret fra musikken, og trekke lytteren inn i det magiske, musikalske rom. Klassen hvor «kompromiss» er et fremmedord. Når vi snakker forsterkere, gjelder det evnen til å forsterke signalet fra lydkilden (for eksempel CD-spilleren) uten å tilføre sjenerende forringelser i det elektriske signalet, noe som ville resultert i dårligere lyd. Jo kraftigere forsterker, desto mer vil eventuell grums i musikksignalet forsterkes. En forsterker som både er kraftig og spiller rent, blir derfor dyr. Ingen snarveier må tas,

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end er i hi-fi-sammenheng benevnelsen på produkter som besitter de nødvendige egenskapene for å lette sløret fra musikken, og trekke lytteren inn i det magiske, musikalske rom. Klassen hvor «kompromiss» er et fremmedord. Når vi snakker forsterkere, gjelder det evnen til å forsterke signalet fra lydkilden (for eksempel CD-spilleren) uten å tilføre sjenerende forringelser i det elektriske signalet, noe som ville resultert i dårligere lyd. Jo kraftigere forsterker, desto mer vil eventuell grums i musikksignalet forsterkes. En forsterker som både er kraftig og spiller rent, blir derfor dyr. Ingen snarveier må tas,
    Ut fra den definisjonen ("evnen til å forsterke signalet fra lydkilden uten å tilføre sjenerende forringelser i det elektriske signalet") så vil da Hypex-en som orso henviser til være særdeles god. Den har jo enormt bra data. Hvis det så påstås at denne ikke låter bra hos noen, så må det visselig være andre egenskaper og parametre i tillegg som legges på vektskåla.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen spørsmål under som jeg håper noen, med erfaring/kompetanse kan svare på. (synsere er bortkastet tid..)

"Farger" forskjellige effektforsterkere lyden i noen stor grad? Er ikke dette forforsterkerens "jobb"?

Billig vs kostbar effekt. går ikke dette mest på kvalitet på komponenter og trafo str o.l?

Er det noen vits å bytte effektforsterkere, til en får lyskebrokk, på bakgrunn feil lydsignatur..?

Vil evt lydforbedringen også gjelde noe på lavere volum, eller er det kun at høyttalerne "klipper" på et høyere nivå

Jeg vet ikke svarene på dette, men ville bli mye mindre hodebry for meg (og sikkert andre) hvis disse spm kunne klargjøres. Hvis det lar seg gjøre da :-)
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Har noen spørsmål under som jeg håper noen, med erfaring/kompetanse kan svare på. (synsere er bortkastet tid..)

"Farger" forskjellige effektforsterkere lyden i noen stor grad? Er ikke dette forforsterkerens "jobb"?

Billig vs kostbar effekt. går ikke dette mest på kvalitet på komponenter og trafo str o.l?

Er det noen vits å bytte effektforsterkere, til en får lyskebrokk, på bakgrunn feil lydsignatur..?

Vil evt lydforbedringen også gjelde noe på lavere volum, eller er det kun at høyttalerne "klipper" på et høyere nivå

Jeg vet ikke svarene på dette, men ville bli mye mindre hodebry for meg (og sikkert andre) hvis disse spm kunne klargjøres. Hvis det lar seg gjøre da :-)
    Kan kun tale av egen erfaring. Har en Passlabs x250.5.Det er et dyrt trinn med typisk ny pris 80', selv ga jeg 35' brukt. Dette er et trinn som helt klart farger lyden i retning mørkere/fetere. Testet det mot em Hegel H200 som ble kjørt som effekt og det ver utrolig stor forskjell ! Hegel er kanskje mer korrekt men ikke min smak. Den gang brukte jeg BelCanto 1.5 som pre men skaffet en Classe CP500. Noen mener at BelCanto er en ok pre - til det kan jeg si at Classe CP500 er bare helt utrolig mye bedre...

Med erfaring nevt over er det fullt mulig å tune lyden med effekt trinn ja !

Lydforbedringen eller kanskje lydforandringen gjelder hele veien. Min Pass har stålkontroll i bassen, det er der jeg hører det best hvis jeg sammenlikner med Xindak 6950 som har en lyd som likner. Har alderi vært i nærheten av klipping, jeg gir meg lenge før jeg når noe slikt selv om jeg bor i enebolig
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vær eneste komponent fra forforsterker forsterker, cd, dac til kabler og høyttalere vil farge lyden i ulik og forskjellig grad. Men ønsker man helt forskjellig lyd signatur er som regel høyttaler bytte det enkleste. Lydforbedringen på lavt volum vil du også få, men spesielt hvis du hadde for lite effekt før. Og det det er forskjell på dyrt å billig utstyr, men husk att matching av utstyr er meget viktig.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vær eneste komponent fra forforsterker forsterker, cd, dac til kabler og høyttalere vil farge lyden i ulik og forskjellig grad. Men ønsker man helt forskjellig lyd signatur er som regel høyttaler bytte det enkleste. Lydforbedringen på lavt volum vil du også få, men spesielt hvis du hadde for lite effekt før. Og det det er forskjell på dyrt å billig utstyr, men husk att matching av utstyr er meget viktig.
    Gjør dem det? Jeg er elektronikkingeniør og er kjent med forsterkerens (og øvig lydutstyrs) indre virke. Jeg er veldig nysgjerrig på denne "fargingen" fra et teknisk ståsted.

De aller fleste moderne forsterkere og audiokomponenter har rimelig god linæritet langt utenfor det hørbare området og er dermed rimelig nøytrale (=endrer ikke lyden). Det ser man b.la. på THD-en til forsterkeren. På båndbreddesiden kan man ofte se at forsterkeren henger med opptil 100kHz, kanskje mer. Og mange forsterkere har intern tilbakekobling i forsterkertrinnet som gjør forsterkeren betydelig mer linær og strømsterk.

Så hvor kommer denne fargningen fra? Hva er farging? Hvis audioustyr er jevt over linært, må farging enten bety at man legger på et filter på signalet; At man fremhever noe og trekker noe tilbake. Eller at man forvrenger signalet. Så spørsmålet mitt er: Hva slags type farging legger slikt utstyr på og hvor vanlig er det?

Min tanke er at lydkilder og DAC-er stort sett gode og linære og nøytrale (iallefall bedre enn vår hørselsevne), det samme gjelder forsterkere på midlere volum. Men forskjeller i forsterkere vises når man trekker ut mer effekt. Intermodulasjonsforvrening som orso har nevnt, ulinæritet (forvrengning) i utgangstrinnet, forvrengning på grunn av for lite dynamisk kraft i strømforsyning. Men alle disse er forvrengninger. Er dette det som er farging?

@orso: Vises ikke intermodulasjonsforvreningning på THD da, eller misforsto jeg deg? Den skaper jo en forvrenging, og dermed et overharmonisk spekter som THD målingen vil ta ut?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    Oi! kjente den artikkelen satte meg på en tålmodighetsprøve..:-) Konklusjonen var vel at det ikke er noen 100% konklusjon?
    Synes kanskje "sverdslagene" mellom effektforsterkere og kabler har noen likhetstrekk...
    Kanskje er det slik at de forskjellige produsentene legger inn små "filtre" og annet som "farger" lyd litt i den ene eller den andre retning, slik at kundene
    hele tiden er på jakt etter den "ultimate sound". Dette er jo både fascinerende og ikke minst veldig kostnads frustrerende!
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 07-13-2010, 22:22
  2. effektrinn til rf-82
    By dancemainia in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 25
    Siste melding: 10-12-2008, 22:20
  3. Svar: 4
    Siste melding: 01-31-2008, 09:57
  4. Rådyrt sommervær
    By Ambings in forum Generell chitchat