Dobbel stereo og sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dobbel stereo og sub

Nå har jeg googlet og søkt, og søkt og googlet, men finner ikke svar. Så nå prøver jeg ekspertene her i gården.

Jeg har stue og integrert kjøkken på ca 80 kvm. Den er halvveis delt i to soner, med dansegulv og sofakrok i den ene delen, og spisebord og kjøkken i den andre. Jeg har renovert, så jeg har lagt opp til to høyttalere oppe på veggen i spisestuedelen, og to på veggen i den andre delen. I tillegg går det et rør til en sub. Jeg ønsker å ha anlegget mest mulig skjult i en reol ved dansegulvet, med PC-vifter til kjøling. Det eneste jeg ønsker meg, som skal være synlig er følgende:

En plate på toppen av reolen, som inne holder følgende: to volumkontroller (Altså en for hver sone), en bassvolumkontroll, og en inngangsvelger, samt muligens en aux-inngang.

Jeg har ingen problemer med å lodde og skru, jeg kan tom 3D-printe braketter og slikt. Det jeg lurer på er hva som bør sitte under for å gjøre dette enklest mulig, og her sliter jeg skikkelig. Snakker vi om en signalamp og to power-amps? Jeg har sett på DAC'er, miksebord og delefiltere, men det er liksom problemer som følger med alt. Jeg var inne på tanken å sende signalet gjennom noen potmetere, men da må jo volum stå på full gass hele tiden og så bare bli dempet av potmeterne, og det er ikke ønskelig.

Og til slutt: Det som er beskrevet over er drømmescenariet. Om jeg må ha noe hyllevare synlig, så er det helt ok.

Takk for at du leste!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det næremeste du kommer som jeg kjenner til er. En 2 kanals mixer.

Volumkontroll for hver sone *det er de glidebryterene.
    Bassvolumknontroll finnes på de fleste DJ mixserene. Typisk 3 vriknotter, på hver kanal.
    Inngangsvelger * det vil du somregel ha på den glidebryteren som hjelper deg ved BPM mixing. Den som er nærmest deg.

Riktig kombinasjon av de vil gi deg det du spør etter.
    Dobbel stereo og sub-images-2-jpg
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er bare av en Dj mixer....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...interessant. Jeg gjør som svenskene, og svarer med en hel masse spørsmål.

Kan den felles ned i en plate? Hva kobles den inn i? Sendes signal via denne til forsterker? Og så har man masse innganger i denne? Må forsterkeren stå på full guffe hele tiden, og så blir signalene "dempet" av denne? Hva skjer hvis jeg setter lyd i den andre kanalen, må jeg da øke totalvolumet eller er disse individuelle?

Tusen takk!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asker77 Vis post
    Hmmm...interessant. Jeg gjør som svenskene, og svarer med en hel masse spørsmål.

Kan den felles ned i en plate? Hva kobles den inn i? Sendes signal via denne til forsterker? Og så har man masse innganger i denne? Må forsterkeren stå på full guffe hele tiden, og så blir signalene "dempet" av denne? Hva skjer hvis jeg setter lyd i den andre kanalen, må jeg da øke totalvolumet eller er disse individuelle?

Tusen takk!
    Skal vi se, er lenge siden jeg jobba som DJ men basicen skulle vel være det samme.

Mikseren vil virke som en forforsterker. Den kan felles ned i en plate. De har ofte 2 linjeinganger pr kanal. så på en 2kanals mixser, så vil du kunne koble til 4 caspillere. På hver kanal så er det ofte en vippebryter som velger hvilken som er aktiv. Ut fra mikseren er det stort sett alltid rca evnt XLR så mikseren kobler du rett i effektforsterker, eller i en integrert forsterker. Forsterkeren må ikke stå på full guffe hele tiden nei, men siden du skal gjemme unna dette så kan klasse D amper være en mart valg.

En mikser har mastervolum som styrer alle kanalene ut samtidig på volum siden. Hver kanal har også sin egen volumkontroll. Stort sett alle DJ mixsere har en Crossfader som stort sett alltid er en glidebryter.

Det gjør at du kan ha master volumet på max. Og styre hver kanal med de tilhørende glidebryterene. Eller Mastervolum på maks de tilhørende glidebryterene på max ( eller på det volumet som passer) og da styre lyden mellom kildene med Crossfaderen. Om den står helt mot høyrem så er det kun kanal 2 som gir lyd ut til høyttaler. Står den på mideten så vil det kommer lyd fra begge kanalene. Står den til venstre så vil det kun komme lyd fra kanal 1.

Hver kanal har som oftest regulering av diskant, mellomtone og bass individuelt. Samt en hel del andre funksjoner som kan være morro å leke seg med. Håper du ble noe klokere....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/mi...kanals-c80598/

Mye å velge mellom.

De aller fleste er ned-fellbare.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, begge to!

Lignende tråder

1. Dobbel L26ROY sub
    By cookiemonster in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 09-24-2012, 10:01
  2. dobbel 12" eller dobbel 15"?
    By 0kriz in forum PA
    Svar: 2
    Siste melding: 11-29-2011, 23:37
  3. Dobbel DIN spiller
    By eternity87 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 0
    Siste melding: 06-30-2008, 22:18
  4. Dobbel center
    By Mithrandir in forum Høyttalere