Hjemmekino - bruke høytalere fra div stereoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino - bruke høytalere fra div stereoanlegg?

Heisann!
    Ny på forumet her!

Jeg kjøpte meg nettopp min første "ordentlige" TV (panasonic 42px80 - bruktkjøp). Tidligere har jeg bare hatt en "boks" stående i en krok…

Lurer på om jeg kan bruke mine stereohøytalere som utgangspunkt for et brukenes surroundanlegg..??

Har et par JBL lx-55 stående i kjelleren (10" bass. Tror ikke det noe spesielt gode høytalere men jeg har likt lyden i dem). Jeg har også et par billig-B&W “bokhyllehøytalere” (synes ikke disse spiller spesielt fint musikk, men...). Kan JBL være fronthøytalere, og B&W være bakhøytalere i et surround-anlegg?

Jeg har en Acurus A250 effektforsterker som jeg har brukt på JBLene. Og jeg har også en integrert forsterker-greie fra Kenwood stående.

De innebygde høyttalerne på Panasonic-tven, vil de kunne fungere som senterhøytaler, eller blir dette jalla?
    Eller hva med å kjøpe en slik senterhøytaler (proson c55): http://www.finn.no/finn/torget/annon...lderId=3182175 ?

Jeg trenger jo uansett en slags reciever, og evt en blue-ray spiller. Noen råd? Lavbudsjett!

Hva med denne recieveren (Onkyo HT-R538, med hdmi): http://www.finn.no/finn/torget/annon...lderId=3182175

Eller en blue-ray spiller med integrert reciever – hvis dette finnes? Kostbart?

Internett-tilkobling direkte i anlegget hadde vært flott, men ikke nødvendig. Jeg kan jo koble til PCen.

Alternativet er å kjøpe en brukt alt-i-ett løsning, f.eks LG HX-906.

Takker for råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem å kombinere de frontene du har og bruke de b&w som bakhøyttalere. Det som kan være kinkig, er å finne evt en senter med samme lydsignatur som frontene. Helst burde du ha sett på en JBL senter(mulig du finner en brukt) Ikke så nøye om det er samme modell, da lydsignaturen vil ligne uansett hvis du kjører jbl som senterkanal også.
    Å bruke tv som senter vil nok fungere heller dårlig. På surroundreciversiden, så er det to ting du bør tenke på om du kjøper brukt:

1 At den har HDMI- Dette er veldig viktig i dag med tanke på å gjøre det enkelt å koble f.eks blu-ray o.l.
    2 At den har pre out for front -om du fortsatt ønsker å kjøre den effektforsterkeren på frontene.

Hvis du bare skal kjøre surroundreciver uten effektforsterker, er det selvfølgelig ikke så nøye. Bare husk at en rimelig surroundreciver alene neppe gir deg så mye lyd som den effektampen du har.

Vil også uansett anbefale deg å kjøpe komponenter slik du tenker-gjerne brukt istedetfor et ferdiganlegg ala LGn du sikter til...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Kløfta
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...earchQuery=Jbl

Her er en senter til salgs. Står til høystbydende men han får neppe mer en 500 for den.
    Styr for all del unna de "ferdig" anleggene da disse ofte er av dårlig kvalitet både når det kommer til tilkoblingsmuligheter og lyd.
    Hdmi er et must hvis du skal kjøpe ny forsterker. Hvis du i tillegg skal bruke den effektmodulen du har må du ha en forsterker med pre-out. Da må du mest trolig opp noen hundrelapper hvis dette er noe du ønsker.
    Men det du refererer til blir du helt sikkert fornøyd mend hvis du ikke har hatt noe før
    Ikke alle begynner med det råeste utstyret i markedet. Men når du først blir bitt så er du i gang
    Lykke til!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd og link Zleepyme og Stianforbord!
    Det tok litt tid før jeg så svarene deres - fikk ikke varsling på epost. Trodde jeg hadde hukket av for epostvarsling, men noe gikk vel galt. Noen med samme erfaringer? Tips til hvordan dette fikses?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pioneer-reciever: http://www.finn.no/finn/torget/annon...lderId=3182175, har divers hdmi-kontakter: http://www.hjemmekino.no/Productinfo...?specs=true#/0.
    Hva er egentlig "hdmi- monitorutgang"? (den har ikke "hdmi-utgang", men "hdmi- monitorutgang". Samt 3 hdmi inn).
    Ser at denne ikke har platespiller-inngang. Skulle gjerne hatt dette! Er det uvanlig på surround-recievere?
    Men den har jo pre out ihvertfall.
    Ser veiledende pris er relativt lav, så dette er vel ikke en reciever av øverste klasse...

Tar litt tid å bli kjent med alle nye begreper - og ikke minst hva jeg trenger, og ikke trenger;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt surrete nær det gjelder hdmi versjoner. Holder det med 1.1, eller bør det være 1.4 eller 2.0 for å utnytte blue-ray og signaler fra PC??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Kløfta
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.3 ved vanlig Blu-ray og 1.4 hvis du skal se 3D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler...

Jeg har et par Tara Labs phase III - kabler liggende. Tenkte at disse kunne være brukenes som kabler for fronthøyttalerne. Disse består av 4 (pos) + 3 (neg) ledere á ca 0,8mm2. De er ca 2m lange. Funker disse greit til JBL-ene?
    Jeg leser bl.a på dette forumet (http://avforum.no/forum/showthread.p...r-til-surround) at det anbefales min 2,5mm2 kabler for bakhøyttalerne. Trenger ca 10m per høytaler. Tenkte å kjøpe på clas ohlson. Er disse i 2,5mm2 et greit valg: http://www.clasohlson.com/no/H%C3%B8...FC/Pr490223005 ??

Jeg har også et par lengder med no-name kabler, trolig fra HiFi klubben. Disse består av 2 + 2 ledere á ca 0,8mm2. Isolasjonskappa på disse er relativt tykk, og det virker som det lagt inn en tynn metallfilm i kappa, men har ikke peiling på kvalitet på disse. Hva mener dere, bruke disse til senterhøyttaler, eller er de for tynne??

Forresten så kjøpte jeg meg JBL-senteren som det ble linket til lengre oppe - takk for tips! Og jeg fikk tak i en reciever, Yamaha RX-V767, med hdmi og pre-out, samt platespillerinngang:-). Og en blue-ray, LG BD390 (med nettverkspiller).

Morro;-)

Lignende tråder

1. Bruke senter høytalere som front opp sett
    By bammers in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 03-05-2011, 22:44
  2. Bruke 5:1 pc høytalere på Tv, fungerer det?
    By Skogslik in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-01-2009, 01:21
  3. Jeg har 10 000 å bruke på nye høytalere.
    By chin in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-31-2008, 18:48
  4. Bruke ledige kanaler til front høytalere?
    By octane in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 03-09-2008, 15:39
  5. Kombinert hjemmekino/stereoanlegg - teknisk løsning?
    By Trumpetguy in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 12-22-2005, 13:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •