Hvilken måte er best å koble opp alt utstyret på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken måte er best å koble opp alt utstyret på?

Hei

Er rimelig "Dum" når det gjelder HIFI og slikt. Men har til nå gjort noe som butikk selgerne mener er feil.

Jeg har pr i dag. En Samsung Led TV.

Jeg har Altibox PVR dekoder, et Sony 2:1 anlegg og en Xbox.

Til nå har jeg koblet alt opp ved å plugge alt jeg har inn i Sont Hjemmekino systemet. Altså Xbox og Altibox og videre fra Sonyen til TVen. Slik at det kun går 1 HDM til TVen.

Men når jeg går i butikken sier alle at jeg bør endre på dette. De mener jeg bør koble alle HDMI direkte inn i TVen og i tillegg legge en optisk kabel mellom Sony og TV.

Hvordan blir det med alle HDMI direkte inn i TVen. De mente at TVen har såpass mange HDMI inganger og er såpass rask at jeg bør gjøre det på den måten.

Hva er best?

mvh

Elruts

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne hva slags gevinst du skulle ha av å gjøre som butikken sier. Så lenge ikke Sony-anlegget "tuller" med hdmi-signalet på noen måte så synes jeg din løsning høres mye bedre ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Akkurat. Eneste jeg har irritert meg over er at stemmen på bildet og lyden av og til blir forsinket i forhold til hverandre. Men det skal vel bare en optisk kabel klare å gjøre noe med?

Elruts
    Sist endret av sturlek; 02-28-2014 kl 10:36

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunnen til at det evt vil hjelpe å kjøre lyden tilbake fra tv'en til anlegget i en optisk kabel er hvis tv'en forsinker bildesignalet pga bildeprosessering e.l. Hvis den da forsinker lydsignalet tilsvarende før den sender ut på den optiske kan det tenkes at det hjelper på synkingen. Hvis tv'en din har "game mode" eller tilsvarende kan du prøve å skru på dette. Det skal føre til mindre forsinkelse fra signalet kommer inn til tv'en og at det havner på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Flott..Da prøver jeg med en Optisk kabel. Det skal vel kanskje i utgangspunktet ikke gjøre noe verre. Heller motsatt. Så kjører jeg bare kablene som før da siden det ikke har noe å si.

Takk for hjelpen.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som også er en fordel med alt tilkoblet tv og bruker optisk inn til reciever/dac/integrert, er at du vil få et galvanisk skille mellom lyd-delen og de andre komponentene.
    Det kan være en stor fordel lydmessig å få isolert komponentene på dette viset. Det er veldig lett å få inn støy via jord enten fra det elektriske anlegget eller fra andre komponenter.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Så mener at jeg bør koble alt til TVen da? Med en optisk kabel til Sony 2.1 anlegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Det som også er en fordel med alt tilkoblet tv og bruker optisk inn til reciever/dac/integrert, er at du vil få et galvanisk skille mellom lyd-delen og de andre komponentene.
    Det kan være en stor fordel lydmessig å få isolert komponentene på dette viset. Det er veldig lett å få inn støy via jord enten fra det elektriske anlegget eller fra andre komponenter.
    Det stemmer hvis problemet er en jordløkke som lager støy, men her var vel problemet at lyd og bilde ikke er i synk, og det har antagelig lite med evt jordproblemer å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta også å sjekk om evt tv har instillinger for forsinkelse av lyd. Vet en del modeller har denne funksjonen.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ja min TV har denne muligheten. Men så er er litt av problemet at det er ikke alltid Lyd og bilde tuller. Men veldig ofte. Så hvis jeg endrer instillinger her så vil det være bra store deler og dårlig di gangene det normalt er bra. hehe.
    Så det er derfor jeg er litt i tvil.
    Jeg bør nok uansett få en optisk kabel for å sikre meg at lyden blir riktig. Men så var det alle HDMI til TV eller gjennom 2.1 Anlegget fra Sony.

Elruts

Lignende tråder

1. Beste måte å koble opp sub?
    By kRisi in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 08-29-2011, 18:26
  2. Beste måte og koble forsterker til PC?
    By Sindre_bakken in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 24
    Siste melding: 08-18-2009, 15:32
  3. Svar: 4
    Siste melding: 12-18-2008, 00:56
  4. Beste måte å koble dreambox til forsterker - tv
    By bmg in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 06-19-2008, 07:21
  5. Hvordan koble sammen utstyret
    By ras in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0