Frequency Range (±3dB)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Frequency Range (±3dB)

Hva menes egentlig med "Frequency Range (±3dB)"?

Jeg kjøpte en lydplanke med dette, og de som solgte den skrøtte veldig av det uten å helt klare å forklare hva det var.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Frequency Range (±3dB)" er ikkje at det er +/-3db på noko specs. Det er frekvensområdet høgtalaren greier å gjengi. Lave frekvensar er bass og høge frekvensar er diskant. Så det er altså eit mål på kor djup bass den kan spela og kor lys diskant den greier. Dei lavaste frekvensane er vanskelege å nå, og krever mykje effekt. Derfor pleier ein å supplera med ein subwoofer for å spela desse. +/- 3db er målenøyaktigheten av dette frekvensspekteret høgtalaren din greier å spela.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (±3dB) er altså ikkje kor nøyaktig høgtalaren er, men kva kriterier/nøyaktighet dei har målt "Frequency Range" etter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne fortelle hvor du kjøpte denne lydplanken, slik at andre vet hvilken butikk de bør være forsiktige med å gå inn i.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dårlig formulert av meg. Jeg kjøpte den ikke i butikken, men heller på nettet, på tilbud, for 995kr. I butikken ville de ha 3500 for samme planke. På nettet har den ligget på rundt 2300 kr.

Her er planken:
    http://www.bostonacoustics.co.uk/en/...id=TVeeModel10

hva synes dere som har litt bedre peiling på dette? Er det en bra planke til 995kr. Jeg er uansett glad jeg ikke la igjenn 3500 i butikken.

Er (+/-3db) på denne planken bra eller dårlig?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har liten erfaring med lydplanker, men tror denne gjør jobben, og særlig med tanke på prisen du betalte.
    Frequency Range +/-3dB for denne er 70-20 000 Hz. Det vil si at denne produserer lydsignaler i frekvensområdet 70Hz til 20 000Hz. (Mer korrekt sagtr så er det ved disse frekvensene vi vil høre at høyttaleren begynner å produsere lavere volum) Menneskets øre skal etter sigende høre lyder fra 20Hz til 20 000Hz, og derfor vil ikke denne lydplanken reprodusere de laveste frekvensene, buldringen når en V8 dundrer forbi, eksplosjoner osv. Ville derfor anbefalt deg en subwoofer i tillegg for å ta seg av de aller laveste frekvensene. Store/dyre subwoofere gjengir gjerne frekvenser under 20Hz, mens rimeligere varianter sjelden spiller under 25-30Hz. Hvis du skal bruke dette til film er en subwoofer nesten påkrevet, skal du se nyheter greier du deg fint uten, mens jeg ville hatt en sub til musikk.

Vet ikke om jeg greide å forklare dette på en fornuftig måte, men håper du forstår noe av det iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du lurer på er ikke om +/-3dB er bra, men om 70-20,000hz er bra. Det dette i teorien betyr, er at alle frekvenser mellom 70 og 20,000hz gjengis omtrent like høyt (største avviket i dette området uansett frekvens er enten +3dB eller -3dB, som ikke er så veldig stor forskjell. Å si at "+/- 3dB" er bra uten å inkludere informasjonen om frekvensområdet gir ingen mening. Det blir som å si at en bil er kjempbra fordi motoreffekten er målt i hester, uten å si noe om hvor mange hester den har.

70-20,000 høres forøvrig ut som et rimelig tall for en lydplanke. Det forteller deg ikke noe annet enn at den gjengir begrenset med bass, ikke så mye om lydkvaliteten som sådan.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med disse svarene så skjønner du hvor viktig det er å vanke her inne og ikke stole blindt på hva ufaglærte i nettbutikker (og fysiske butikker) lirer av seg

Boston Acoustics lager generelt sett gode høyttalerprodukter så jeg tror du har fått deg en god lydplanke.
    Hvor på nettet kostet den så "lite"?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere gode svar.

Nå skjønner jeg det jeg i utgangspunktet spurte om, pluss litt ekstra. Jeg skal nok mye oftere innom her fremover og forhåpentligvis lærer jeg så mye at jeg også kan hjelpe noen en dag.

Uansett, selve planken er jeg fornøyd med, det er også betryggende at dere mener at det er et godt kjøp i denne prisklassen. Jeg ønsket meg bedre lyd til under 3000 kr. Planken skal brukes til TV-titting og musikk i "hoved"stuen/stuen til fruen. Så da kan jeg si meg fornøyd med denne til 995kr. Da har jeg noen lapper ekstra til en sub

For dere så lurte på hvor jeg fant denne planken til denne prisen:
    http://www.prisjakt.no/product.php?p=1486195
    Sist endret av serigst; 02-25-2014 kl 13:08

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    "Frequency Range (±3dB)" er ikkje at det er +/-3db på noko specs. Det er frekvensområdet høgtalaren greier å gjengi. Lave frekvensar er bass og høge frekvensar er diskant. Så det er altså eit mål på kor djup bass den kan spela og kor lys diskant den greier. Dei lavaste frekvensane er vanskelege å nå, og krever mykje effekt. Derfor pleier ein å supplera med ein subwoofer for å spela desse. +/- 3db er målenøyaktigheten av dette frekvensspekteret høgtalaren din greier å spela.
    Når det står på denne måten skal det bety at planken spiller innenfor +-3dB fra 70hz til 20KHz. Det sier noe om hvor store avvik i frekvensresponsen man kan forvente seg. Dersom det var slik du antyder ville man ikke tatt med +-.

Lignende tråder

1. Frequency response/range?
    By stianeg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 06-22-2012, 00:15
  2. Low vs. High frequency
    By limewire in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 12-07-2008, 01:49
  3. Hva betyr Crossover Frequency ?
    By spetter in forum Høyttalere
    Svar: 16