fra klipsch surrouns til klipsch stereo til sommeren.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fra klipsch surrouns til klipsch stereo til sommeren.

Heisann, da var tiden for leilighet snart for seg, og da må desverre kinoen legges vekk intill videre, men til gjengjeld så blir det mer økonomisk med bedre stereo lyd.

Har idag klipsch rf62 II til front drevet av yamaha reciver som pre, og parasound A21 som effekt. Resten av oppsettet består av rc62, rs52 og parasound nc5125. Har også 2 stk svs pb12.

Ønsker å beholde Parasound A21, og kansje svs' ene, så hvilken pris kan jeg forvente ved eventuelt salg av resten?

Er veldig fornøyd med lyden i klipsch, så lurer på å kjøre noe i den stilen i stereo oxo, men da i modellene rf5, rf63, rf83, rf7 eller rf7II. Andre høyttalere med morrofaktor er selvfølgelig velkomne.

Så er det dette med forforsterker. Har sett, og lest litt på den nye parasound P5 (ja, har blitt glad med parasound ) og den virker til å være bang for buck og gi meg mye av det jeg ønsker, andre anbefalninger?

Tips generelt er hjertlig velkomne

Mvh. Ole Kristian

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

P5 må jo passe som hånd i hanske sammen med A21, ville nok vært mitt valg til forforsterker.
    Hva slags Klipsch du skal ha vil væe noe avhengig av størrelse på rom. På 15kvm vil nok RF7 bli nor store, mens der du har surround nå ville de fått utfolde seg skikkelig.

En PB12 på hver side kan høres fristende ut, men de tar mye plass, og det kan godt hende at du blir fornøyd uten. Jeg høer stort sett musikk uten sub i bua for tiden.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for sist

Hvor stort rommet blir vet jeg ikke før jeg får handlet, men under 20-25 kvm stue ser jeg ikke helt for meg. Her går det også mest musikk uten sub, men så går det også mye i film oxo her da, og det kommer det nok til å fortsette med også, og da er det greit med en sub. Men kansje 1 vil være nok der jeg flytter? Time will show.

Ja frykter for at rf7 kan bli litt vel store, og at kansje rf63 vil være veien å gå da.
    Jbl ls60 ser ogaå veldig spennende ut, men redd de kansje rocker opp litt vel mye? Føler iallefall at ls80 gjør det i de sammenhengene jeg har hørt de. Tannoy og swans har også noen spennende alternativer, men selvfølgelig har vi dårlige med lytteplasser her.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok hatt RF-63 høyt oppe på lista, men JBL LS-80 er en høyttaler jeg liker veldig godt. JBL og Parasound er også en god kombo.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Long time no see, men skal komme med en liten update

Rf 62mk2 er blitt byttet ut mot Rf 63, og har kommet godt igang med innspillingen av de, vel 150timer eller noe tenker jeg.
    Parasound P5 er blitt bestilt, og leilighet blir til neste uke, så dette har jeg troa på!
    Skal også sies at jeg har jobbet mye med plassering av høyttalerene i det siste (før man flytter selvfølgelig...) og må si at nå er jeg kommet langt!

Bassresponsen er blitt veldig bra, tross at rommet stjeler bass. Overgangen mellom frontene, og sub klarer jeg ikke å høre lengre, og buldrebassen som jeg slett litt med tidligere er jeg også blitt kvitt

Nestemann på lista blir en antimode, og en radioshack, men er veldig usikker på hvilken antimode jeg skal gå for.
    Det står mellom antimode 8033S-II og antimode dualcore 2.0, hvor prishoppet er fra 2500,- til 6000,-. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg kjører med 2 subber.

Ellers er det planer om innkjøp til tepper for å "innrede" leiligheta

-Ole Kristian

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anti mode dual core er en helt annen 'dings' enn de vanlige som bare korrigerer et LFE signalet så kan dual core brukes til og korrigere hele frekvens spekteret og er i essensen en forforsterker med USB DAC/optiskt (toslink) dac Innebygd og romkorreksjon.
    Og da heller på frontene (før effekt trinnet) og ikke bare subwoofere.

Torolan her på forumet har god kjennskap til antimode sine produkter og hadde i alle fall en dualcore om ikke enda.

Selv har jeg en enkelt antimode 8033 som sender et splittet signal til mine to xtz subwoofere og synes det fungerer ypperlig til og kontrollere lfe signalet.

Sånn sett gjør de forsåvidt forskjellige oppgaver og hvilken som passer deg kommer ann på hva du trenger, om alt du trenger er sub korrigering så vil nok 8033 passe ypperlig.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at om jeg har dipper å topper på frontene så får jeg korrigert disse også med dual core? høres isåfall knall ut. Det som irriterer meg er det at jeg ikke kommer til å ha bruk for pre'en i den, eller dac'en.

Jeg må nesten bare få sjekket hvordan jeg får det til med frontene i nyplassen, og sjekke om behovet er der. Men til subintrigering/kalibrering så gjør de begge en god jobb da skjønner jeg, og er vel hovedsaklig det jeg føler behovet for.

-Ole Kristian

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Blander meg litt inn her jeg.

Om du skal korrigere frontene dine. Så er det 2.0 dualcore du skal ha. Skal du kun korrigere subbene dine. Så kan du bruke 8033C ( om du bruker en hjemmekino reciver for forsterker/forforsterker) Bruker du en 2kanals forforsterker UTEN LFE/Sub out. Så kjøper du 8033S utgaven.

Om du har lysst til å justere ting i etterkant selv, så er det 2.0 dualcore du skal gå for. Da den har svært mange muligheter til tweeking. 8033 boksene er stort sett automatiske, og uten muligheter for personlig justering etterpå.

Dac-delen er faktisk meget god. Så om du kjøper en slik boks, så burde du i vertfall prøve den ut. Du vil bli overrasket.

Når det gjelder korrigeringer av dipper, så skal du være veldig forsiktig med det. Det krever fort veldig mye forsterkerkraft. Og om du har mange dipper så vil du miste mye headroom på å justere de med EQ. Ikke er det sikkert at du kan justere de med eq heller rett og slett.

Når det gjelder lyden etter 2.0 Dualcore kalibrering. Så er det slett ikke sikkert du liker lyden. Den er ikke for alle.

Det beste er om du kunne fått den demonstrert.

Så til et spørsmål, fikk du solgt de svs subbene sine? om ikke, evnt hva skal du ha for de? Vurderer innkjøp av jordskjelv subber til kinoen min....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, når det gjelder dippene så er jeg klar over at det krever enormt av forsterkeren, og kommer mest sannsynelig til å gjøre det om det er snakk om små dipper. Grunnen til at DAC-delen ikke er så ettertraktet er fordi jeg har hørt at dac'en i P5 skal være ganske oppegående, hvilken av de som er best skal jeg dog ikke utale meg om før jeg evt prøver begge.

Hva er det du mener med at ikke alle liker lyden etter kalibreringen av dual-core? er det mange som ikke liker den linjære/HIFI lyden, eller at den forandrer stereoperspektivet?

Subbene kommer jeg til å ha med meg, og kommer til å selge først om jeg finner ut at de tar for stor plass, eller evt får nok bass med bare 1. evt om jeg kansje skal prøve andre subber, men da tror jeg det blir SB-13 Ultra, og det kan ta sin tid.

Ser du kjører med RSW15, hvordan syns du disse er i forhold til SVS, om du har hørt de?

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mens jeg kommer på det. Er det noen som har peiling på hvor man får kjøpt billige rack, evt enkle DIY.

-Ole Kristian

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy Vis post
    Joda, når det gjelder dippene så er jeg klar over at det krever enormt av forsterkeren, og kommer mest sannsynelig til å gjøre det om det er snakk om små dipper. Grunnen til at DAC-delen ikke er så ettertraktet er fordi jeg har hørt at dac'en i P5 skal være ganske oppegående, hvilken av de som er best skal jeg dog ikke utale meg om før jeg evt prøver begge.

Hva er det du mener med at ikke alle liker lyden etter kalibreringen av dual-core? er det mange som ikke liker den linjære/HIFI lyden, eller at den forandrer stereoperspektivet?

Subbene kommer jeg til å ha med meg, og kommer til å selge først om jeg finner ut at de tar for stor plass, eller evt får nok bass med bare 1. evt om jeg kansje skal prøve andre subber, men da tror jeg det blir SB-13 Ultra, og det kan ta sin tid.

Ser du kjører med RSW15, hvordan syns du disse er i forhold til SVS, om du har hørt de?
    Dualcoren er meget anvendelig , og det han mener er nok at det kan bli noe tamt i bassen etter at alle peakene blir fjernet. Men føler man det , så er det rikelig med muligheter for å justere dette manuelt i etterkant.
    Når det gjelde P5 , så ser jeg at den får mer skryt for predelen enn for dacdelen, men dette har jeg ikke egne erfaringer om.
    Så dette må du evt sammenligne selv. Og du kan jo også kjøre DC digitalt ut/inn , og fortsatt bruke dacdelen i P5 , og samtidig få korrigert så langt oppover i frekvens som du ønsker. Og akkurat det kan være en veldig grei mulighet med en ren tokanals-pre.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann.

Det er som Torolan er inne på. Når man fjerner/retter ut toppene i bassen, og rydder opp så er det mange som synes at lyden blir veldig tam, Kjedelig osv. Du skal være klar over det. men det er mange muligheter til å justere dette i etterkant. Jeg er avhengig av min og kommer nok aldri til å ha et oppsett igjen uten en slik type boks i kjeden.

Når det gjelder stereo perspektivet så, blir det satt opp til 1 posisjoen etter kalibrering. Sweetspot blir veldig smal. men når man er innenfor, eller lytter alene fyttigrisen hvor denne boksen rydder opp. Om man i tilegg har kontroll på alle førsterefleksjonene så har man kommet svært langt.

Når det gjelder RSW15 vs SVS sb12 ( som jeg har hatt ) så er RSW langt bedre på musikkbiten, mye tightere, mye mer hedroom, og de er "kjappere" vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men RSW ladder ikke rommet på samme måten som svs sb12. Så bassen ankommer raskere med RSW 15 enn sb12. Jeg har hørt Sb13 Ultra ved flere anledniger, men ikke i mitt rom. Så å sammenligne bass i to ulike rom pnsker jeg ikke å gjøre. Men der jeg har hørt de, trøkker det svært godt, men samtidig så er bassen tørr og detaljert. Åja, han som har de, ( han har 2 styk) har også 2.0 Dualcore...

og kjører med Dali Helicoon 400mk2.

Jeg ønsker med 1 eller 2 subber til som skal stå bak meg og slå inn mot sofaryggen til filmfremvisning. Trøbbelet med RSW15 er at det ikke er så enkelt å få fatt i de... Skulle gjerne ha hatt 6 slike til og fått bygget tårnbasser fra gulv til tak med de...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står enda til en advarsel i bruksanvisningen til Dualcore, at man bør spille med den aktiv over flere uker før man evaluerer. Nå de stpende bølgene og toppene er under kontroll, så er det veldig mye rominformasjon som smetter frem. Og detaljer som frekvenstoppene dekker til.....

Har ikke hørt dacen i P5, men dacen i Dualcoren er god. Har hatt Rega sin, Musical Fidelity M1a dac, Arcam FMJ D33, Hegel HD10 og Hd2, men på ulike høyttalere og forsterkere. Nå har jeg Dualcore...

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen bassfreak, så hadde nok ikke sett negativt på det. Hadde heller ikke blitt trist for at det går an å justere i etterkant

Men 8033S-II er blitt bestilt, og kommer mest sannsynelig iløpet av uken, kansje tom. Onsdag.
    P5 er kommet, men har ikke fått testet den i mer enn 30min pga. flytting, men av det jeg la meg merke til så er det den største oppgraderingen jeg har gjort på stereofronten.
    Stemmene kom bedre frem, bassen ble strammere(?), og detaljer som jeg ikke har hørt klipschene spilt før kom frem. Gleder meg til å teste den mer iløpet av uken. Da også dac'en i den, og spesielt hodetelefon(forsterkeren)utaket i mine AKG K550 for å sjekke hvor god den er der.

Men noen spørsmål. Hvordan skal jeg koble dette mtp subbene. Skal jeg fortsette å la de stå i uttakene på reciveren, eller er det best å koble de rett i P5'en?

lytteintrykk kommer også iløpet av uken. Spent på å høre oppsettet i nytt rom.

rommet blir 3,5m bredt, så det er ikke allverden med plass i bredden, men dybde er det nok av. totalt i blir det fort 40kvm, og det tror jeg bare frontene har godt av. Mye glatte flater så spent på refleksjoner, men håper på at et teppe, og noen gardiner bakom høyttalerene kommer til å hjelpe.

Takk for alle svar!

-Ole Kristian

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjnner ikke P5 i det hele tatt, så her kan jeg ikke hjelpe deg. Ser du har kjøpt 8033s den kan ikke justeres i etterkant. Eller den har vel to booster man kan bruke. Justering osv er forbeholdt 2.0 Dualcore.

Siden du har såpass men dybde i rommet/lengde. Ikke stett høyttalerene inntil frontveggen. Trekk de utover så langt som du får lov/ har lysst. og sett de med en del avstand til sideveggen. Om du får lov, demp med kraftige absorbenter på sideveggen i førsterefleksjons punktet. Vinkle høyttalerene bittelitt innover. Men dette må du bare prøve deg frem til. Men bruk tid på justering og plassering.

Ser ikke hvor du holder til, men har du lysst til å høre hvordan RF7 i et akustisk behandlet rom høres ut, så må du bare si ifra. Jeg holder til i Akershus. Jeg har også 2.0 Dualcore og et pas subwoofere, og jeg er heller ikke noen bassfreak. Liker at det trykker, med liker ikke jooming og stående bølger...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen bassfreak, så hadde nok ikke sett negativt på det. Hadde heller ikke blitt trist for at det går an å justere i etterkant

Men 8033S-II er blitt bestilt, og kommer mest sannsynelig iløpet av uken, kansje tom. Onsdag.
    P5 er kommet, men har ikke fått testet den i mer enn 30min pga. flytting, men av det jeg la meg merke til så er det den største oppgraderingen jeg har gjort på stereofronten.
    Stemmene kom bedre frem, bassen ble strammere(?), og detaljer som jeg ikke har hørt klipschene spilt før kom frem. Gleder meg til å teste den mer iløpet av uken. Da også dac'en i den, og spesielt hodetelefon(forsterkeren)utaket i mine AKG K550 for å sjekke hvor god den er der.

Men noen spørsmål. Hvordan skal jeg koble dette mtp subbene. Skal jeg fortsette å la de stå i uttakene på reciveren, eller er det best å koble de rett i P5'en?

lytteintrykk kommer også iløpet av uken. Spent på å høre oppsettet i nytt rom.

rommet blir 3,5m bredt, så det er ikke allverden med plass i bredden, men dybde er det nok av. totalt i blir det fort 40kvm, og det tror jeg bare frontene har godt av. Mye glatte flater så spent på refleksjoner, men håper på at et teppe, og noen gardiner bakom høyttalerene kommer til å hjelpe.

Takk for alle svar!

-Ole Kristian
    Hvis du skal bruke subene også til musikk , og få utnyttet Antimoden til dette , så må du nok koble subene til P5 ' en ja siden det er den som blir brukt ved musikkavspilling.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Lignende tråder

1. Nytt stereo-anlegg Klipsch RB-81
    By dust123456 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 12
    Siste melding: 08-11-2011, 14:41
  2. Konverterer til stereo. Klipsch Heresy?
    By Tortrix in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 03-15-2010, 16:43
  3. XTZ eller Klipsch? 80% Stereo 20% Film
    By miraxtz in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 02-14-2010, 19:13
  4. Svar: 11
    Siste melding: 11-28-2009, 12:07
  5. Svar: 40
    Siste melding: 08-28-2005, 18:15

Stikkord for denne tråden