Strømming og lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømming og lyden

Jeg har fått meg spotify nå. Veldig nyttig til å finne ny musikk osv. Men lyden er tvilsom, jeg satte på aha - take on me, i dag. Kompresjonen er helt latterlig høy, og det er faktisk forvrengning, det samme gjelder mye eldre låter av pink floyd og led zeppelin. Det er ikke noe vits med dette for dem som liker god lyd, er det dette her som skal ta over for cd-platen? Og hva er vitsen med et godt anlegg i stua, når kilden ikke leverer? Jeg har kikket i diverse hifibutikker, det er spotify som gjelder når de demonstrerer anlegg til godt over 50tusen. Vet ikke selgeren noen ting om lyd? hifibransjen blitt en ukritisk salgsmaskin, av snobberi og materialisme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg må si jeg har tenkt en del på det samme - og har spurt litt rundt - uten å bli så mye klokere. Har ett litt annet utgangspunk enn trådstarter.

Om man kun strømmer enten fra Spotify eller Wimp (Noe jeg teknisk mener er meget brukervennlig) - hvilket nivå er det noe poeng å legge seg på ift. kvalitet på anlegg; høyttalere, forsterker etc.

Er det noe vits med ett anlegg til 50 -100 tusen - når musikk-kilden kommer fra strømningstjenester som Wimp og Spotify pr. i dag?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har litt vanskelig for å tro at kilden er den samme når det låter "forvrengt", med mindre det er noe feil på filen.
    ser at "hunting high and low" har 3 ulike utgivelser:
    http://www.dr.loudness-war.info/inde...&search_album=

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på gratis- og betal-versjonene. Og ja, Spotify er nok ingen høydare når det kommer til virkelig lydkvalitet, men Wimp har jo nylig kommet med Lossless, og da er vi straks på høyde med CD på noen måter.

Men jeg tror generelt ignorence is bliss i bransjen. Men på toppen av dette har man også loudness war som heller ikke er positivt for dynamikken i sanger.

Mvh Faller

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hunting high and low, cd-utgivelse fra sent 80 tallet. Men jeg ser på spotify, selvom jeg setter på 85 versjonen så er lyden samme som på singles collection fra 2004. Spiller jeg av Take on me, fra "aha 25" så er lyden bra, nesten som på cden...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med premium-abonnement og kvalitet satt til "High quality" streames lyden som 320 kps Ogg Vorbis. Jeg tør påstå at dette er transparent sammenlignet med tapsfrie formater i de aller, aller fleste tilfeller.

Anbefaler forøvrig å kjøre en ABX-test (blindtest) på en rip man selv har gjort i et lossless format og feks 320 kps Ogg Vorbis. Fikk en aha-opplevelse da jeg gjorde dette for noen år siden selv etter lenge å ha vært overbevist om at lossless var det eneste som dugde. Placebo-effekten ved lossless-kompresjon skal ikke undervurderes.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nå spørre trådstarter om hva slags DAC du benytter?
    For den har fryktelig mye å si for hvordan lyden blir ut ifra din pc.
    Kikket på siden din, og der seg jeg ingen Dac oppskrevet, bare en Reciever.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten Vis post
    Jeg har fått meg spotify nå. Veldig nyttig til å finne ny musikk osv. Men lyden er tvilsom, jeg satte på aha - take on me, i dag. Kompresjonen er helt latterlig høy, og det er faktisk forvrengning, det samme gjelder mye eldre låter av pink floyd og led zeppelin. Det er ikke noe vits med dette for dem som liker god lyd, er det dette her som skal ta over for cd-platen? Og hva er vitsen med et godt anlegg i stua, når kilden ikke leverer? Jeg har kikket i diverse hifibutikker, det er spotify som gjelder når de demonstrerer anlegg til godt over 50tusen. Vet ikke selgeren noen ting om lyd? hifibransjen blitt en ukritisk salgsmaskin, av snobberi og materialisme.
    Vet ikke i hvilke butikker du ferdes, men Spotify blir flaut å demonstrere anlegg med... Spotify Premium med 320kps er grusomt i mine ører. Wimp Hi-Fi derimot, der begynner pipa å få en annen lyd! Riktignok kanskje ikke helt cd-kvalitet, men med en god DAC, så er det det beste du får av streaming i dag. Riktignok koster det det dobbelte av Spotify premium(199kr) men SÅ verd den ekstra 100 lappen.
    Få deg en Sonos Connect avspiller. Anbefales!
    Merk: At du får ikke spilt wimp hi-fi fra pc eller mac enda. Men det finnes på Sonos, mobil, og nettbrett
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at de bruker spotify ? Dersom man bruker sonos eller bluesound kan du streame fra NAS, og der kan du ha rippede CDer, så går fint ann å "strømme" FLAC eller lossless. Evt. Wimp Hifi. Så ser ikke helt problemet.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Vet ikke i hvilke butikker du ferdes, men Spotify blir flaut å demonstrere anlegg med... Spotify Premium med 320kps er grusomt i mine ører. Wimp Hi-Fi derimot, der begynner pipa å få en annen lyd! Riktignok kanskje ikke helt cd-kvalitet, men med en god DAC, så er det det beste du får av streaming i dag. Riktignok koster det det dobbelte av Spotify premium(199kr) men SÅ verd den ekstra 100 lappen.
    Få deg en Sonos Connect avspiller. Anbefales!
    Merk: At du får ikke spilt wimp hi-fi fra pc eller mac enda. Men det finnes på Sonos, mobil, og nettbrett
    Wimp Hi-Fi er såvidt jeg har skjønt lossless, så da vil det ikke være noen som helst forskjell på det og "cd-kvalitet" så lenge DAC'en man bruker er like god som den man har i cd-spilleren.

Utover det så mener jeg at lossless streaming er bortkastet båndbredde så lenge lossy kompresjon er transparent med originalen. Igjen, sjekk ut ABX-testing av en lossless og en lossy komprimert fil med tilstrekkelig bitrate.
    Sist endret av FlyingV; 02-11-2014 kl 17:13

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I allefall, fnysemusklene slapper mer av med cd eller wav. Også dette med dac, jeg har ikke trua på en god dac utenom studioopptak, nok en myte skapt. Jeg synes 320kb låter helt greit, så lenge masteren ikke er tukla med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god DAC er rimelig avgjørende for lydgjengivelsen av alle digital lydkilder, så det bør man nok ha trua på.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at åttitallsutgaven av Take On Me har veldig mye bedre lydkvalitet enn de senere utgivelsene, som sannsynligvis ligger hos både Spotify og Wimp.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rippe cd plater til PC/Nas i .flac o.l og en god dac, så er i alle fall utgangspunktet bra. Så får resten være opp til kvaliteten på utgivelsen. Skjønner ikke folk som sitter med dyre høyttalere og forsterkere og spiller Mp3 filer, ja de fins det mange av.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mp3-filer kan være så mangt, med riktig codec og riktig valg av av bitrate kan også mp3 være transparent i de aller fleste tilfeller. Jeg har riktignok rippet hele platesamlingen til Flac selv, mest pga følelsen av at jeg da ikke går glipp av noe av innspillingen.

Rent rasjonelt kunne jeg nok like gjerne komprimert til mp3 i stedet for Flac, men diskplass koster jo ikke stort og Flac fungerer fint til arkiveringsformål. Så transkoder man bare til mp3 eller annet egnet format for bruk på telefoner o.l.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I allefall, fnysemusklene slapper mer av med cd eller wav. Også dette med dac, jeg har ikke trua på en god dac utenom studioopptak, nok en myte skapt. Jeg synes 320kb låter helt greit, så lenge masteren ikke er tukla med.
    Har du prøvd?
    Har selv lest at dette med at dac skal være en nok en "Snake-oil.
    Men har også testet 3 varianter selv, og for hvert steg jeg har tatt oppover, så har det blitt bedre, og selv min gamle, billige abrahamsen a-dac2 var bedre enn hva jeg har hatt i en reciever.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81 Vis post
    Har du prøvd?
    Har selv lest at dette med at dac skal være en nok en "Snake-oil.
    Men har også testet 3 varianter selv, og for hvert steg jeg har tatt oppover, så har det blitt bedre, og selv min gamle, billige abrahamsen a-dac2 var bedre enn hva jeg har hatt i en reciever.
    Hvem hevder at en DAC er "snake-oil"? Det er jo en vesentlig komponent i alt digitalt lydutstyr som før eller siden skal presentere lyden analogt. Det er selvfølgelig ikke gitt at en ekstern DAC gir noe bedre resultat enn den innebygde DAC'en i cd-spilleren/media-streameren/etc. Poenget er å ha en så god DAC som mulig. Fordelen med en ekstern DAC er jo at en ofte kan bruke denne med flere digitale lydkilder, så en oppgradering her er ofte en veldig god investering.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FlyingV Vis post
    Hvem hevder at en DAC er "snake-oil"? Det er jo en vesentlig komponent i alt digitalt lydutstyr som før eller siden skal presentere lyden analogt. Det er selvfølgelig ikke gitt at en ekstern DAC gir noe bedre resultat enn den innebygde DAC'en i cd-spilleren/media-streameren/etc. Poenget er å ha en så god DAC som mulig. Fordelen med en ekstern DAC er jo at en ofte kan bruke denne med flere digitale lydkilder, så en oppgradering her er ofte en veldig god investering.

Dette med snake-oil, var vel myntet til trådstarters svar om han var skeptisk til slike og at det var nok en myte.
    Men både hans og min uttalelse er vet ut ifra om det er forskjell på ulike dacer.
    Jeg mener det har har veldig mye å si hva slags dac man bruker, og har opplevd stor forbedring ved å oppgradere det.
    Nyfrelst på rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart, har du en cd-spiller eller annen digital lydenhet med god kvalitet på den innebygde DAC'en så har du ikke behov for en ekstern DAC.

Lignende tråder

1. Svar: 13
    Siste melding: 01-24-2014, 12:37
  2. Trådløs strømming av lyd via firewire
    By neonblonde in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 01-04-2013, 13:46
  3. Har jeg alt jeg trenger for strømming?
    By pepo in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 4
    Siste melding: 08-24-2012, 20:51
  4. Strømming
    By Zebby in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 09-07-2011, 20:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg