Trenger anbefalinger til Allround hi-fi & surround anlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Arwenshade sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger anbefalinger til Allround hi-fi & surround anlegg!

Hei,

Jeg forsøker meg med et innlegg her, da jeg er veldig i villrede når det gjelder valg av nytt anlegg..

Litt om mine preferanser:
    Jeg er ikke helt "noob" når det gjelder hi-fi, men har vært ute av gamet i mange år.
    Mitt første hi-fi anlegg ble kjøpt på midten av 90 tallet og var en Harman Kardon AVR-7000 Og B&W DM604 høyttalere.
    Disse ble senere byttet ut med de mye kjipere men veldig kone-vennlige B&W VM1 veggmonterte høyttalerene.
    Av musikk så hører jeg på alt ifra pink floyd til bruno mars til five finger death punch, men det er nok desidert mest hard rock og metal som vil bli spillt...

Jeg er nå i ferd med å bygge et 35kvm stort anneks/gutterom.
    Her jeg ønsker jeg å ha både et godt hi-fi anlegg for å nyte musikk, men jeg skal også ha prosjektor, lerret og 7.1 lyd.
    Jeg er klar over at man må inngå noen kompromiss når det gjelder god hi-fi lyd vs. god kinolyd, men jeg hadde håper å finne frem til den gyldne middelveien jeg kan leve med..
    Historisk sett har jeg vært veldig glad i det fine klangen og den "pene" lyden i B&W sine høyttalere, men jeg har samtidig alltid savnet det store "trøkket" som disse helt klart mangler.
    Og med tanke på den typen musikk jeg hører mest på, så tro jeg helt klart at det er på tide å nullstille tidligere preferanser og starte på nytt..

Så det hele koker ned til følgende spørsmål; Hva bør jeg kikke etter hvis jeg ønsker et hi-fi anlegg som spiller Dire strait's "brothers in arms" med luftig innlevelse og dynamikk, men samtidig kan trøkke på med avenged sevenfold's "hail to the king" slik at jeg blir blåst bakover i soffa'n.. ..Og, som også kan gi meg den gode dynamiske kino lyden jeg ønsker!?
    Jeg vil vel tippe at bruken og behoved kan deles opp slik: 65% Hi-fi & 35% kino..
    budsjettet vil nok ligge på ca 20-30000 fordelt på forsterker/høyttalere..

Ble et langt innlegg dette her, men jeg håper noen av dere tar dere tid til å lese dette, og forhåpentligvis komme med noen gode annbefalinger..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg et oppsett som er meget godt på musikk og som fungerer godt til film. Det er veldig vanskelig å få til begge deler uten at vi snakker om å bruke 100.000kr Eller om du kan bygge selv, så kommer du langt med 50. men siden budskjettet ditt er slik det er, så tror jeg du ville måtte velge hva som blir viktigst for deg. Musikk eller film.

rock og film er kombinasjoner som kan sammenlignes, da de begge trenger ( er i vertfall langt lettere å får til med ) store elementer, og helst mange av dem. Om du ikke synes at 604 fra B&W trøkker bra, så er det nok langt større element fysisk du trenger.

Det kommoer også mye på hvordan du lytter til musikk. Om du sitter musestille og analyserer og leter etter feil i musikken, eller om du sitter å tramper takten, og headbager litt. De to typene lytting favoriserer to ulike typer anlegg. Når du koser deg med muskk. Sitter du da feks å leser og gjør andre ting, eller bikker du deg bakover, lukker øynene og bare flyer med musikken?

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt.
    Kjenner ikke XTC Rune Lien, er det noen butikker som har disse i lytterom eller må man kjøpe uhørt over nett?

Retep, det viktigste for meg er musikk. vil som sagt rangere viktigheten til sånn ca 65% musikk og 35% film..
    Real Headbanging er jeg for gammel til , men måten jeg nyter musikk på er veldig forskjellig egentlig.
    Er jeg alene og hører på f.eks Waters og amused to death så legger jeg meg tilbake i soffan og nyter hver eneste tone, men har jeg noe likesinnede kompiser over på et par øl og skal vise frem gamle metal favoritter fra 80 og 90 tallet så er det trampetakt og høy stemning i soffan..
    Vanskelig å spesifisere akuratt hvilken egenskaper jeg setter mest pris på, men det jeg tror jeg ønsker meg er noe som spiller dynamisk både ved høy og lavere volum og som har en tydelig holografisk opptegning.. hvis det er riktig betegnelse?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god. Tror du er ganske lik meg jeg å måten å bruke anlegget på, bortsett fra at jeg bruker anlegget 90% musikk og 10% film.

Jeg ville nok ha leita litt på bruktbørsene rundt om, og kanskje kjøpt en reciver som er forrige generasjon. Jeg bruker selv reciver som er i vertfall 5-6år DVS den første generasjonene som dekoder HD lydformater. For meg så holder den godt.

Jeg har også et ganske oppegående 2 kanals anlegg som jeg har valgt å legge pengene i. Om du har god lyd i 2 kanaler, så vil du jo ha god lyd i 2 kanaler på kinodelen. Forskjellen er trøkket som kino ofte krever. Det kan du få en del av ved bruk av sub, men det trøkket som ligger rundt 100-150hz er valskelig å få til med vanlige 4 kanta ( eller tilsvarende ) høyttalere.

Jeg hører mye på 80-90 talls musikk er 78 generasjon så og er en rock-er ( selv om jeg har starta med å høre på mer og mer akustisk/enkel Jazz/ volkal/syngedame musikk) men å skru på Mater of puppets/ One med metallica gir meg fortsatt gåsehud.

XTZ gir mye for pengene, helt klart, men det ligger så utrolig mye bra på bruktbørene rundt om at jeg ser liten eller ingen grunn til å kjøpe nytt.

Hvordan er det med toppen for deg. Liker du luftighet, avrundet, skarp, Hordan ser du for deg å plassere ht i rommet? Jeg har rom på 38m2 men jeg står helt fritt til å plassere ting der det låter best.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ må du nok til Skedsmokorset for å få til å høre...
    Jeg ble skikkelig imponert over XTZ 99.36 MKII.Jeg har lenge tenkt på å få i Dali ikon 6mkII som de neste høyttalerne for å bruke i front,men jeg vil mye heller ha XTZ neste gang,da jeg ble meget imponert over de til den prisen..
    Jeg er også helt enig med Retep om det å handle brukt,da det er mye bra på brukten.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ikke høyttalere som blir for skarpe i toppen.. Kan fort bli litt "masete" i diskanten ved høyere volum.
    Derfor ønsker jeg noe med god dynamikk, som også kan låte "fett" på litt lavere volum..
    det har vel mye å gjøre med den musikken jeg hører mest på, og innspillingskvaliteten på mange av disse er ikke alltid like bra.
    Mulig jeg ønsker for mye ut fra pengene jeg har satt av til nytt anlegg..

Når det gjelder plassering står jeg hel fritt foreløpig, da dette rommet er under utbygging.
    Er i ferd med å lekte ut for trekking av K-rør, så det hadde jo vært grei å fått avklart plassering før jeg lukker veggene.

Uansett så takker jeg for tilbakemeldinger så langt, og håper flere tar seg tid til å komme med innspill.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter butikken på skedsmokorset som har XTZ?
    er ikke så fryktelig langt, så kan godt ta turen for å sjekke ut disse..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den heter surround.no
    Ettersom at du ikke liker skrikende/masete diskant,kan dette være tingen for deg ja.Diskanten er luftig og fin.
    Anbefaler deg å få hørt de hvis du har muligheten.
    Jeg hadde ingen spesielle forventninger til de,og jeg ble meget positivt overrasket.
    Men hvis du samtidig kombinerer med en SVS SB-2000,så har du et anlegg som trykker bra når det må,og låter "fett" på lavt volum..
    Blir morsomt å se hva du ender opp med..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-25442/

http://www.hifiklubben.no/Products/n...eceiver-63694/

Blir vel en rundt 35k komplett, men med en meget strømsterk reciver og en god all-round høyttaler.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg også på her og anbefaler Xtz.
    Var i utgangspunktet skeptisk til disse da en kompis byttet til seg et par.
    Ble overrasket over lyden,anbefaler deg og ta en lytt.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt omtaler og tester av XTZ 99.36 MKII, og det høres jo slettes ikke så værst ut..
    Må nok helt klart høre disse før jeg bestemmer meg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de egenskapene du er ute etter, så ville jeg nok ha sett på Vienna Acoustics, Triangle og Audiovector. Siden du ikke liker pågående diskat så skal du være veldig forsiktig med HT som har horn i toppen og banddiskant..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz er åpen/luftig og ikke pågående i toppen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ passer ikke til trådstarters bruk, med mine ører. Der langt bedre høyttalere som låter bedre til rock/metall enn XTZ. Jo de er gode, men de har ikke spes mye trøkk. Jeg har hørt denne høyttaleren flere ganger som du linker til, Og den er flott på vokal musikk. På rock og heavy er det nok andre kandidater som er langt bedre.

Til trådstarter, alt vi kommer med av forslag MÅ du ta med en klype salt. Da vi gjerne kommer med tips om ting vi eier selv. Det hele koker tilslutt ned på hvordan en høyttaler/forsterkerkombinasjon klinger for DEG i ditt rom. En HT låter helt annerledes hos en, som hos en annen. Det er faktsk store forskjeller. Så du vil stort sett ikke bli fornøyd med noe du ikke har hørt hjemme.

MItt tips er å se deg rundt etter høyttalere til ca 15000kr brukt og ta de med hjem. Liker du de, så er det helt topp. Liker du de ikke, så må du ta utgangspunkt i de og kjøpe inn noen som har en annen klang. helt til du er i mål.

Hva som er lystklingende for meg, er nødvendigvis ikke lystklingende for deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier dessverre ikke noe fra XTZ,jeg har Dali,onkyo,svs.
    Trykket vil han jo få fra svs`n hvis han kjøper det.Trykkammersubbene fra svs er jo også gode på musikk..
    Jbl/Harman kan jo være et alternativ også..evt System Audio...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Retep her om at det er ganske individuelt dette med lyd, og at å anbefale en høyttaler går på personlige preferanser o.l.

Veldig mange her anbefaler XTZ, og det er nok mye lyd for pengene. Om det vil passe trådstarter, må evt bli opp til han å prøve.

Er Dali-nerd selv, og har alltid likt all-round lyden i deres høyttalere. Helt fra Dali 104, fram til Mentor 8 som jeg har i dag er det for meg de beste all-roundene. Da har jeg hatt Dali i flere prisklasser. Men lærte tidlig at for at en høyttaler ikke skal stresse mye i toppen, så kreves det bra med strøm.
    Som mange er innpå, så kan det være lurt å sjekke brukten, da man kan gjøre scoop der på full pakke. Spesielt om man skal inverstere i alt med en gang. Ellers så går det jo an å bygge et surroundanlegg litt etter litt, og da få bedre kvalitetskomponenter uten å blakke seg helt med en gang.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med flere her. Plassering, rommet og hva som kobles smmen har MYE å si for hvordan det låter. Slik sett er en butikk demo kun en introduksjon og av relativt liten verdi.

Jeg ville startet på brukmarkedet slik at man ikke kaster penger ut av vinduet i starten. Mye bra å få kjøpt brukt, uten at jeg skal begi meg ut på å anbefale noe - til det er det for mye smak og behov som spiller inn....

Nå er det vel og noen som selger med 30 dagers retur rett - da kan man prøve i egen stue og returnere med penger igjen. Pass deg dog for bytterett - det kan du brenne deg sterkt på !

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dey beste med å kjøpe brukt er jo at man kan selge igjen uten noe stort tap stort sett. Det skal MYE til for å kjøpe inn både forsterker og høyttalere til et nytt rom som er ukjent, og så skal det passe til rommet og ørene.

Kjøper du nytt og bommer, så må du ofte ned mot 1/2 pris bare du har åpna emballasjen.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill og anbefalinger!
    Jeg er klar over at dette med HT er veldig individuelt, men det hjelper uansett med noen innspill slik at jeg kanskje kan innsnvre søket noe.
    Er vel sånn at enkelte HT ikke vil passe for meg uansett rom/plassering pga produsentes spesifikke særpreg..
    Som tidligere nevnt så har jeg tidligere likt B&W's "pene or rene" lyd, men føler at den kanskje ikke passer helt til den musikken jeg hører mest på.

XTZ var jeg ikke bevisst på før jeg fikk tipset her, så det skal jeg nå uansett høre på før jeg tar en avhjørelse..
    Eller har jeg de siste dagene lest litt rundt på nett, og ser at mange skryter av Klipsch RF 82 MKII.
    Noen som har erfaringer med disse? Høres ut som dette også er noe det hvertfall er verdt å lytte på..
    Kommer nok til å ta turen innom hi-fi klubben for å lytte på Dali også.

Har forøvrig litt problemer med å planlegge møblering av dette rommet..
    Det ene forslaget, og (kona's favoritt) tilsier at høyre HT kommer til å bli stående ganske nærme bakveggen og sideveggen, mens den venstre kommer til å få mye mer luft bak og på siden..
    Er dette noe som kan by på lydmessige problemer?
    er det da et problem å velge HT med bassport bak?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Anbefaling av kompakt surround anlegg? Anbefalinger?
    By teigas in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 11-28-2011, 21:56
  2. Anskaffelse av nytt anlegg - Trenger anbefalinger
    By tommy1978 in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Siste melding: 10-29-2010, 13:58
  3. Anlegg i båt. 5000-6000. Trenger anbefalinger.
    By n0b0dy in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 5
    Siste melding: 04-18-2008, 10:06
  4. Anbefalinger til nytt surround anlegg.
    By Nybegynner in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-01-2005, 19:30
  5. Rimelig surround forsterker/anlegg. Noen anbefalinger?
    By Zamot in forum Generelt audio og HiFi
    Siste melding: 07-24-2003, 15:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •