Subwooferhjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwooferhjelp

Jeg har et oppsett hvor jeg kunne tenke meg å bruke en subwoofer via to forskjellige forsterkere, og er mest interessert i å bruke RCA og LFE.

For hjemmekinoen bruker jeg Denon AVR-X4000 som jeg kjører LFE-signal til subwoofer. Jeg bruker også Pre-Out Front til Hegel H200 (int. amp) som jeg bruker i HT-modus (eller "effektforsterker" om du vil). Dette fungerer utmerket til surroundbruk, og jeg får brukt sub-kanalen fra filmer.

Når det kommer til musikk blir det fort verre. Siden subwoofer er koblet til via LFE, og signal fra CD- og platespiller er koblet direkte til H200 for minst mulig omveier får jeg ikke brukt subwoofer siden musikken ikke går via X4000.

Så spørsmålet mitt er, kan man bruke både LFE og RCA uten at de vil påvirke hverandre, og hvordan blir signalet prioritert i subwoofer? Blir alle signalene behandlet slik at man både får LFE og RCA samtidlig, eller vil subwoofer bruke LFE fremfor RCA så lenge den har signal på LFE?

Jeg tenker meg en kobling fra X4000 LFE og H200 RCA til subwoofer, slik kan jeg utnytte begge forsterkerne uten å ta unødvendige omveier.

Siden dette også muligens kan ha noe å si hvordan subwooferen er bygd opp, må dere gjerne ev. anbefalle en subwoofer som kan gjøre det jeg ønsker. Jeg har i dag en brumle-CV (CV12HD) som jeg tenker å brytte ut med en Velodyne SPL 1000/1200 Ultra. Viktigst er at subwoofer må være rask og godt egnet til musikk, i motsetning til CV-subwoofere

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger ikke oppsettet ditt. RCA er en konnektor, LFE er et signal/kanal.

Hvis du snakker om at du kobler signalene inn på sub via to måter i parallell, f.eks. RCA lav-nivåsignal og høy-nivå-inngang, så fungerer ikke det. I beste fall får du summen av disse to signalene, i verste fall kan du ødelegge utstyret som er koblet inn på høynivå-inngangen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg følger ikke oppsettet ditt. RCA er en konnektor, LFE er et signal/kanal.

Hvis du snakker om at du kobler signalene inn på sub via to måter i parallell, f.eks. RCA lav-nivåsignal og høy-nivå-inngang, så fungerer ikke det. I beste fall får du summen av disse to signalene, i verste fall kan du ødelegge utstyret som er koblet inn på høynivå-inngangen.
    Jaok, er kanskje litt forvirrende. Jeg mente LFE-utgang (1xRCA) og stereolavnivåutgang (2xRCA). Ikke høynivå.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du LFE utgangen fra reciver til sub så er det delingen inne i subben som er avsvarlig for hvor subben din ruller av i toppen. Om subbens delefilter står i bypass. eller er avslått.

Når du kjører fra Hegel så er det subbens delefilter som bestemmer hvor subben ruller av i toppen.

Om subben din har seperat LFE inn ( ofte en rca plugg ) og vanlig rca inn ( ofte 2 rca innganger ) så mener jeg at du kan koble på begge samtidig. Jeg kan det på mine 2 små SVS subber.

For å være helt trygg, så er det jo bare å koble opp med kabler, og kun koble til på subbens side, etter hvilken forsterker du bruker. Evnt så finnes det flere omkoblingsbokser/switch som kan brukes.

En annen måte å omgå Det vet jeg ikke. SUbben vil fungere som vanlig til musikk, men du vil nok kanskje ikke få lige tøff bass på kino delen.
    Men det må nesten prøves. Jeg får bedre bass på film igjennom preout og no sub fra reciver, enn fra LFE ( Subout ) faktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har separate innganger, LFE (RCA) og vanlig lavnivå (2xRCA) i tillegg til høynivåinnganger jeg ikke har tenkt til å bruke.

Tingen her er at min switching ikke vil bli like enkel, siden jeg Hegelforsterkeren alltid er på og gir kraft til fronthøyttalerne. Og selv om pre-out ville gitt bedre bass til film, så blir det uansett ikke nødvendigvis riktig bass siden dette er et eget spor/signal i film.

Problemet bli når jeg skal se på film, og signalet fra LFE (fra Denon) er på samtidlig med at Hegelen sender ut signal fra pre-out (via frontsignalene) til subwoofer. Ved musikk, kan jeg enkelt bare mute surroundforsterkeren, men motsatt går ikke.

En switchboks kunne hjulpet, men vil aller helst slippe enda et ekstra ledd.

Men om det ikke tar noe skade på subben(altså det elektriske), så er det kanskje en mulighet å kjøre "dobbelt" på film, slik at jeg bruker LFE og får "riktige", eller "ekte" signaler og samtidlig vanlig lavnivå fra fronthøyttalerne (pre-out).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at den subwooferen jeg har nå og den jeg sikler på ikke støtter flere tilkoblinger samtidlig (lest i manualen), så da blir det ev. en manuell løsning eller to subber Ev. en switchboks.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio GXW-15 har denne funksjonen du etterspør (har denne selv).
    Den kan kobles slik du beskriver , og LFE inngangen har prioritet slik at når du ser film så tar den LFE-sporet.

Det er for øvrig en meget bra sub som egner seg veldig bra både til film og musikk , og den har mange funksjoner/innstillinger samt fjernkontroll.
    Lekker og kompakt er den også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, de har tydligvis skjønt det. Men jeg er litt skeptisk til om den er så rask som jeg trenger den, den skal brukes sammens med Mantra 70 og svartmetall

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja si det - jeg vil si den er veldig musikalsk , og den forsvinner totalt i lydbildet sammen med mine GX 300 fronter hvertfall.
    Det er jo en lukket sub som går for å være det beste til musikk bruk , og med 15" så flytter den bra med luft med kort slaglengde , så jeg vil vel si den er rask ja.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •