Normale størrelser og avstander lerret og projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer vesverre sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Normale størrelser og avstander lerret og projektor?

Heisann!

er i den glade situasjon at eg skal til å lage eit lite heimekino rom.
    Men det byr på problem for min del sidan eg ikkje har noko særlig med erfaring innen heimekino.

fra vegg til vegg er måla i stova på 3,60m. blir det for kort av stand til å smelle opp projektor og lerret her?

eventuelt kor lang avstand fra lerret burde eg montere opp projektor? har pr dags dato ikkje kjøpt noko projektor og lerret så er eventuelt åpen for forslag her.

Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett på denne type lerret. men det blir vel for stort detta?

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14707;c:100382

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke kjøpt et 1:1 lerret for hjemmekino.

16:9 passer veldig bra her, evt 2.35:1 om det kun skal brukes til blurays.

Har 106" sjøl, og det med en lengde på 3,80-3,90, sofa er 20cm ut fra bakvegg. Så opp til 106" vil jeg anbefale deg om siteplass er limt til bakvegg, alt etter hvor du liker å sitte når du e på kino (106" er om du sitter langt fremme).
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14386;c:100555

da der vel denne berdre antagligvis?

men med tanke på avstand og type projektor da, så har eg sett litt på denne.

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...75855;c:100563

kan dette vere eit ok alternativ trur du? har ikkje tenkt å bruka ein heil formue på detta, som mange andre her har gjort :-p

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lerretet der er vel et typiskt møteroms lerret. (ser litt ut som du ser etter lerret på pro av seksjonen til avshop)

Ville kanskje heller vurdert dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...;c:100556;gr:0 , har selv 92" varianten (2m bredt, så 90" bilde), jeg kunne nok hatt et litt større lerret, men rommet mitt er ikke bredt nok.

Tab tension mekanismen er et godt kompromiss for et ramme lerret, men jeg bruker stua som kino, så er veldig kjekt og besparende og ha en tv bak lerret, om du har dedikert rom og du ikke trenger tv der inne så er ramme lerret best, og sikkert litt rimeligere.

Med et tab-tension lerret så mister jeg vel også en 10-15cm i kaste lengde siden det henger framfor veggen, og her kan en millimeter være utslående om man er på kanten.

Men det som betyr aller mest for hvor lang avstand du trenger og en gitt lerrets størrelse er hvilken projektor modell du går for, du nevner ikke noe budsjett men F.eks Benq har en billig modell som klarer 120"+ på såvidt over 2m.

Om jeg bare skal stemme i som et dedikert rom, så ville jeg valgt et ramme lerret og da regnet med at man har kast på 3m, de litt større projektorene spiser omtrent 1 halvmeter av lengden men de nyere modellene skal fint klare 100" omtrent på denne distansen.

Husk og at man gjerne skal ha lyd inn her også, ta f.eks rommet mitt som er knapt 2.7m bredt føler jeg at jeg har skvist inn et 2m bredt lerret og det er såvidt høyttalerne får plass på utsiden av bildet :P

Som vi\jeg sier her på forumet ellers er at det er en del ekstra innsats med projektor, så det bør ikke være noe impuls kjøp men jeg synes man får mye igjen i film\media opplevelse.

Så først og fremst hvordan er dimensjonene på rommet, Bredde*lengde*høyde.
    Hva er\blir fargen på veggene ?
    Hvordan er det med vinduer og hvor godt kan du blende lys fra disse ?
    Hva ønsker du og bruke det til\som?
    F.eks full kino opplevelse med skjult lydannlegg og separate stoler, eller en privat sports bar med storskjerm og 'vanlig' sofa sitte gruppe (som selvsagt fungerer til filmbruk det og)

Og sist men ikke minst, hva slags budsjett ser du for deg, dette er mest så du kanskje kan få noen spesifike forslag, det er jo ikke særlig mye hjelp og få foreslag som koster 50 000 mer enn du har :P

(ser du postet om w1070 mens jeg skrev, feel free to ignore)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w1070 er en kanon start, men den er litt vrien når det gjelder montering. med 330cm i kasteavstand så kan den gi mellom 99-130" bilde. Men om du kan montere den lenger ut i rommet så kan du gå ned i feks 92" lerrets om det passer bedre.

Ville også vurdert om kanskje http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14424;c:100556 ville vært et bedre valg når det gjelder lerret, enten i 92" eller 100" størrelse.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde om mulig godt for 100" lerret, og det skal nok fungere helt fint med Benq'n.

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...16410;c:100556

Anbefaler med den at man har et takfeste til projektoren, gjerne med en extender stang (etter hvor høyt du ønsker bildet), den projektoren vil vel helst henge en 10-15cm over toppen av bildet om den tak monteres.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 370cm lengde på kinoen fra bak til front. Jeg har klart å klemme inn et 106" lerret på nød og neppe. Så at du skal klare 80-100" bør gå fint med de fleste prosjektorer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det lerretet der er vel et typiskt møteroms lerret. (ser litt ut som du ser etter lerret på pro av seksjonen til avshop)

Ville kanskje heller vurdert dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...;c:100556;gr:0 , har selv 92" varianten (2m bredt, så 90" bilde), jeg kunne nok hatt et litt større lerret, men rommet mitt er ikke bredt nok.

Tab tension mekanismen er et godt kompromiss for et ramme lerret, men jeg bruker stua som kino, så er veldig kjekt og besparende og ha en tv bak lerret, om du har dedikert rom og du ikke trenger tv der inne så er ramme lerret best, og sikkert litt rimeligere.

Med et tab-tension lerret så mister jeg vel også en 10-15cm i kaste lengde siden det henger framfor veggen, og her kan en millimeter være utslående om man er på kanten.

Men det som betyr aller mest for hvor lang avstand du trenger og en gitt lerrets størrelse er hvilken projektor modell du går for, du nevner ikke noe budsjett men F.eks Benq har en billig modell som klarer 120"+ på såvidt over 2m.

Om jeg bare skal stemme i som et dedikert rom, så ville jeg valgt et ramme lerret og da regnet med at man har kast på 3m, de litt større projektorene spiser omtrent 1 halvmeter av lengden men de nyere modellene skal fint klare 100" omtrent på denne distansen.

Husk og at man gjerne skal ha lyd inn her også, ta f.eks rommet mitt som er knapt 2.7m bredt føler jeg at jeg har skvist inn et 2m bredt lerret og det er såvidt høyttalerne får plass på utsiden av bildet :P

Som vi\jeg sier her på forumet ellers er at det er en del ekstra innsats med projektor, så det bør ikke være noe impuls kjøp men jeg synes man får mye igjen i film\media opplevelse.

Så først og fremst hvordan er dimensjonene på rommet, Bredde*lengde*høyde.
    Hva er\blir fargen på veggene ?
    Hvordan er det med vinduer og hvor godt kan du blende lys fra disse ?
    Hva ønsker du og bruke det til\som?
    F.eks full kino opplevelse med skjult lydannlegg og separate stoler, eller en privat sports bar med storskjerm og 'vanlig' sofa sitte gruppe (som selvsagt fungerer til filmbruk det og)

Og sist men ikke minst, hva slags budsjett ser du for deg, dette er mest så du kanskje kan få noen spesifike forslag, det er jo ikke særlig mye hjelp og få foreslag som koster 50 000 mer enn du har :P

(ser du postet om w1070 mens jeg skrev, feel free to ignore)

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg!

for å ta det med pris først. så tenkte eg lenge på å kjøpe ein 75" tv, men etter mykje tenking og har eg no bestemt meg for å gå for projektor og lerret. det er mykje pga priser. ser det som billigere og lettere å oppgradere etter kvart.
    det eg er ute etter er å finne ein løysning der eg kan felle inn både projektor og lerret. er derfor eg har linka til det lerretet som eg har gjort. men sidan eg skal felle inn lerret vil eg legge litt peng i det, så eg slepp å oppgradera det med det første. så eg er ute etter eit bra utgangspunkt, rundt 17-20 000,-

har enda ikkje funne noko bra løysning på innfelling av projektor, så sånn som det ligg an no blir det mest san synlig droppa om ingen av dere veit om noko alternativ?

har slengt ut nokon bilder men skal prøve å forklare kva eg har tenkt.

på det første bildet under vedlegg ser dere pipa mi, til høgre for den er planen min å sette opp lerret, her har eg ein lengde på 3,60m fra pipe til vegg.

på den veggen dere ser med 1 stk vindu er lengden ca 3,60m. så der heimekinoen skal stå er arealet ca 3,60x3,60.
    her blir det mest sannsynlig berre satt opp ein sofa i første omgang, så får eg sjå om eg oppgradera med bedre stolar etter kvart.

når det gjeld farge på vegg så er ikkje det bestemt, men det blir ikkje kvit!

har også elko living i heile huset, så her er planen å få dette til å fungere opp mot kvarander. (sånn at eg kan trykke på ein knapp så senker lerret, projektor, gardiner og rett lys senarie for film) så er derfor ute etter eit lerret med motor, om ikkje projektor får motor så drite eg igrunn i det.. men hadde vor litt fint å få skjult det når den ikkje blir brukt. har også tenkt å bruke den resterende halvdelen som eit lite sosialt rom. så det blir ei lita sitte gruppe der også uavhengig av filmkroken.

det vil ikkje bli noko innfelt høgtalera her, trur eg, har gjort det i stova oppe men er usikker sidan eg ikkje vil kjøpa det beste med ein gang, vil heller oppgradera litt etter litt, som sagt eg er berre ute etter eit ok utgangspunkt som eg ikkje treng å vera flau over..

ser det er mange forslag til størrelse, og er usikker, men rundt 100" høres vel mulig ut..?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-05-04-19-39-47-jpg   -20140205_170251-jpg   -20140205_170228-jpg   -20140205_170223-jpg   -20140205_170159-jpg  

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem og bygge inn de lerretene du har også, og begge ville uansett krevd et senket tak (som man finner i klasserom/kontor landskap) og ha slik himlings løsning vil fort spise 30cm av total takhøyde, så jo ikke ut som du har alt for mye og gå på her heller.

Du vil uansett måtte lage en kasse i taket til og romme mekanismen og dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14386;c:100555
    Lerretet er knapt 77" diagonalt og som du beskriver rommet ville jeg anbefalt minimum 100" (alt under 90 og du kan like gjerne gå for 65" tv) For ikke og snakke om budsjett messig kan du finne billigere eller bedre.

Men hvorfor ha et opprullende lerret i det hele tatt? hvis dette er dedikert rom bør du absolutt vurdere ramme lerret for det er ENESTE måten og virkelig aldri få bølger og andre slitasje skader som kommer sammen med at lerretet rulles opp hele tiden.
    Kan også ofte være enklere og skjule siden de er veldig tynne og så store at man ofte tror de er bare vegg.

Jeg ser selv på tab tension lerretet mitt som et kompromiss, jeg lurer faktiskt litt på og flytte tven på soverommet og bare ha ramme lerret i stuen, men nå forlot jeg sunn fornuft for en god stund siden...
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er enig med deg, 77" blir vel litt i minste laget.
    har ikkje tenkt så veldig mykje på ramme lerret igrunn. men er med på at det kanskje er det aller beste, men har lyst å få det skjult vekk når det ikkje er i bruk, foreksempel vist eg har ein kompis gjeng som berre høyre litt musikk og tar seg nokon pils er det greit å få det vekk tenker eg.

innkassing har eg tenkt å lage rundt heile greia, for da får eg kanskje plassert projektor inni denne. og vil da tru eg får ein kastelengd på rundt 3-3,20 meter?
    trur du den projekoren eg henviste til oppe vil funke som ein start? ser jo ut til at dn har fått god kritikk med tanke på prisen?

men lerretet som du henviser til lengre oppe virker jo til å vere eit godt alternativ siden det blir litt strammere når du kjører den ned?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikkje er dør, vindu eller anna som lerretet vil vera i vegen for lerretet, så ville eg definitiv gått for eit så stort lerret som mogleg. Med god plass til høgtalarar på sida. Kanskje rundt 100", som buurde gå greit med kasteavstanden din. Eg meiner at større enn dette ikkje er nødvendig på under 4m sitteavstand.

Sjølv har eg 92" nedtrekkslerret (pga dør bak lerret. Ellers ville eg hatt rammelerret) på 3.3m sitteavstand. Noko større hadde blitt for stort for meg.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vesverre Vis post
    ja er enig med deg, 77" blir vel litt i minste laget.
    har ikkje tenkt så veldig mykje på ramme lerret igrunn. men er med på at det kanskje er det aller beste, men har lyst å få det skjult vekk når det ikkje er i bruk, foreksempel vist eg har ein kompis gjeng som berre høyre litt musikk og tar seg nokon pils er det greit å få det vekk tenker eg.

innkassing har eg tenkt å lage rundt heile greia, for da får eg kanskje plassert projektor inni denne. og vil da tru eg får ein kastelengd på rundt 3-3,20 meter?
    trur du den projekoren eg henviste til oppe vil funke som ein start? ser jo ut til at dn har fått god kritikk med tanke på prisen?

men lerretet som du henviser til lengre oppe virker jo til å vere eit godt alternativ siden det blir litt strammere når du kjører den ned?
    Mange som løser det du tenker på med f.eks gardiner de trekker foran (som de hadde på gode gamle kinoer) synes selv dette ville kunne gitt rommet et noe mykere inntrykk enn en flat vegg.

Det er også ikke kanskje helt nødvendig og skjule lerretet så mye, det er allerede veldig flatt og har en jevn uniform farge (ofte jevnere enn en malt vegg) og når det ikke vises bildet på det vil det være så stort at man ofte oppfatter det som en vegg.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Hvorfor IKKE PA-effekt til normale fronter?
    By joakimpatos in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 53
    Siste melding: 09-12-2012, 21:12
  2. Nok en: Hvilket lerret bør jeg kjøpe? størrelse, avstander, osv.
    By Scorpioen84 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 08-29-2009, 18:02
  3. Delay(avstander) på analoge 5.1 innganger
    By Bjørn S. in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 03-21-2007, 13:47
  4. Svar: 5
    Siste melding: 05-09-2005, 20:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder