Hvordan velge koblinger og riktig "surround mode"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan velge koblinger og riktig "surround mode"

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Harman/Kardon AVR3000 receiver. Den har 5 utganger (front, back, center) og jeg har 3 høyttalere jeg vil koble til: 2 B&W høyttalere (ukjent modellnr, men de er ganske kraftige) og 1 Boss 12" subwoofer (maks 250W) som opprinnelig ble kjøpt til en bilstereo.

Hvordan bør jeg koble opp disse høyttalerne på best måte for å få skikkelig lyd? Og hvordan bør jeg stille inn "surround-oppsettet" på receiveren?

I øyeblikket har jeg koblet subwooferen på centerkanalen og de to andre høyttalerne som fronthøyttalere. Problemet nå er at det stort sett bare kommer diskant fra subwooferen, antakelig fordi jeg mangler et delefilter eller har satt opp receiveren feil?

Vil det være mulig å brokoble subwooferen på frontkanalene og heller sette de to andre høyttalerne som bakhøyttalere? Deretter velge "5ch stereo" som surround mode.

Jeg er ikke så dreven på lydutstyr og håper noen vil hjelpe..

PS. Bruksområdet er hovedsakelig musikk (rock/disco etc) koblet fra en PC, og en gang iblant filmer spilt fra en PC.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bytte subben i en hjemmekino modell med innbygget forsterker, se AVtorget. Du skal ikke koble dine fronter som bak kanaler, hold dig til bruksveiledningen til receiveren, men hvis du gjør det må du bytte om på kablerne "front" og "rear" bak på receiveren fra dvd spilleren, men jeg skjønner ikke helt vitsen med dette...
    Du kan også glemme subben, da setter du dine front høyttalere til front, og velger "large" i menyen på receiveren, nu får du bass i dine fronter også.
    Du kan også investerer i en separat effektforsterker til din BOSS sub, frekvensen subben skal jobbe fra kan du da sikkert velge i enten dvd spilleren eller receiveren....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville bytte subben i en hjemmekino modell med innbygget forsterker, se AVtorget. Du skal ikke koble dine fronter som bak kanaler, hold dig til bruksveiledningen til receiveren, men hvis du gjør det må du bytte om på kablerne "front" og "rear" bak på receiveren fra dvd spilleren, men jeg skjønner ikke helt vitsen med dette...
    Du kan også glemme subben, da setter du dine front høyttalere til front, og velger "large" i menyen på receiveren, nu får du bass i dine fronter også.
    Du kan også investerer i en separat effektforsterker til din BOSS sub, frekvensen subben skal jobbe fra kan du da sikkert velge i enten dvd spilleren eller receiveren....
    Hm...så det er ikke mulig å drive både suben og de to andre høyttalerne skikkelig med denne forsterkeren, uten å måtte handle inn enda mer utstyr? Jeg vil helst ikke bruke enda mer penger; suben er jo bra, og forsterkeren burde jo egentlig også være kraftig nok til å drive den (?).
    Det finnes en subwoofer-utgang på receiveren, men dette er vel antakelig bare en signalutgang til en eventuell aktiv sub.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, utgangen er til en aktiv subwoofer. Du kan ikke få LFE signalet ut på andre måter tror jeg.
    Hvis du vil miste de to bak kanaler kan du kanskje koble "sub out" fra dvd spilleren til den ene bak kanal inn på receiveren. Da kobler du subben på denne kanal og bestemmer delefrekvensen i dvd spillerens meny, men, jeg ville ikke gjøre dette altså. Du må da sikkert justere på fronternes niveau i dvd spilleren eller receiverens meny.
    Jeg ville som sagt enten kjøbe en , billig, separat forsterker til å drive subben, eller kjøre helt uten sub. Tror faktisk du får mye bedre bass med bare dine fronter......
    Hvis du selger din BOSS og kjøber en brukt trenger det jo ikke blive en større investering, eller ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, utgangen er til en aktiv subwoofer. Du kan ikke få LFE signalet ut på andre måter tror jeg.
    Hvis du vil miste de to bak kanaler kan du kanskje koble "sub out" fra dvd spilleren til den ene bak kanal inn på receiveren. Da kobler du subben på denne kanal og bestemmer delefrekvensen i dvd spillerens meny, men, jeg ville ikke gjøre dette altså. Du må da sikkert justere på fronternes niveau i dvd spilleren eller receiverens meny.
    Jeg ville som sagt enten kjøbe en , billig, separat forsterker til å drive subben, eller kjøre helt uten sub. Tror faktisk du får mye bedre bass med bare dine fronter......
    Hvis du selger din BOSS og kjøber en brukt trenger det jo ikke blive en større investering, eller ??
    Jeg har ikke noen dvd-spiller (annet enn på PC'en), men du mener det kanskje går an å koble receiverens sub-utgang tilbake til den separate inngangen for bakhøyttalerne, og deretter kjøre suben på dem?
    Har bygd kassa selv til sub'en og tror ikke jeg får mye for den, men jeg vet den egentlig spiller bra, så jeg er ikke så ivrig på å selge den..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, beklager, havde misset det med at du kjører fra pc. Lyden får du via optisk kabel til receiveren så ? Beklager, jeg kan ikke se for mig dette kommer til å virke bra. Du trenger uansett et delefilter til subben jo...., medmindre du lager et simpelt filter og sætter på høyttaler kablen til subben da.....som et 100 hz lavpass som du finder hos Eltek : http://www.mamut.com/dynabel
    Se under delefiltre....
    Hvis du spiller fra pc, får du da lyd i alle 5 kanaler når du spiller en cd ???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, beklager, havde misset det med at du kjører fra pc. Lyden får du via optisk kabel til receiveren så ? Beklager, jeg kan ikke se for mig dette kommer til å virke bra. Du trenger uansett et delefilter til subben jo...., medmindre du lager et simpelt filter og sætter på høyttaler kablen til subben da.....som et 100 hz lavpass som du finder hos Eltek : http://www.mamut.com/dynabel
    Se under delefiltre....
    Hvis du spiller fra pc, får du da lyd i alle 5 kanaler når du spiller en cd ???
    Nja, lyden kommer fra "Line out"/headphones-utgang på PC'en og går nok ikke i optisk kabel; kun en vanlig audiokabel. Den er i stereo, så lyden er naturligvis opprinnelig kun i 2 kanaler. Men receiveren min har en funksjon "5 channels stereo" som gjør at man kan spille musikk på alle 5 utgangene samtidig, der front+bak venstre spiller venstre kanal, front+bak høyre spiller høyre kanal og center spiller mono... Derfor tenkte jeg opprinnelig at senterkanalen ville egne seg best for subwooferen. Eventuelt kunne jeg brokoblet subwooferen på de bakre kanalene, og koblet et lavpassfilter på høyttalerkabelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal prøve meg med delefilter direkte på høyttalerkabelen - hva vil være "best" og mest anvendelig av disse to alternativene, dersom jeg ikke gidder å lage det selv?
    90/120Hz lowpass fra biltema
    100Hz lowpass fra eltek

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •