Trenger råd til best mulig utnuttelse at min Sterio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til best mulig utnuttelse at min Sterio

Hei!

Jeg har idag følgende komponenter:

Hegel H200
    Hegel HD20
    Ps3 (snart 4)
    Dekoder
    Apple tv
    SA mantra 60
    SA SE 200
    Panasonic 55" plasma (forige toppmodel)

Slik jeg har det idag går ALT via HDMI til tv, og så optisk derfra til HD20. og så XLR til H200. Jeg føler dette ikke er helt otimalt. At å gjøre om fra HDMI til optisk i Tv'en blir en slags "svanehals". Er det bare i hue mitt eller blir det det?
    Jeg tenker det ideelet har vært å kjøre alt optisk til HD20 siden alle komponentene jeg har støtter optisk ut, men så har HD20 bare en stk optisk inn. Hva mener dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Nad har en bra DAC som har HDMI i seg. Kanskje et alternativ? http://www.hifiklubben.no/Products/n...nverter-31805/ Da får man jo hdmi kildene inn i dac istedetfor tv, og kan utnytte det som er av lydkvaliteter derav... Hvis ikke, så er det nok litt kronglete å endre på oppsettet slik du har det i dag.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe noe lignende det her? http://www.audioauthority.com/product_details/1177A

Denne har automatisk styring ettersom hvilken kilde som blir switchet til. Du får også treveissplittere med manuell bryter for rundt 100spenn på ebay.

Sålenge signalene holder seg i det digitale domene helt frem til DAC uansett, ser jeg ikke helt hvordan dette skal ha så stor betydning.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk et veldig liknende oppsett som deg. Hegel HD11, Hegel H70 og Panasonic ST50. Jeg har løst problemet ved hjelp av en "optisk til coax"-konverter. Har Apple TV-en koblet direkte til DAC-en via optisk for at den også skal kunne spille musikk uten av TV-en trenger å være på. Kjøpte denne hos Komplett.no http://www.komplett.no/hq-optisk-til...mformer/649039

Jeg synes den fungerer veldig fint. Personlig hører jeg ihvertfall ikke forskjell på om jeg har Apple TV koblet direkte til DAC via optisk, eller om jeg velger å bruke Apple TV --> TV via HDMI --> Optisk ut til coaxadapter --> Coax inn i DAC.

På den måten kan du ha alle andre kilder enn Apple TV koblet til coax på DAC-en din.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vill også ha prøvd å koble opp oppsettet ditt slik at du slipper å ha på tv når du skal høre musikk.

PS maskin med HDMI til tv. og coax inn til dac. Dekoder coax inn til dac og evnt analogt til tv. Dan kan du se tv og ha lyd uten å måtte ha på anleget. ( om det er ønskelig, som feks om du har en frøken som ser tv innimellom ol...) Epple boksen optisk inn til dac. og så ballansert fra H20 til H200.

Fra H200 så har 2 videre to musligheter. enten å koble Mantra til høyttalerutgangene og sub til preout. Da spiller ht frullfrekvant, men det kan lage utfasninger i større grad enn om du deler bort de laveste tonene fra Mantra. og om du overlapper delingen av subben(e), har du en eller to sa200 subber?

Den andre måten er å koble SA200 sub til forsterker med høyttalerkabel og så koble Mantra til, fra subb med høyttalerkabel. På denne måten vil du dele av frontene i bunnen, slik at integreringen mellom subb og HT i delefrekvensen ( overgangen mellom der subben slutter og spiller og HT starter å spille) vil bli mye mer riktig, og utfasingene vil bli mindre. Dette er det beste løsningen om du ikke vil bruke mye tid på å sette opp anlegget/sub og HT riktig.

Ulempen med dette er kabelstrekk, du må altså ha 4 HT kabler mot 2 HT kabler.

Den subben din kan du velge å bruke både lukket og som bassrefleks kasse. Lukket kasse har som regel ( ikke alltid) en jevnere bassrespons og er det riktige valget stort sett alltid til musikk. Spes om den må plasseres i et hjørne.

En bassrefleks kasse går som oftes dypere, men da ofte med noe mer boom i lyden.

Plassering av sub og HT i rommet er nok det viktigste uansett. Med en sub så blir det som oftes bedre integrering mellom sub/rom/HT ved plassering av subb i mellom HT. Ved 2 eller flere subber så står man som oftes friere til plassering. Men her er det forskjeller fra rom til rom og mellom ørene til personer. ( Preferanser )

Lignende tråder

1. Høytallere og sterio.. _lol_
    By _Biax_ in forum Generell chitchat
    Svar: 18
    Siste melding: 05-30-2011, 01:42
  2. Ute-sterio til russebil!
    By Marjuss in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 6
    Siste melding: 05-25-2010, 08:39
  3. Fra flerkanal til sterio
    By svar in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9