Problemer med lyd Dali concept 6 og Denon PMA 1055R

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med lyd Dali concept 6 og Denon PMA 1055R

Hei jeg har et anlegg bestående av et par Dali concept 6 og en Denon PMA 1055R forsterker som er tilkoblet pc gjennom en Cambridge dacmagic DAC. Opplever at det er alt for mye bass i lyden og at jeg må stille ned bass og opp på treble på forsterkeren for å kunne høre musikken. Hadde besøk av en kamerat som sa det mangla mellomtone og diskant, og jeg har svært lite peiling på stereo og har ikke peiling på hva som kan være galt. Jeg kan høre at lyden ikke er helt bra, men det låter heller ikke helt grusomt i mine ører, så jeg aner ikke hva som kan være feil. Er det noen måte jeg kan finne ut om det er feil på anlegget mitt eller om det faktisk er sånn det skal være?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanskelig å si uten å ha hørt det selv, men det viktigste er att du liker lyden ikke hva andre skulle mene. ang bass problemet så vil jeg tro att det kan ha sammenheng med att høyttaler ikke fungerer med rommet/ event plassering for nærme bakvegg og att jeg mener å huske att forsterker din legger på ganske mye bass så da sammen med høyttalere som også legger på mye bass så blir det veldig mye bass, samt att høyttalerene dine er litt tamme i diskanten, grunn til att det kan føles som mellomtone mangler er att bassen overtar det meste. men klarer du å få ok lyd med å stille på bass og diskant så er det jo greit. skal du forandre lyden kan du prøve å få lånt andre høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Før hadde jeg anlegget i et lite rom og det låt ganske bra. Nå har jeg flytta og har de i stua som er over dobbelt så stor som der de sto før, pluss at jeg føler de står ustødig på gulvet her (før sto de på et teppe). Føler også at jeg ikke finner rett forhold mellom volum i windows og på forsterkeren, for hvis jeg har over 10% lyd i windows blir det alt for høyt selv om jeg har forsterker på det aller laveste, så bruker 5% volum på pcen og litt mindre enn en kvart runde på forsterker. Jo høyere jeg spiller jo mer feil blir lyden. Anlegget satte jeg sammen av forsterker som jeg fikk gratis og høyttalerne fikk jeg kjøpt brukt til en billig penge, så det kan jo hende at det aldri har vært den perfekte matchen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du usb fra pc til dacen? Hvordan blir det om du kobler ut dacen og kjører direkte? Har du noen lydfilter på på pcn? Prøv evt å slå av loudness, evt source direct på forsterkeren. Om du får for mye bass, så kan det også være dårlig innspillingskvalitet på musikken du bruker. Det første som forsvinner på en innspilling hvis den er kraftig komprimert er dikant og mellomtone... Bruker du Spotify, er det ikke så ille, men mp3 kan være det. Det et du bruker så lite volum som 10% høres rart ut. Jeg ville ha satt det volumet på minst 80% Har mitt eget på 95% her, dog via hdmi inn på dac i reciver, men d skulle ikke ha noe å si...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Kjører du usb fra pc til dacen? Hvordan blir det om du kobler ut dacen og kjører direkte? Har du noen lydfilter på på pcn? Prøv evt å slå av loudness, evt source direct på forsterkeren. Om du får for mye bass, så kan det også være dårlig innspillingskvalitet på musikken du bruker. Det første som forsvinner på en innspilling hvis den er kraftig komprimert er dikant og mellomtone... Bruker du Spotify, er det ikke så ille, men mp3 kan være det. Det et du bruker så lite volum som 10% høres rart ut. Jeg ville ha satt det volumet på minst 80% Har mitt eget på 95% her, dog via hdmi inn på dac i reciver, men d skulle ikke ha noe å si...
    Ja USB fra pc til dac og sånne rød/sort kabler fra dac til forsterker. Kjøpte på hifiklubben.
    Byttet inngang på forsterkeren, og nå kan jeg skru opp volumet mye mye mer på pcen. Inngangen som heter "phono" er visst alt for følsom, men det sto i manualen til dacen at den skulle kobles hit. Bytta til "cd" inngangen, og nå har jeg volum i windows på 60% og kan kjøre hjulet på forsterkeren til klokka 10-11 om jeg vil

Men når jeg spiller rockemusikk så tar el-gitaren hele lydbildet, og lyden oppleves veldig flat. Skarptromme og symbaler og slikt høres nesten ikke. Vokalen føles også som om han synger med en sekk over hodet. Vanskelig å forklare. Kan prøve å skaffe lydfiler i flac eller noe og sammenligne forsåvidt.

EDIT:

Forresten så har anlegget stått urørt i ett år før jeg fikk flyttet dem nordover hvor jeg bor nå. Kan det ha noe å si? Kanskje de har tatt skade på noe vis?
    Sist endret av androls; 01-19-2014 kl 15:01

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Ja, PHONO inngangen er KUN forbeholdt platespiller da de ikke har forforsterker, er dette innebygget i den inngangen på forsterkeren. Da skjønner jeg at det har vært kluss

Kan kanskje være diskanetne som er sprengt? Kommer det lyd ut av de?
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men vil ikke si det kommer kraftig lyd fra diskantene akkurat, 6 tommerne overdøver det meste, men kan høre hvis man har øret helt inntil diskantene. Hadde et uhell en gang der jeg brant en cd, og den fullføringslyden i brenneprogrammet ulte i sikkert 130dB gjennom høyttalerne. Kan dette ha ødelagt de muligens? Trodde jeg skulle bli døv :P

Og forresten så kan jeg jo koble høyttalerne på to måter på forsterker A or B eller A+B, ulik ohm da. Hva anbefales her? Alternativet som gir høyest eller lavest ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hører veldig lett om det kommer lyd fra diskantene. Bare legge en hånd over og hør etter forskjeller. Enten det, eller så er lydoppsettet ditt fra pc helt på jordet, men på meg så høres det ut som diskant/delefilteret er gåent... Hvis du har mulighet, så ville jeg ha tatt en høyttaler med til en Hi-fi klubb å fått den/de sjekket evt...

A og b utganger har bare med at forsterkeren kan drive fire høyttalere. ingenting annet. Man kunne ha biwiret høyttalerne med b utgangen, men Concept 6 har ikke biwiring, så det går ikke.

Lignende tråder

1. Denon AVR-1912 til Dali Concept 6
    By crimini in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-05-2012, 21:49
  2. Problemer med Dali Concept 12" sub
    By kennern123 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-15-2010, 23:17
  3. DALI Concept 6 på Denon AVR-1910.
    By kennern123 in forum Receivere/forsterkere