Marantz vs Yamaha og XTZ vs Dali, valgets kval!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz vs Yamaha og XTZ vs Dali, valgets kval!

Hei!
    Jeg føler det er på tide og bytte ut min eldgamle Denon receiver og mine Dali 850 + noname bakhøytalere og center.
    Tidligere hadde jeg vel stort sett bestemt meg for Yamaha RX-A1030 (8990,-) helt til jeg så at Marantz SR7007 (13 995,-) var på tilbud nå på januarsalget til bare 7995,-!
    Jeg har søkt litt rundt på forumet uten å finne så veldig mye informasjon om denne. Yamahaen derimot har gjort det bra i tester og fått mye skryt.
    Er det noen her som har erfaringer med Marantzen?

Så når det kommer til høyttalere sliter jeg med å bestemme meg.

Jeg vurderer enten Dali Ikon 6 mkII eller XTZ 99.36 mkII.
    For et år siden var jeg innom Hifiklubben å hørte på Ikon 6 og likte spesielt at den spillte så luftig og åpent med flott smekk i diskanten. De ble vel drevet av en integrert Denon forsterker i butikken.
    Men så igjen har jeg lest så utrolig mye bra om XTZ. En venn av meg har disse og driver dem med Rotel integrert og effektforsterker, men disse var nettop pakka ut av eska og ikke innspilt. Lyden kom fra Spotify på en PC og var koplet til forsterkeren med minijack..
    Jeg var ikke imponert lyden i XTZene, men føler det ikke blir riktig å vurdere de med tanke på at de ikke var innspilte og at lydkilden kom gjennom en fæl minijack kabel fra PCn.

Anlegget kommer nok til å bli brukt 50/50 til film og musikk og det som får fram smilet hos meg er stor autoritær lyd som er oppløst, luftig og med klokkeklar diskant uten at det blir for slitsomt i lengden. Jeg hører på alt i fra akkustisk musikk til rock, metall og elektronisk.

Jeg har vel allerede bestemt meg for at bakhøyttalere og center blir i samme serie som frontene. Når det kommer til sub så frister XTZ 12.16 eller 12.18 ICE. 12.16 Syntes jeg spillte bra i forhold til prisen og 12.18 skal vist være hakket over.

Anlegget skal stå i ei stue som er ca 30kvm med åpen kjøkkenløsning så totalt 46kvm.
    Det ble et langt innlegg, men jeg håper noen har erfaringer eller synspunkter å dele slik at det blir litt lettere for meg å velge
    DAC og effektforsterker kommer antagelig til å bli vurdert, men pengboka mi sier at jeg må ta dette seinere.
    Forøvrig, godt nyttår!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for Marantz og XTZ! herlig kompinasjon som spiller mer enn hva prisen tilsier. blir tilnærmet highend med en grei dac i mellom pc og receiver

Når det kommer til sub så skal jeg love deg 12.18 spiller fletten av 12.16, det gjorde den hvertfall i mitt rom
    Men jeg kan anbefale deg er i kikke på effektforsterker til frontene da de kan være litt tunge å drive ordentlig ut.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Denon er eid av samme selskap, så du kan komme billigere unna med å velge f.eks en Denon AVR X4000. Den kom og begynte på 10 000, men koster nå 7k. Sett en del på nett og SR7007en blir ofte sammenliknet med Denon sin tidligere 3313, og X4000 er arvtakeren dens. Og er mye bedre enn 3313.

Jeg tror uansett du ikke velger feil med noen av de høyttalerne. Begge er veldig gode og får enorme mengder skryt. Har dog ikke hørt XTZene, men hadde vært kult å fått hørt de.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kommer nok en dac inn i anlegget etter hvert, holder litt utkikk etter en brukt Hegel HD11 eller HD20 til god pris. Jeg har sett at den har fått veldig mye skryt og gjort det godt rundt om i tester.
    Sida det ikke er mye prisforskjell på 12.16 og 12.18 så er det vel like greit å gå for sistnevnte først som sist!

Hmm, det at SR7007 blir sammenliknet med 3313 har jeg ikke fått med meg, men har sett at de Denon og Marantz skal være ganske lik i lydsignaturen, så jeg havner forhåpentligvis ikke langt ifra den demoen jeg fikk med Ikon 6 dersom jeg skulle velge Dali.
    Siden komplett hadde 5 stk igjen på lager i går, og bare 2 nå idag så slo jeg til og bestilte den. 6000,- i avslag i forhold til original pris, jeg hadde nok revet meg i håret og angret om den blei utsolgt. Blir jeg ikke fornøyd så er det jo bare å sende i retur.
    Har sett at 7007 har blitt sammenliknet med Yamaha 3030, men hadde 3030 kommet på tilbud til samme pris som 7007 så hadde jeg nok valgt Yamaha.

Tilbake til høyttalere så holder jeg fortsatt alle muligheter åpen for flere forslag! Stua de skal stå i er snart under oppussing og jeg tengte å bestille akustikkplater og montere bak høyttalerne:
    http://surround.no/Produkter/Tilbeh%...000000987.aspx

joakimpatos, har du foresten noen erfaring med XTZ 99.36 mkII før og etter innspilling? Er det slik at de må spilles inn lenge før de åpner seg opp i toppen og løsner i bunn om du skjønner?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm.. har bare hørt dem ferdig innspillt, og da synes jeg de var løse nok i toppen Og alle høyttalere må spilles inn for å bli ordentlig gode. Jeg ble aldri fornøyd med mine klipsch fra til jeg fikk spilt dem inn!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og angående de akustikkplatene så tror jeg neppe de vil funke så bra. De er ikke tykke i det heletatt og små i tilleg så da hadde jeg enten bygget ramme å satt inn 5cm rockfon plater eller kikket litt på AVshop.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk for tips joakimpatos.
    Har lest litt rundt forskjellene mellom MultEQ TX og Mult EQ XT32 som for meg ser ut til å være hovedforskjellen mellom Marantz SR7007 og Denon X4000.
    Med tanke på at jeg kun skal bruke 1 sub, vil XT32 utgjøre en stor eller liten forbedring ifra XT?
    Ser og at mange velger Marantz på grunn av god lyd i stereo med Pure Direct.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XT32 skal vel være en god del bedre ja , men dette kommer jo litt an på hvor store utfordringer du har i rommet ditt også.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i noenlunde samme båt som deg, men har bestemt meg for å satse på stereo. Jeg kjøpte xtz 99.36 mk2 i valnøtt og i mine ører spiller de bra rett ut av esken, jeg har ikke fått mer enn 10 timer på de ennå. Jeg bruker nå en primare i21 på 2x75w (klasse A) og tror den er litt i svakeste laget, har derfor lakt denne ut på finn og kommer til å kjøpe en hegel h200 om jeg får solgt den. Har forøvrig også en hd 20 dac og kan anbefale dette på det varmeste! Helt fantastisk lyd! Hvilke 99.36 er det du ser på? Den i pianolakk er jo forskjellig fra de andre i valnøtt, matt sort og hvit... Er det noen som vet hvor stor den lydmessige foskjellen er på disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er alt annet enn kurrant, hele langveggen på venstre side fra sofagruppe og frem består av store vinduer, mens høyresiden av veggen høyttalerne står mot er inngangen til åpen kjøkkenløsning.

Jeg har sett på 99.36 i pianolakk Skal vist være samme høyttaler, bare med forskjellig kabinett. Den i pianolakk er vist litt høyere enn de andre.

Lignende tråder

1. Valgets kval! Yamaha RX-V1900 eller Onkyo SR 876?
    By dyrhaug in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 37
    Siste melding: 06-18-2009, 21:52
  2. Valgets kval Marantz vs sony
    By MrTiger in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 04-18-2007, 14:52
  3. Yamaha RX-V659 eller RX-V1600. Valgets kval...
    By dangerc in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-26-2006, 10:11
  4. Svar: 28
    Siste melding: 02-04-2006, 10:04
  5. Valgets kval
    By magrasch in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-19-2005, 17:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder