lydkvalitet og volum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydkvalitet og volum?

Hei!

Jeg opplever at lyden blir mer oppløst og i mine ører får finere klang når jeg skrur opp på volumnivå 33 på min forsterker. hvorfor er ikke lyden like bra under dette nivået? Noen som vet hva dette skyldes? Er ikke videre erfaren innen lyd....

Forsterkeren: Opera Consonance a100 linear.....
    Høyttalere: Klipsch Synergy F2
    CD-spiller: Harman Kardon HD 970 CD, kjører også lyden fra macen gjennom cd-spilleren når jeg bruker spotify el itunes.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er typisk hvordan øra dine oppfatter lyd ved ulikt lydnivå.

Les litt om Fletcher–Munson kurver.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder lydkvalitet og volum?-fletcher-munson-png 

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Det virka innvikla ut...men får prøve å se litt på det. Synes lyden er flatere når volumet er under niva 33, tenker det må være noe med anlegget, ønsker jo den gode lyden ved lavere volum også...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Innvikla" er egentlig fantastiskt god beskrivelse på denne hobbyen
    Det er vel heller ikke uhørt at noen høytalere ikke yter sitt fulle potensialle før de får en viss kraft i signalet.

Nå aner jeg ikke hvor faktiskt høyt dette blir hos deg siden det egentlig ikke fins noen standard her.

Ville du ellers beskrive det som et bedaglig volum, grom lyden, eller står purken allerede på døra og murrer om utkastelse eller beslaglegging av lyd annlegg når du spiller på 33?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe TorTorden. Gullfint! Purken på døra... En kompis som alltid fikk klage fra en nabo når han spillte musikk. Helt til han ble med naboen inn i leiligheten og så at musikken hans lagde ringer i naboens akvarium...

En ting jeg har lagt merke med er at volum er avhengig av lokale og/eller kontekst. Som lydmann pleier jeg å legge trøkket på konserter på 90-100 dB ved miksepult (alt etter arrangementet). Men dette er ALT for høyt hjemme, da er 85-90 dB mer enn høyt nok. Tror det er størrelsen på lokalet og anlegget (nærfelt kontra fjernfelt) som utgjør forskjellen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av littleb Vis post
    Hehe! Det virka innvikla ut...men får prøve å se litt på det. Synes lyden er flatere når volumet er under niva 33, tenker det må være noe med anlegget, ønsker jo den gode lyden ved lavere volum også...
    Det er ikke så veldig innvikla Dessuten forklarer de kurvene sannsynligvis alt det du opplever.
    Kurvene forklarer det øret oppfatter ved ulike volum. Det såkalte prescense-området er i oktavene 1-4khz-ish (dypest i grafene), kall det stemmer/mellomtone. Altså det området som et normalt øre enklest hører. Bass og diskant er vi mindre følsomme for og disse frekvensområdene krever derfor høyere volum. Spesielt bass som du ser av kurvene.

Og du ser at ved å skru opp det generelle volumet så flater kurvene noe ut. Dvs at øret også oppfatter bass og diskant bedre ved høyere volum.

Så det å bruke loudness-knappen ved lavt volum er altså ikke utelukkende helligbrøde . Mer smak og behag.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kommer det ikke bare litt, men mye, an på hvordan din faktiske hørsel er...... Den kurven du ser i innlegg 2 er i prinsippet helt individuell fra hørsel til hørsel........

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av littleb Vis post
    Kort fortalt så er øra våre mest følsomme i området 2000-5000Hz. Øra våre er mindre følsomme for lavere frekvenser og de aller høyeste, så i figuren over ved f.eks 100phon har vi 100db @ 1kHz og vi trenger 130dB ved 20Hz for at disse to tonene skal oppfattes som likt volum. Du ser hvordan dette endres ved ulikt lydtrykk. Dette kan være noe av forklaringen til at lyden oppleves mer eller mindre detaljert ved ulikt volum.

Vet ikke hva nivå 33 vil si på forsterkeren din men typisk er dette -33db under dBFS (decibel Full Scale). Ligger vel rundt 105db @ 1m hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis så er tilfelle vil dette (nivå 33) tilsvare et lydtrykk på ca 72db som er et relativt normalt lyttevolum. Mange kalibrerer referansenivå rundt f.eks 85db, evt kan man kalibrere "referansenivå" lavere hvis man aldri spiller så høyt for å kompensere disse effektene som figuren viser på typisk lyttevolum.

Jeg er ikke den største pedagogen men håper du fikk noe ut av det

Edit: Som noen nevner her så er det en haug med andre faktorer som spiller inn her også men de to største synderene er øra DINE, hva du definerer som god lyd og ikke minst rommet ditt.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Og så kommer det ikke bare litt, men mye, an på hvordan din faktiske hørsel er...... Den kurven du ser i innlegg 2 er i prinsippet helt individuell fra hørsel til hørsel........
    Det er helt riktig. Men som prisippskisse duger det . Altså at ørene vår er mer eller mindre følsomme for lydtrykk i ulike frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for virkelig god respons her "33" er nok godt under "lennsmann på døravolum", men rundt det jeg ligger på når jeg har huset for meg selv. Det er rundt dette volumet jeg opplever lyden på sitt beste. Men jeg synes at forandringen i lydbildet er så voldsomt til det bedre, og har ikke lagt merke til dette før med andre lydanlegg jeg har eid.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bør prøve en annen forsterker? Der kan være ganske store forskjeller hvordan forsterkere spiller sammen med en høyttaler, noen spiller oppløst og fint helt ned mens man med andre må litt opp i volum før der blir litt liv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være noe med digitaliseringen i forsterkeren? Når man kommer over dette nivået får man kanskje et par ekstra bits å leke med?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Kan også være noe med digitaliseringen i forsterkeren? Når man kommer over dette nivået får man kanskje et par ekstra bits å leke med?
    Nei. De aller fleste konstruksjoner kjører et digitalt nivå som er så høyt som mulig for utnytte alle bits den kan, og så settes volumet analogt etter DAC. Og det skal vi være glad for. Hvis man lytter på et digitalt volum som er -30dB fra referansenivå har man spist bort 5 bits og da kan man fort begynne å høre kvantiseringen. Om nivået på det analoge signalet påvirker lydsignaturen i forsterkeren skal være usagt fra meg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den har ikke dac.
    en eller anna type digital styring av volumet må den iallefall ha, siden den har display med logaritmiske intervaller? men behøver ikke gå gjennom selve linesignalet, muligens en ic som regulerer motstand mot utgangstrinnet..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    den har ikke dac.
    en eller anna type digital styring av volumet må den iallefall ha, siden den har display med logaritmiske intervaller?
    Ja, sånn ja. De aller fleste analoge volumkretser er digitalt styrte. Disse komponentene har toleranser og variasjoner (på f.eks. i forhold til "riktig" gain). Men om disse påvirker frekvensgangen i signalet er jeg mer usikker på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den Denonen har en analog passthrough så skal du få 100kr av meg. Jeg kan garantere deg at det er MINST et ADC/DAC trinn på de analoge inngangene. Og digital volumkontroll har den i alle fall. Mye mulig (sannsynlig) at dette håndteres veldig bra internt i DSP'en, men digitalt er det 100% sikkert.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Hvis den Denonen har en analog passthrough så skal du få 100kr av meg. Jeg kan garantere deg at det er MINST et ADC/DAC trinn på de analoge inngangene. Og digital volumkontroll har den i alle fall. Mye mulig (sannsynlig) at dette håndteres veldig bra internt i DSP'en, men digitalt er det 100% sikkert.
    Jeg kan ikke svare for Denon, men jeg kan si noe om Yamaha: Dersom man velger pure direct og har en analog kilde, så vil ikke signalet kjøres igjennom ADC/DAC (men den blir kjørt igjennom digital styrt analog volumkontroll). Kjører man analog multi-ch input så kjøres dette signalet igjennom utelukkende analogt. Ingen Yamahamodeller har 8 kanaler ADC og dermed holdes signalet 100% analogt. Da mister man også RK osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siste denon jeg vet om som hadde analog passthrough var avc-A1 for ca 15 år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle høyttalere/forsterkerkombinasjoner som spiller bra på lavt volum heller. Klipsch er jo en høyttaler som spiller morsomt på høyt volum, men kanskje ikke den mest raffinerte høyttaleren for å få med seg detaljer på lavere volum. Alt er selvfølgelig relativt og i forhold til dine preferanser. Kan selvfølgerlig ha med signalveien og evt lydkildene du bruker.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon?
    husker det var forumtråder om den Consonance saken, da den lignet mistenkelig på en Hegel både innvendig og utvendig. faktisk stod det "consonance" på kretskortet til Hegel forsterkeren også, hvor Bent Holter forklarte seg. husker ikke hva det ble av..
    http://www.opera-consonance.com/products/a100linear.htm
    uansett, tipper en annen forsterker vil oppføre seg annerledes. men særlig høyttalere er meget viktig når det kommer til å gi detaljer, bassnivå etc på lavere volum.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Rap/hip-hop lydkvalitet
    By xnn3882 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 15
    Siste melding: 03-17-2012, 13:36
  2. Lydkvalitet
    By linebacker in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 02-18-2004, 21:36
  3. Lydkvalitet
    By linebacker in forum Generelt audio og HiFi