Precence og lydformater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Precence og lydformater

Jeg har montert precencehøytalere i hjemmekinoen (7.1 = 2 stereo foran, 2 precence foran, 1 center, 2 side, 1 bass) og bruker Yamaha RX-V 3900 som reciever.

Hvilke formater bør jeg bruke for best utnyttelse av presence hlytalerene? (Pro-logic?)

Etter hva jeg har skjøt skal jeg da bruke noe properitært Yamaha format, men hva?
    Og om jeg bruker dette hva skjer da med HD-lyd fra blue-rayen?
    Hvordan fortolkes dette av recieveren? Vil jeg miste noe av HD-lydsporet?

...til nå har jeg endt opp med å ha to stykk høytalere som ikke blir brukt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På surroundkodingen Prologic II cinema som er den analoge surroundkodingen jeg foretrekker på film og serier som ikke er kodet i Dolby Digital/Dts, så vil alle disse høyttalerene være med. Hvor mye, stiller du på leveljusteringen inne i oppsettet. Precense er vel der for å justere vokal-lyden opp eller ned i foirhold til hvor du har plassert senterkanalen. På digitale lydspor(DD, DTS DDHD osv) er de selvfølgelig med hele tiden hvis de er satt opp til å gjøre det.
    Merk at precensehøyttalerne osv bør være lignende kvalitet som dine fronter/senterkanal. Hvis de f.eks er for små, vil de drukne i lydbildet av resten.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt med akkurat de samme tankene som deg. Vil jo ikke miste noe av det originale HD lydsporet. På min Yamaha liker jeg "Movie Standard" best. Prescence er da med og DTS HD osv lyser fortsatt, hvor mye lyd du vil ha i prescence justeres som nevnt i menyen. Ingenting blir tullet med bortsett fra at Yamahan legger til prescence kanalene.

Jeg ser også signalet som kommer inn og hvor mange kanaler som er i drift, på den måten "ser jeg" at Yamahan får for eks. 5 kanales lyd fra ps3 og benytter det.

Merk deg hvor mange utganger du har på reciever, jeg har utganger til både surround, surround back og prescence. MEN kan ikke ha surround back og prescence i drift samtidig.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Satt med akkurat de samme tankene som deg. Vil jo ikke miste noe av det originale HD lydsporet. På min Yamaha liker jeg "Movie Standard" best. Prescence er da med og DTS HD osv lyser fortsatt, hvor mye lyd du vil ha i prescence justeres som nevnt i menyen. Ingenting blir tullet med bortsett fra at Yamahan legger til prescence kanalene.

Jeg ser også signalet som kommer inn og hvor mange kanaler som er i drift, på den måten "ser jeg" at Yamahan får for eks. 5 kanales lyd fra ps3 og benytter det.

Merk deg hvor mange utganger du har på reciever, jeg har utganger til både surround, surround back og prescence. MEN kan ikke ha surround back og prescence i drift samtidig.
    Du kan vel det om du bruker en ekstern effekt samtidig? Jeg har 3067 og har dette.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.2.1 ( heter det når precence er på slått )

Når Precence er påslått. Skal da fundere på alle formatene.
    MEN om en slår PÅ Straight så er IKKE precence med.

Hvilket lydformat ? du må prøve det litt frem hva som passer best, pro logic eller dts neo.
    Ende selv opp med dts neo 6 movie som funket best til tv.

Bruker Pecence til alt av surround bortsett fra at jeg kan finne på og slå det av når jeg ser på en eller annen konsert i surround format da jeg trykker på Straight knappen.

Lignende tråder

1. Hva er det siste i lydformater?
    By Jan I in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 10-17-2009, 19:02
  2. PS 3 + nye lydformater+komponentkabel?
    By ynroenn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-04-2009, 15:29
  3. Nye lydformater - Ny receiver?
    By BigZ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 02-21-2008, 14:26
  4. lydformater/forvirret?
    By klodrik in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 2
    Siste melding: 08-16-2006, 17:50
  5. Lydformater og HD?
    By LL in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 09-20-2005, 08:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine